Normal decibel-nivå i era vardagsrum? (Blivande databas? :)

Permalänk
Medlem

Normal decibel-nivå i era vardagsrum? (Blivande databas? :)

Har funderat på det här med hur bullrigt rummet är vid normal användning.

Jag har min dator i vardagsrummet och jag har alltid vetat att min dator låter lite för mycket (fläktar, hårddiskar osv). Idag kom jag på att man kan ju mäta upp nivån och kolla vad andra har som jämförelse. Jag börjar bli orolig för att min hörsel ska bli sämre när min dator står o går hela dagarna. Framför datorn mätte jag upp 68db. Bakom datorn 3 cm bakom fläkten 78db! På min plats vid datorn blev det 57db och mitt i rummet 50db. Sen har jag ytterligare en stationär dator bakom plasmatv'n också på andra sidan rummet. Den är dock aningens tystare än min huvuddator. Som jämförelse så höll mitt tystaste rum (sovrummet) 39db.

Vore kul att se vad ni har för siffror. (Jag mätte upp med en gratis-app till iphone.)

Jag har insett att jag nog behöver uppgradera/förnya min dator. I stort sett alla nyare komponenter är byggda för att vara väldigt tysta. Det verkar vara väldigt stor skillnad gentemot 3-5 år sedan. Mitt chassi är iof iskallt och trevligt, men låter alldeles för mycket anar jag.

Har ni datorer i era vardagsrum och har ni akustikanpassat rummet för att vara så tyst som möjligt också, eller bara datorerna?

------------------------------------------

Sammanfattning:

Vid datorn där jag sitter: 57db
Framför datorn: 68db
Bakom datorn vid fläkten: 78db
Mitt i rummet: 50db

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Vid datorn där jag sitter: 48db
Framför datorn: 55db
Bakom datorn vid fläkten: 72db
Mitt i rummet: 45db

Ganska litet rum, och dåligt chassi som inte är speciellt tyst.

Permalänk
Medlem

Vad är det för app du använder?

Permalänk
Medlem

Testade två olika appar till Android och den ena visade ~40 dB och den andra visade ~27 dB (där jag har huvudet när jag sitter vid datorn).
Förstår ärligt talat inte vad tråden tjänar för syfte när mätfelen olika telefoner emellan lär bli enorma.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Testade två olika appar till Android och den ena visade ~40 dB och den andra visade ~27 dB (där jag har huvudet när jag sitter vid datorn).
Förstår ärligt talat inte vad tråden tjänar för syfte när mätfelen olika telefoner emellan lär bli enorma.

Jo kände det jag lite med. Aldrig har hört om en 100% dB mätare till telefonen. Ljud är väl ganska diffust så känns lite krångligt område.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på att det kunde skilja så mellan olika mät-appar :/ Aja, god ide iaf

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthons:

Vad är det för app du använder?

"Decibels" från appstore.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Vid datorn där jag sitter: 41db
Framför datorn: 48db
Bakom datorn vid fläkten: 48db
Mitt i rummet: 40db

Inte i vardagsrummet då jag inte har min dator där, utan i mitt kontor/datorrum.

Dator i signaturen..

Testa med appen Buller från Arbetsmiljöverket som finns i AppStore.

Permalänk

Skiljde ca 20db mellan 2 program jag hittade. Den ena visade lägre ljudnivå vid kortare avstånd från ljudet. Så jag litar inte alls på detta.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

En iphone duger knappast om den inte är kalibrerad.

F ö så skall man använda någon typ av hörselskydd om ljudnivån överstiger 85db på en arbetsplats. Notera nu att skalan inte är linjär...

Ställ i stället frågan, vill man ha massa oväsen i vardagsrummet ?

Jag tycker min ultraportabla laptop för oväsen nog, tystnad är guld värt
Jobbar o andra sidan på industri med oväsen hela dagarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

kan nog inte lita på appar direkt speciellt inte om de inte går att kalibrera på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Denna app provade jag på arbetstelefonen .. http://www.av.se/teman/buller/app/

Vet inte hur exakt den är dock

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Denna app provade jag på arbetstelefonen .. http://www.av.se/teman/buller/app/

Vet inte hur exakt den är dock

Den lär väl vara den mest exakta då iPhone och iPhone inte skiljer så jättemycket emellan. För Androidenheter blir det väl antagligen mycket svårare att ta fram en app som fungerar något vidare då det finns ett ganska stort urval av Androidlurar.

Permalänk
Medlem

Köpte iaf ny dator och byggde ihop. Vet ju inte om man kan lita på mätapparna som sagt, men jag mäter på samma sätt som innan med samma app.

Nivå med äldre dator:
Vid datorn där jag sitter: 57db
Framför datorn: 68db
Bakom datorn vid fläkten: 78db
Mitt i rummet: 50db

Nivå med ny dator:
Vid datorn där jag sitter: 48db
Framför datorn: 52db
Bakom datorn vid fläkten: 60db
Mitt i rummet: 42db

Stora skillnader Och det behövs ingen mätare för att märka skillnaden kan jag säga Borde satsat på tyst burk för länge sen.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Mätte med mobilen nu..

Detta med TVn igång också

Mitt i rummet: 45dB
Framför datorn: 37dB
Bakom dator: 40dB

Dator i sign..

Vet inte vad detta ger egentligen men antagligen TVn som står för mesta ljudet=)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!