Inkoppling av tryckvippströmställare

Permalänk

Inkoppling av tryckvippströmställare

Hej, jag har en fråga till er som har bättre koll på el än vad jag har.

Jag har kopplat in ett vägguttag i en panel som jag byggt och har vid sidan om satt en brytare i anslutning till uttaget för att kunna strypa strömen till det.

Det är 4-stift, verkar som att den bryter i par efter att ha testat med multimetern.

Jag lödde så att den bryter fasen och nollan, men när jag bryter strömmen så lyser fortfarande lampan. Då undrar jag, löser jag detta genom att byta plats på ex. fasen (stift 1 och stift 3) eller nollan (stift 2 och stift 4) ?

----------------
l --1------2--l
l ********l
l --3------4--l
l
l---------------l

* = vart den bryter när jag ändrar läge på switchen

Just nu har jag alltså kopplat:
Fas från väggen till 1
Nolla från väggen till 2
Fas till uttaget från 3
Nolla till uttaget från 4

Jord direkt mellan väggen och uttaget utan att passera brytaren.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den bryter av allt? Förövrigt brukar man inte bryta nollan.

Och få mig inte att börja ifrågasätta varför du löder starkströmsgrejer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Ändrade mitt ovanstående inlägg.

1 och 3 är kopplat till varandra och bryts när jag ändrar läge på switchen.
2 och 4 likadant, kontakten mellan dem bryts när jag ändrar läge på switchen.

1 & 3 har ingen kontakt med 2 & 4.

Tilläggas bör att brytaren har en lampa som indikerar att den befinner sig i det läge då ström passerar den, och enligt information från annan källa så var jag tvungen att koppla både nolla och fas för att lampan skulle fungera.

En liknande den här, fast röd och lite större (högre) skulle jag gissa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-031-28&t...

Permalänk
Medlem

Har du något nummer på brytaren så man har en aning om vad det är du använder? Jag menar, vad är det för fel på en vanlig Eljo Exxact?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Nej, jag tror inte att jag har något nummer på den direkt. Men som sagt så är det en vanlig brytare med lampa och 4 stift.

Edit: En sån här är det http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162227289
Har den fyra stift så är det garanterat den, tror jag köpte den hos dem också...

Permalänk

Vore tacksam om någon kunde bidra med svar då det brinner lite i knutarna med att få klart detta projekt!

Mvh. Robin

Permalänk
Medlem

Koppla fas till ett stift, tändtråden (till uttaget) till ett annat på andra sidan brytaren. Nollan kopplar du in direkt. Så gör man iaf i vanliga elinstallationer, men då använder man ju en vanlig tryckknapp typ Eljo Trend.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Håller med SweZor. Bygla nollan på sidan om och testa med enbart fasen över brytaren. Dubbelkolla med summer-funktionen på multimetern så att du verkligen kopplat rätt...

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att du behöver fråga, så tycker jag absolut du skall sluta pilla med elen överhuvudtaget. Innan en allvarlig olycka inträffar.
Ta in en riktig elektriker, vad du nu än skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Med tanke på att du behöver fråga, så tycker jag absolut du skall sluta pilla med elen överhuvudtaget. Innan en allvarlig olycka inträffar.
Ta in en riktig elektriker, vad du nu än skall göra.

Tänkte precis skriva något liknande, kan man inte koppla ihop en brytare som är något av det simplaste ska man inte hålla på med el.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Ett bra exempel på att staten nu vill införa at vilken tattare som helst får göra elinstallationen. Därför vi elektriker skriver på för att de ska vara som det är idag att bara elektriker får utföra elarbeten med ett par få undantag.

tex man får som privatperson göra en skarvsladd och byta vägguttag om man vet hur man gör det på ett säkertsätt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ett bra exempel på att staten nu vill införa at vilken tattare som helst får göra elinstallationen. Därför vi elektriker skriver på för att de ska vara som det är idag att bara elektriker får utföra elarbeten med ett par få undantag.

tex man får som privatperson göra en skarvsladd och byta vägguttag om man vet hur man gör det på ett säkertsätt.

Vad skulle detta igentligen medföra? Idag finns det ju inga större hinder för folk att göra vad det ändå. Måhända att försäkringen uteblir om det framkommer att brand startade pga felaktig koppling, men folk kommer fortfarande att göra det då de överskattar sina förmågor. "Bah! Hur svårt kan det vara!"

I övrigt råder jag Mr Trådskapare att använda summerfunktionen som andra i tråden nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej, jag har en fråga till er som har bättre koll på el än vad jag har...

Bara detta är livsfarligt.

Men eftersom du förmodligen kommer att fortsätta ändå så skall jag ge dig en hjälpande hand.

Fortsätt dock på egen risk!

Efter vad du har beskrivit så borde det se ut så här för att fungera. Som du ser så skall glimlampan i brytaren ligga över tändtråden och nollan. Du sa själv att jorden ligger direktansluten så det hoppas jag verkligen också.

Men antingen så har du löddat fast fas och nolla på fel sida av brytaren eller så kan glimlampan ligga på fel sida. Om du fortsätter med detta vilket du ej borde göra egentligen så kan du prova med att lägga alla trådarna på motsvarande sida.
Alltså:

L - 3
N - 4
L1 - 1
N1 - 2

Men jag säger bara. Du gör bara fel ''en'' gång.

Dold text

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ett bra exempel på att staten nu vill införa at vilken tattare som helst får göra elinstallationen.

Var det inte även ett försök senast till att alla elektriker skulle stå (betala) för sin egen behörighet så att vem som helst skulle kunna starta ett företag och anställa folk utan att få skit för någon olycka eftersom denna person (eller någon annan kontorsnisse) då ej behöver stå för behörigheten.