Permalänk

Bra processorfläkt till i2500k

som titeln säger.
Jag vet att jag gjort många trådar, men jag datorn är snart klar, detta borde vara det sista nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/383068/-setup-m-mus här är min rigg.

Tack på förhand!

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk

ska du ha vettenkylning eller luft? vad är din budget?

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Hyper 212 Plus säger jag, om du är säker på att det är det där du vill ha...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Det är emellan två kylare som jag hittade på inet, Cooler Master Hyper 212 Plus vs Noctua NH-D14. Noctua är just stor, mn chassit har såvitt jag vet god plats för sådant.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

ND-D14 är bättre av dem två men kostar ju betydligt mer, då kan du lika gärna vänta på kungen av luftkylare: Prolimatech Genesis. Den kyler dessutom även VRM och nordbryggan vilket gör den helt överlägsen och klart värd de extra kronor du lägger över NH-D14.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

ND-D14 är bättre av dem två men kostar ju betydligt mer, då kan du lika gärna vänta på kungen av luftkylare: Prolimatech Genesis. Den kyler dessutom även VRM och nordbryggan vilket gör den helt överlägsen och klart värd de extra kronor du lägger över NH-D14.

När kommer den ut då?
Chassit är inte i lager just nu så den har tills chassit kommer i lager på sig.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/131195-prolimatech_genesis_...
finns på webhallen nu och är ju billigare än noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton101:

http://www.webhallen.com/hardvara/131195-prolimatech_genesis_...
finns på webhallen nu och är ju billigare än noctua

Mnja, slänger man på två bra fläktar så blir ju priset ungefär detsamma.
Undrar vilken av de två som faktiskt kyler bäst.. (och om skillnaden är värd att bry sig om?)

Hyper 212+ är annars grymt prisvärd, men originalfläkten låter en del när den varvar upp. Man får se till att ha kontroll på varvtalet, eller köra på en bättre fläkt istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

jag skulle gå på en Hyper 212+, har själv en sån med 2 st Scythe Gentle Typhoon 1850rpm PnP. Har även klockat min även till 4,5Ghz, och överstiger inte 65grader

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/prolimatech-...

Prolimatech Genesis presterar mer eller mindre som D14, lite sämre med cpu temp men stått att de har fått bättre gpu temp än med d14

sitter själv med en d14 å är hur nöjd som helst, den må vara stor (inte för att man använder de utrymmet annars så..) men den är tyst å kyler hur bra som helst, hållit min i7 920 @ 4ghz under 65C ända sen jag köpte den (även den gången jag glömde stänga av prime95 under en natt)

den är ju ofc lite dyrare än 212+, 212+ är riktigt prisvärd om du vill ha nå billigt å bättre än stock kylaren

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

ND-D14 är bättre av dem två men kostar ju betydligt mer, då kan du lika gärna vänta på kungen av luftkylare: Prolimatech Genesis. Den kyler dessutom även VRM och nordbryggan vilket gör den helt överlägsen och klart värd de extra kronor du lägger över NH-D14.

stämmer inte riktigt...

http://www.youtube.com/watch?v=bLBVBn07Anc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangaz:

jag skulle gå på en Hyper 212+, har själv en sån med 2 st Scythe Gentle Typhoon 1850rpm PnP. Har även klockat min även till 4,5Ghz, och överstiger inte 65grader

2st 120mm 1850rpm fläktar måste låta GALET MYCKET. 65*c är det under AVX-Linpack?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

som titeln säger.
Jag vet att jag gjort många trådar, men jag datorn är snart klar, detta borde vara det sista nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/383068/-setup-m-mus här är min rigg.

Tack på förhand!

Köp inte en imperator. Har en sådan själv. Sidorna på musen är blanka och drar år sig en jävla massa skit. Även om du har bra handhygien så blir sidorna flåtiga väldigt snabbt och är ett helvete att rengöra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Breddas:

2st 120mm 1850rpm fläktar måste låta GALET MYCKET. 65*c är det under AVX-Linpack?

28db
https://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typho...
inte så galet för att vara 1850 RPM tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

2st 120mm 1850rpm fläktar måste låta GALET MYCKET. 65*c är det under AVX-Linpack?

så farligt låter dom inte alls. Dock är jag inte så ljud känslig och har ett så öppet chassi, men stör mig inte alls på ljudet dom gör ifrån sig, utan hör bara luftflödet eller vad man ska kalla det

edit: glömde svara på din fråga, dom varvar inte upp galet mycket faktiskt, då har jag pressat den i intel burn test och prime 95 samtidigt.

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Intel Burntest 2.51 ser ut att vara AVX. Men det verkar vara en prisvärd lösning med 212 + 1850rpms GT, men för oss som prioriterar ljudnivå går det fetbort. 800rpms Gentle Typhoon lät förmycket för min smak

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

Det stämmer visst:
http://www.silentpcreview.com/article1191-page6.html

Overclock3D är inte särskilt metodiska i sina tester vill jag påpeka vilket SPCR däremot är.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det stämmer visst:
http://www.silentpcreview.com/article1191-page6.html

Overclock3D är inte särskilt metodiska i sina tester vill jag påpeka vilket SPCR däremot är.

har jag missat något men kör dom allt i stock?

hur fan tänker dom då, visst i stock kan den vara bättre å tystare men det är ju inte direkt så dom är tänkt att köras heller.

rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

har jag missat något men kör dom allt i stock?

hur fan tänker dom då, visst i stock kan den vara bättre å tystare men det är ju inte direkt så dom är tänkt att köras heller.

rätta mig om jag har fel.

Så 965 extreme drar inte mycket? Det är bland de mest sanslösa processorer som finns även i stock. Stock reflekterar den minsta möjliga variationen i spänningsvariation och därmed strömförbrukning varför det är det mest rättvisa sättet att testa.

Effektivitet på ett par fläktar eller kylare är ju intetsägande om temperaturen ändå går över 80 grader. Effektivitet i kylningen kommer bli ännu större med högre klockning och i synnerhet på låga varvtal och som du ser kan Genesis kyla med samma effektivitet som DH-14 men till en lägre ljudnivå och är därmed en bättre kylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Så 965 extreme drar inte mycket? Det är bland de mest sanslösa processorer som finns även i stock. Stock reflekterar den minsta möjliga variationen i spänningsvariation och därmed strömförbrukning varför det är det mest rättvisa sättet att testa.

Effektivitet på ett par fläktar eller kylare är ju intetsägande om temperaturen ändå går över 80 grader. Effektivitet i kylningen kommer bli ännu större med högre klockning och i synnerhet på låga varvtal och som du ser kan Genesis kyla med samma effektivitet som DH-14 men till en lägre ljudnivå och är därmed en bättre kylare.

vaa? ja det kan den väl kanske göra, men man kan ju inte säga att bara för att den har lägre temp stock så behöver man inte testa med överclock...

känns inte direkt som ett bättre test än overlocker's och som också får ett annat resultat av någon anledning,
måste kölla om det finns några fler tester.

http://www.legionhardware.com/articles_pages/prolimatech_gene...
http://www.hardwaremax.net/reviews/kuehler/153-test-prolimate...

så jaaaaaa det verkar ju stämma men dom testerna var ju fan så mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

vaa? ja det kan den väl kanske göra, men man kan ju inte säga att bara för att den har lägre temp stock så behöver man inte testa med överclock...

känns inte direkt som ett bättre test än overlocker's och som också får ett annat resultat av någon anledning,
måste kölla om det finns några fler tester.

http://www.legionhardware.com/articles_pages/prolimatech_gene...
http://www.hardwaremax.net/reviews/kuehler/153-test-prolimate...

så jaaaaaa det verkar ju stämma men dom testerna var ju fan så mycket bättre!

i7 965 är tillräckligt varm för att resultaten ska kunna appliceras på högt klockade processorer också, hade testet varit med en sval 65W eller 95W processor så hade din kritik möjligtvis varit befogad men nu saknar din kritik helt och hållet substans.

Jag håller inte med, Overclock3D är numera en av de mest oseriösa sidorna sedan de släppte recensionen av H2.

Att dina källor inte ens testar temperaturdelta säger ju en hel del om vilken nivå över dessa SPCR ligger på. Dessutom är ju en fördelarna med Genesis VRM kylning och det har inte de övriga tagit hänsyn till som är en av många nackdelar med Tower-kylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

i7 965 är tillräckligt varm för att resultaten ska kunna appliceras på högt klockade processorer också, hade testet varit med en sval 65W eller 95W processor så hade din kritik möjligtvis varit befogad men nu saknar din kritik helt och hållet substans.

Jag håller inte med, Overclock3D är numera en av de mest oseriösa sidorna sedan de släppte recensionen av H2.

Att dina källor inte ens testar temperaturdelta säger ju en hel del om vilken nivå över dessa SPCR ligger på. Dessutom är ju en fördelarna med Genesis VRM kylning och det har inte de övriga tagit hänsyn till som är en av många nackdelar med Tower-kylare.

fattar bara inte varför dom inte visar vilken volt den är på? spelar väl ingen roll hur ström hungrig den är om volten är låg?

overclock3d oseriös? pga att han ville ge igen lite? jo visst alla tycker väl olika

men herre gud VRM kylning behövs inte... (det ska då satans mycket till isf)
visst det ser bra ut när den blåser på moderkortet men hur många har problem med för hög temp. på moderkortet om inte allt är vattenkylt? finns inte många vad jag vet.

SPCR test är 99% ljudnivå test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

fattar bara inte varför dom inte visar vilken volt den är på? spelar väl ingen roll hur ström hungrig den är om volten är låg?

overclock3d oseriös? pga att han ville ge igen lite? jo visst alla tycker väl olika

men herre gud VRM kylning behövs inte... (det ska då satans mycket till isf)
visst det ser bra ut när den blåser på moderkortet men hur många har problem med för hög temp. på moderkortet om inte allt är vattenkylt? finns inte många vad jag vet.

SPCR test är 99% ljudnivå test!

De visar det i artikeln om de nya testriggarna. Jo volten säger väldigt lite om strömförbrukningen då det är arkitekturen i sig som har större effektförluster. Man kan inte jämföra vcore mellan två helt olika arkitekturer.
Varför skulle en processor med hög strömförbrukning vara olämplig som testobjekt pga låg volt? Du kanske vill gå tillbaka och testa P4 eller varför inte 386 processorer?
Dagens processorer drar larviga mängder ström trots låg startvolt och det är kapaciteten att förminska temperaturskillnaden mellan idle och load som är intressant när det gäller test av kylare. Varför är volten så viktig om värmeutveckligen ändå ligger på 130W?

Gör man så oseriösa recensioner så förtjänar man inte att få testex. Är inte recensenter objektiva och tilltar känsloargument så är borde de inte ens få chans att recensera. Det är fördummande och bidrar inte till kunskap och utveckling utan snarare ett steg tillbaka till "Fudzilla-metodik" av sämsta pseudovetenskapliga snitt.

Avsaknad av VRM kylning och bristfällig strömförsörjning resulterade i en generation handikappade 770/780/790 baserade moderkort som idag inte klarar av samtliga AM3 och det är definitivt en markör för att VRM kylning är viktig och med överklockning är det ännu viktigare för långtidsstabilitet.
Dessutom idlar båda mina nordbryggor på över 80 grader så jag vill gärna ha kylning där men vill inte du ha det så är det ditt problem. Oavsett om man vill ha det eller inte så är Genesis överlägsen andra kylare då den klarar att kyla CPU såväl som omgivningen bättre än övriga.

Oavsett om fokus ligger på ljudnivå så har de kanske den bästa testmetodiken när det gäller ljudnivå och kylning. Heltidstestare investerar stora summor pengar och tid på att få ut bäst vetenskapligt förankrade resultat, oavsett hur utfallet blir. SPCR är överlägsna här tillsammans med fåtalet andra som HardOCP verkligen går in för att testa komponenter med gemensam grund och så små variationsbetingade avvikelser som möjligt. Vilken av dina referenser gör det samma?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Be Quiet Dark rock pro c1, visst den är stor men kyler grymt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebr:

Kan rekommendera Be Quiet Dark rock pro c1, visst den är stor men kyler grymt bra!

Men hur bra mot Prolimatechs Genesis och Noctuas NH-D14?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT