[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Funderar på att köpa denna tele. Hur är den? Skulle någon kunna dra en liten sammanfattning om den?

Mvh

M3s recension om mobilen:

Citat:

Den i särklass bästa Android-telefon du kan köpa idag. Med en fantastisk skärm och prestanda som sopar banan med allt annat. Det här är äkta kärlek. Vi älskar Galaxy II S.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hm, har använt min S2 i en dag nu och har egentligen inte mycket att klaga på förutom en, väldigt stor, sak.

Den blir varm. Väldigt varm. Speciellt upptill, där CPUn och hela faderallan sittan. Köra youtube i 15 min och sen sätta den till örat är som att lägga huvet på en spis.

Det är alarmerande, minst sagt. Visst så är det väntat att den värmer upp vid användning - men verkligen het?

Edit: Bland allt mitt pillande så märkte jag att displayen stod visst på typ 90% styrka. Kanske blev det overkill, måste tänka på att testa med den mycket lägre

Min blir också ganska varm och inte het som din verkar bli. Men visst känner man att den varm när man sätter den mot örat.

Edit: felcitering

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Funderar på att köpa denna tele. Hur är den? Skulle någon kunna dra en liten sammanfattning om den?

Mvh

Sammanfattning? Bara att läsa en review

Skulle jag sammanfatta, så skulle jag inte ta det uppenbara. Det är tråkigt, för det blir bara en rad:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

Gå direkt på problem instället...

- Samsung har snålat med program utrymme. 2gb är allokerat, vilket är ingenting med dagens spel på 100mb+... Varför ens ha en allokering när det är samma minneschip som resterande "data" utrymme?
- Något dyrare än vad man skulle vilja (Optimus 2X satte ny standard där... Som försvann helt)
- Exynos chippet är inte särskilt vanligt och Mali-400 GPUn är ARM stock enligt alla standard specs, utan Nvidia/PowerVR licenserad teknik. Tex stöds inte DXT textur komprimering (Nvidia teknik), vilket gör att vissa spel inte fungerar. Att dom inte valde Tegra 2 eller SGX54X kan både ses som ett modigt drag eller dåraktigt.
- Samoledden har trots allt skryt dåligt färgdjup (banding, dithering). Det kan vara delvis mjukvaru baserat som kan hjälpas av custom roms (tvinga 24bit), men inget man ska förlita sig på
- Fördröjning på touch skärmen, som gör att den hoppar lite när man drar sakta (inget konstigt egentligen, min iPhone gör det också men Desire gör det tydligen inte och således verkar vara mer direkt styrd. Förmodligen mjukvarans inställning)
- Kameran är något meh trots sina 8mpx. Något över medel kanske, varken bra eller dålig.
- Går varm
- Android buggar lite då och då, tex detta med att Android OS drar batteri
- Kasst designad batterilucka IMO, knepig att få av
- Högtalaren sitter på baksidan. När var senaste gången du hade öronen på baksidan av en telefon när du tittar på skärmen?

Det finns säkert mer. Bara att läsa XDA. Men för att återgå till sammanfattningen:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Sammanfattning? Bara att läsa en review

Skulle jag sammanfatta, så skulle jag inte ta det uppenbara. Det är tråkigt, för det blir bara en rad:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

Gå direkt på problem instället...

- Samsung har snålat med program utrymme. 2gb är allokerat, vilket är ingenting med dagens spel på 100mb+... Varför ens ha en allokering när det är samma minneschip som resterande "data" utrymme?
- Något dyrare än vad man skulle vilja (Optimus 2X satte ny standard där... Som försvann helt)
- Exynos chippet är inte särskilt vanligt och Mali-400 GPUn är ARM stock enligt alla standard specs, utan Nvidia/PowerVR licenserad teknik. Tex stöds inte DXT textur komprimering (Nvidia teknik), vilket gör att vissa spel inte fungerar. Att dom inte valde Tegra 2 eller SGX54X kan både ses som ett modigt drag eller dåraktigt.
- Samoledden har trots allt skryt dåligt färgdjup (banding, dithering). Det kan vara delvis mjukvaru baserat som kan hjälpas av custom roms (tvinga 24bit), men inget man ska förlita sig på
- Fördröjning på touch skärmen, som gör att den hoppar lite när man drar sakta (inget konstigt egentligen, min iPhone gör det också men Desire gör det tydligen inte och således verkar vara mer direkt styrd. Förmodligen mjukvarans inställning)
- Kameran är något meh trots sina 8mpx. Något över medel kanske, varken bra eller dålig.
- Går varm
- Android buggar lite då och då, tex detta med att Android OS drar batteri
- Kasst designad batterilucka IMO, knepig att få av
- Högtalaren sitter på baksidan. När var senaste gången du hade öronen på baksidan av en telefon när du tittar på skärmen?

Det finns säkert mer. Bara att läsa XDA. Men för att återgå till sammanfattningen:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

Du glömde att den inte kan/får köra uppdateringar OTA (over the air). Detta betyder att man måste dras med Kies. Detta är verkligen ett riktigt skitprogram, och det finns MÅNGA användare som aldrig har fått det att funka. Lösningen är då Odin, men det är inte alla som vill hålla på med det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Sammanfattning? Bara att läsa en review

Skulle jag sammanfatta, så skulle jag inte ta det uppenbara. Det är tråkigt, för det blir bara en rad:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

Gå direkt på problem instället...

- Samsung har snålat med program utrymme. 2gb är allokerat, vilket är ingenting med dagens spel på 100mb+... Varför ens ha en allokering när det är samma minneschip som resterande "data" utrymme?
- Något dyrare än vad man skulle vilja (Optimus 2X satte ny standard där... Som försvann helt)
- Exynos chippet är inte särskilt vanligt och Mali-400 GPUn är ARM stock enligt alla standard specs, utan Nvidia/PowerVR licenserad teknik. Tex stöds inte DXT textur komprimering (Nvidia teknik), vilket gör att vissa spel inte fungerar. Att dom inte valde Tegra 2 eller SGX54X kan både ses som ett modigt drag eller dåraktigt.
- Samoledden har trots allt skryt dåligt färgdjup (banding, dithering). Det kan vara delvis mjukvaru baserat som kan hjälpas av custom roms (tvinga 24bit), men inget man ska förlita sig på
- Fördröjning på touch skärmen, som gör att den hoppar lite när man drar sakta (inget konstigt egentligen, min iPhone gör det också men Desire gör det tydligen inte och således verkar vara mer direkt styrd. Förmodligen mjukvarans inställning)
- Kameran är något meh trots sina 8mpx. Något över medel kanske, varken bra eller dålig.
- Går varm
- Android buggar lite då och då, tex detta med att Android OS drar batteri
- Kasst designad batterilucka IMO, knepig att få av
- Högtalaren sitter på baksidan. När var senaste gången du hade öronen på baksidan av en telefon när du tittar på skärmen?

Det finns säkert mer. Bara att läsa XDA. Men för att återgå till sammanfattningen:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

-Nämn en android mobil som har mer program utrymme idag, ingen HTC har det i alla fall.

-Angående dåligt färgdjup. Det folk på XDA observerat är att webbläsaren är begränsade där men inte resten av telefonen. Resten av telefonen har sina 24miljoner färger. T.ex kolla en bild i galleriet och en i webbläsaren. Varför samsung gjorde detta är en fråga? Och kan om tillräckligt många klagar ändras i framtiden

-"Fördröjning" är en medveten fördjröjning av samsung en så kallad dead zone på startskärmen. Antar för att touchskärmen är känslig som fan kanske? Vem vet varför de gjorde så.

-Kameran vet jag inte vad du klagar på. Tycker den är i klass med Arcens om inte bättre ibland.

-Går varm? 1.2Ghz DualCore på 8.48mm, 'nuff said.

-Batteriluckan vet jag inte riktigt vad du klagar på heller? Hur ofta planerar du ta av den? Den är hård som satan men samtidigt så tunn. Den sitter bra och den knorrar inte.

-Högtalaren är även där en av de bästa jag hört i en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Sammanfattning? Bara att läsa en review

Skulle jag sammanfatta, så skulle jag inte ta det uppenbara. Det är tråkigt, för det blir bara en rad:
Det är den bästa Android telefonen som finns för tillfället.

Gå direkt på problem instället...

- Samsung har snålat med program utrymme. 2gb är allokerat, vilket är ingenting med dagens spel på 100mb+... Varför ens ha en allokering när det är samma minneschip som resterande "data" utrymme?
- Samoledden har trots allt skryt dåligt färgdjup (banding, dithering). Det kan vara delvis mjukvaru baserat som kan hjälpas av custom roms (tvinga 24bit), men inget man ska förlita sig på
- Går varm
- Kasst designad batterilucka IMO, knepig att få av

Du får det att låta som om den är kass istället

- Det där med utrymmet är väl ett "problem" gällande alla Android-lurar? Man måste roota dem alla för att kunna installera appar osv. på extern minnes-kort.
- Vad jämför du skärmen med då? Jag tänker, finns det någon mobil med bättre skärm?
- Att den går varm kan jag inte hålla med om. Visst, tempen ökar märkbart vid användning men det är inget problem i sig (enbart naturligt för prestandan?).
- Betteri-luckan är det inget fel på alls. Jag får lätt av den, så det kanske handlar om teknik? Den sitter iaf fast som den ska utan några glapp eller liknande.

Nu vill jag inte mena att telefonen är felfri, de saker jag inte citerat håller jag antingen med i eller saknar erfarenhet till att yttra mig om. Tänkte bara lägga in ytterligare en vinkling i det hela.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

När det gäller batteriluckan, om man har svårt att få upp den, så finns det ju en lien skåra på ena långsidan. Jag satte in en pincett där och vred om lite, då poppade en bit av luckan upp. Sedan var det rätt enkelt att få upp den. Man kan tänka sig vilja ta bort den om man har ett minneskort fullt med filmer/musik och vill ha ett annat till egna filmer och foton och byta mellan dem.

"Snabbstartguiden! skriver bara att man ska akta naglarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

- Vad jämför du skärmen med då? Jag tänker, finns det någon mobil med bättre skärm?

Jag sa inte att skärmen var dålig. Jag sa den hade dåligt färgdjup. Detta gäller inte bara browsern som nån sa ovan, det är bara att det syns mest där. Testa vilken app som helst med gradients, banding kommer synas. Annars så är det den bästa skärm jag har sett.

Självklart så visste jag att folk skulle plocka isär det bit för bit, haha. Som jag sa, att bara säga att det är den bästa Android telefonen som finns för närvarande är tråkigt. Man kan skriva spaltmeter om hur nice telefonen är. Problemen är vad som är viktigt. Alla telefoner har problem. Vad utmanar Galaxy S2? Optimus 2X... Lite billigare, lite sämre, minst lika många problem. Tex IPS skärm med bättre färgdjup, men då spöar S2 istället skiten ur den på svärtan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag sa inte att skärmen var dålig. Jag sa den hade dåligt färgdjup. Detta gäller inte bara browsern som nån sa ovan, det är bara att det syns mest där. Testa vilken app som helst med gradients, banding kommer synas. Annars så är det den bästa skärm jag har sett.

Självklart så visste jag att folk skulle plocka isär det bit för bit, haha. Som jag sa, att bara säga att det är den bästa Android telefonen som finns för närvarande är tråkigt. Man kan skriva spaltmeter om hur nice telefonen är. Problemen är vad som är viktigt. Alla telefoner har problem. Vad utmanar Galaxy S2? Optimus 2X... Lite billigare, lite sämre, minst lika många problem. Tex IPS skärm med bättre färgdjup, men då spöar S2 istället skiten ur den på svärtan.

Ah, tack för förklaringen. Håller med om att det kanske ger lite mer att titta på problemen istället för fördelarna - dock kan ju dessa, som synes, vara smått personliga också.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

dock kan ju dessa, som synes, vara smått personliga också.

Definitivt! Jag har inte ett skit att klaga på

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Angående batteritid, om ni har upplevt batteribuggen:
Jag rekommenderar
- Green Power (standardinställningar duger)
- Watchdog (Inkludera telefonprocess, Övervaka processer, Du kan sätta ner CPU-avsökningsintervall till 10 min om du vill).
- Temp+CPU pro (För att se att telefonen klockar ner till 200MHz korrekt om den inte används på 5 sek).

Angående överklockning, om ni vill testa effekten av SetCPU-kommandot:
- Temp+CPU Pro (För att se nuvarande klockfrekvens, och checka att telefonen inte överhettar)
- Quadrant (Bra benchmark för CPU-delen / heltalsaritmetik, ger tydliga skillnader vid en lyckad överklockning)

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Angående batteritid, om ni har upplevt batteribuggen:
Jag rekommenderar
- Green Power (standardinställningar duger)
- Watchdog (Inkludera telefonprocess, Övervaka processer, Du kan sätta ner CPU-avsökningsintervall till 10 min om du vill).
- Temp+CPU pro (För att se att telefonen klockar ner till 200MHz korrekt om den inte används på 5 sek).

Angående överklockning, om ni vill testa effekten av SetCPU-kommandot:
- Temp+CPU Pro (För att se nuvarande klockfrekvens, och checka att telefonen inte överhettar)
- Quadrant (Bra benchmark för CPU-delen / heltalsaritmetik, ger tydliga skillnader vid en lyckad överklockning)

Efter en vecka har jag konstaterat att batteritiden blir mycket bättre när man startar om mobilen. Batteriet dräneras ganska snabbt efter att man har haft igång wifi, och trots påtvingat stopp av bl.a. wifi-delning gjorde det ingen större skillnad. En omstart har dock gjort susen (två ggr)... Drar 1% i timmen, mest idle.

Alltså inte svårare än att starta om när den är färdigladdad.

Permalänk

Kan man se temperaturen i mobilen? Batteriet, processorn etc. Det känns som att den blir lite varm när man tittar på video. Men jag upptäckte också att den var lite varm när den stod under viloläge under hela natten till morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4cKnWhit3:

Kan man se temperaturen i mobilen? Batteriet, processorn etc. Det känns som att den blir lite varm när man tittar på video. Men jag upptäckte också att den var lite varm när den stod under viloläge under hela natten till morgonen.

I programmet Battery Indicator kan du se tempen på batteriet. Om telefonen är varm efter att ha legat i vilo-läge ett tag så tror jag nåt är fel. Min är väldigt kall efter att ha legat oanvänd en stund. Nära nog rumstemp, så den känns sval och skön.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag får fan panik!

Jag hittar verkligen inte knappsatsen för att ringa. Har letat i 10 min nu, någon som skulle kunna förklara vafan jag hittar det?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag får fan panik!

Jag hittar verkligen inte knappsatsen för att ringa. Har letat i 10 min nu, någon som skulle kunna förklara vafan jag hittar det?

ingick väl en manual när du köpte mobilen?
sen 10 min...come on.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Jag får fan panik!

Jag hittar verkligen inte knappsatsen för att ringa. Har letat i 10 min nu, någon som skulle kunna förklara vafan jag hittar det?

Tryck på "Telefon" ikonen. Knappsatsen ska stå som valbar alternativ bredvid "Loggar" längst upp till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4cKnWhit3:

Tryck på "Telefon" ikonen. Knappsatsen ska stå som valbar alternativ bredvid "Loggar" längst upp till vänster.

Fan va wierd, innan när jag kollade fanns det inget där.. kollade nu igen, fanns den! Både jag och min flickvän kollade i 10min utan att hitta

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Tja alla hmm
är det nån som har testat ett Invisible Shield ? till Galaxy s2

Mvh Panos

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Fan va wierd, innan när jag kollade fanns det inget där.. kollade nu igen, fanns den! Både jag och min flickvän kollade i 10min utan att hitta

Du är inte ensam, letade själv efter knappsatsen och kände mig allmänt kass, kanske inte i 10 minuter dock. Om du går in på telefon så är ikonerna längst upp skjutbara sidled, därav kan man dölja knappsatsikonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Tja alla hmm
är det nån som har testat ett Invisible Shield ? till Galaxy s2

Mvh Panos

Jag har inte testat till just S2 men har haft det på andra mobiler och det är ett överjävligt bra skydd, men känslan e lite för gummiaktig tycker jag, lätt att fingrarna fastnar och "hoppar" över skärmen vid tex pinch to zoom och liknande....

Permalänk
Medlem

Skulle testa att kalibrera gyrosensorn, under inställningar - display. Men bollen är centrerad i mitten oavsett hur jag rör telefonen, verkar inte som gyron fungerar. Någon som det är likadant för?? Accelerometer fungerar att kalibrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Tja alla hmm
är det nån som har testat ett Invisible Shield ? till Galaxy s2

Mvh Panos

när jag läste ditt inlägg så bestämde jag mig för att prova med skyddet jag fick med när jag köpte hållare till bilen och skalet.
När jag putsade skärmen för att få den riktigt ren märkte jag att jag redan har fått små små fina repor på skärmen :S men dom är så små att man inte lär se dom i vanliga fall, inte ens när man använder den i solljus.

I alla fall så sög de skräp skyddet jag fick, det blev en del luftbubblor som jag inte kan få bort. Hålen för knappen, kameran och högtalaren på framsidan passar inte ens in riktigt utan hamnar snett så att tex halva kameran täcks, sen känns ytan också ganska matt och tradig att använda. Men det är väl ungefär det man kan vänta sig av en kinesisk kopia från ebay
Fast jag blev trots allt lite besviken för det skyddet jag köpte till min iphone 3g för 7 öre över ebay funkade utmärkt!

Eftersom jag redan upptäckt ett par repor ska jag nog se till att fixa ett fungerande invisible shield så snart som möjligt. Jag kommer nog chansa och lägga en ny beställning över ebay och se om det passar annars får man väl köpa ett riktigt i någon butik... det kostar ju tex som på net on net "bara" 174 kr för en -.-

Permalänk
Medlem

Eller så accepterar man att smårepor är en naturlig följd av att man använder en telefon med display. Det är inte Englands kronjuveler, utan en telefon som är till för att användas. Om man byter mobil vartannat år, vilket jag skulle gissa är ganska vanligt, kan jag omöjligt tänka mig att det är ett faktiskt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Skulle testa att kalibrera gyrosensorn, under inställningar - display. Men bollen är centrerad i mitten oavsett hur jag rör telefonen, verkar inte som gyron fungerar. Någon som det är likadant för?? Accelerometer fungerar att kalibrera.

Gyro-bollen står är stilla även för mig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Gyro-bollen står är stilla även för mig.

Samma för mig... Är det meningen att den ska röra sig? Motion sensorerna verkar ju fungera ändå, två fingrar, rotation, testat några enkla gyro program också.

Permalänk
Medlem

Beställde min Galaxy S 2 igår, leverans v.23! Sjukt nöjd med abonnemanget, får mobilen + 3000 fria minuter + 3000 fria sms + 3000 fria mms + 10gb datamängd i månaden (kör WiFi hemma och i skolan) + 10mb/s för 600kr i månaden.

Sitter nu i skrivande stund och nästan skrattar åt en kompis som säger att iPhone 4 är bättre och att jag köpt en dålig lur. Kan även tillägga att han frågade vad SAR-värde var för något, sterotypisk iPhone:are dvs.

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i7 3770K | EVGA GTX 670 SOC 4GB | Corsair TX 650W | Corsair Vengeance 16GB | Seagate Barracuda 1TB | CM Storm Scout | Sandisk 128GB |
Logitech G400 | Qpad MK-50 | Logitech G935 | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | Acer 24'' GD245HQAbid | Steelseries QcK+
Samsung Galaxy S3 | Nikon D3000 | GoPro Hero 3 Black Edition | iPad 2

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Eller så accepterar man att smårepor är en naturlig följd av att man använder en telefon med display. Det är inte Englands kronjuveler, utan en telefon som är till för att användas. Om man byter mobil vartannat år, vilket jag skulle gissa är ganska vanligt, kan jag omöjligt tänka mig att det är ett faktiskt problem.

Fast ska inte en gorillaglas (kristall?) tåla en hel del?

Permalänk
Proffsmoddare

Var och kände på en samsung galaxy s2 igår. Var snabb som en sate. Men den var så jäkla plastig?!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wauwau:

Sitter nu i skrivande stund och nästan skrattar åt en kompis som säger att iPhone 4 är bättre och att jag köpt en dålig lur. Kan även tillägga att han frågade vad SAR-värde var för något, sterotypisk iPhone:are dvs.

Vad finns det som möjligen kan vara bättre på en iPhone? Något om deras touch har jag hört, men inte så mkt mer (inte helt insatt och har aldrig använt en iPhone).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather