Permalänk

Montering av minnen

Ok, jag har nu köpt en dator och håller på att montera den. Nu är det så att min kylare på ett ytterst ondskefullt vis täcker för lite.
Spelar det någon roll vilken färg ramminnerna sitter på? (jag har blå och svart på MoBo)
Om en ska sitta på svart och en på blå så blir allt bra, men annars så har jag problem.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

Ok, jag har nu köpt en dator och håller på att montera den. Nu är det så att min kylare på ett ytterst ondskefullt vis täcker för lite.
Spelar det någon roll vilken färg ramminnerna sitter på? (jag har blå och svart på MoBo)
Om en ska sitta på svart och en på blå så blir allt bra, men annars så har jag problem.

Färgerna ska inte ha någon betydelse, sätt minnena som du vill ha dem!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kylaren täcker för lite ? det är inte så att den täcker för mycket så att den blockerar minnesplatser ?

Titta i manualen till ditt moderkort , där står det hur minnena bör monteras på det kortet.

EDIT:Färgerna har visst betydelse , sätt dom i två av en färg.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Färgerna ska inte ha någon betydelse, sätt minnena som du vill ha dem!

Lycka till!

what???

vad jag vet så jobbar "färger" portarna till sammans ,har du två minnesmoduler kör du ett av varje i samma färg/port! (port/minnesplatser)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Säg bara vilket moderkort du har så kan vi guida dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

what???

vad jag vet så jobbar "färger" portarna till sammans ,har du två minnesmoduler kör du ett av varje i samma färg/port! (port/minnesplatser)

Precis vad jag har lärt mig också.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte fundera på färgerna, så länge det inte är ett äldre moderkort med både DDR2 och DDR3. Om man nu skulle sätta ett av minnena "fel" blir prestandaskillnaden någon enstaka procent.

Permalänk

det beror på vad du har för mobo, vissa kör dual genom färgerna andra kör 1, 2 och 3, 4 medan andra kör 1, 3 och 2, 4. Kolla i moderkorts-manualen.

Permalänk
Skrivet av linde:

what???

vad jag vet så jobbar "färger" portarna till sammans ,har du två minnesmoduler kör du ett av varje i samma färg/port! (port/minnesplatser)

Jag har hört att det ska vara så och brukar sätta minnena så. Har dock inte sätt något test än som visar att datorn blir långsammare.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk

Jag har ett ASUS P8P67 PRO REV B3.
Vi har satt in minnerna på det enda sättet de fick plats så länge. Och, jo den täcker för mycket kylaren. Ondskefull sak som kan kyla en vulkan....

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

Jag kikade på manualen för moderkortet, och Asus har färgkodat minnesplatserna så att du helst ska sätta minnena i samma färg om du har två minnen. Detta för att du ska kunna utnyttja båda minneskanalerna på moderkortet. Om du sätter minnena i olika färg så kommer endast en minneskanal att utnyttjas, vilket i praktiken brukar innebära aningen sämre prestanda.

Tyvärr så kan jag inte hitta något bra test på hur mycket prestanda man förlorar, förutom detta uråldriga test från Toms Hardware. Minnesprestanda blir viktigare och viktigare med fler kärnor och högre frekvenser, så skillnaden för ett modernt system är sannolikt större men fortfarande så liten att det inte är värt att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kikade på manualen för moderkortet, och Asus har färgkodat minnesplatserna så att du helst ska sätta minnena i samma färg om du har två minnen. Detta för att du ska kunna utnyttja båda minneskanalerna på moderkortet. Om du sätter minnena i olika färg så kommer endast en minneskanal att utnyttjas, vilket i praktiken brukar innebära aningen sämre prestanda.

Tyvärr så kan jag inte hitta något bra test på hur mycket prestanda man förlorar, förutom detta uråldriga test från Toms Hardware. Minnesprestanda blir viktigare och viktigare med fler kärnor och högre frekvenser, så skillnaden för ett modernt system är sannolikt större men fortfarande så liten att det inte är värt att oroa sig över.

Kan tala om att skillnaden är obefintlig. Det spelar antagligen större roll vilka minnen du använder, om de jobbar i låg frekvens eller hög frekvens exempelvis. Dessutom har TS ändå inga alternativ pga av kylaren som blockerar en eller flera minnesplatser.

EDIT: Detta kanske kan jämföras med grafikkort och hastigheterna för PCI-Express. Skillnaden i prestanda om du sätter ett grafikkort i exempelvis 4X istället för 16X är löjligt liten.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen allihopa. Datorn är nu klar och fin. Nästa steg: ny skärm.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.