Nytt chassi, får Mycke sämre temps och fläkten låter som F*n

Permalänk
Medlem

Nytt chassi, får Mycke sämre temps och fläkten låter som F*n

tjenare, som ni ser så har ja bytt chassi, från en merkes dator från fujitsu, har exakt samma delar, byte till Coolermaster elite 430 och cpu tempen gick från 50 som Högst i prime95 i några timmar från 60+ i vanliga spel efter 10 min?? När ja sitter i skype och inte gör något annat alls så låter cpu fläkten som F*n också. ligger 45 idle i skype. MVH

Permalänk
Medlem

Värmen verkar inte såå illa? CPUn klarar väl runt 80-85 så det är väl ingen fara så, men prova ReApplaya kylpastan? Damma? kolla så ingen har lossnat? undersök fläkt hastighets inställningar? Speciellt om det är ett chassi som ska ha bättre luft genomströmning (eller?) så måste något vara fel

Se om det blåser som det ska i chassit, ut/in. Något måste ha gått fel under flytten allafall om det är enorm skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Värmen verkar inte såå illa? CPUn klarar väl runt 80-85 så det är väl ingen fara så, men prova ReApplaya kylpastan? Damma? kolla så ingen har lossnat? undersök fläkt hastighets inställningar? Speciellt om det är ett chassi som ska ha bättre luft genomströmning (eller?) så måste något vara fel

Se om det blåser som det ska i chassit, ut/in. Något måste ha gått fel under flytten allafall om det är enorm skillnad

Fläkten går som den ska men tempsen e enorma, kan inte sitta i t.ex skype utan att de står, låter som de gjorde i föra burken när ja hade prime95 på eller inte värre? hade någit slags "rör" av plast runt så att luften skulle åka ut genom ett "hål" i föra chassit som ja tog bort, kan de påverka?

Permalänk
Medlem

Kan också påpeka att en stika ram gick sönder helt random när jag byte chassi, så har nu bara 2 gb från 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Fläkten går som den ska men tempsen e enorma, kan inte sitta i t.ex skype utan att de står, låter som de gjorde i föra burken när ja hade prime95 på eller inte värre? hade någit slags "rör" av plast runt så att luften skulle åka ut genom ett "hål" i föra chassit som ja tog bort, kan de påverka?

Kanske, men! om det är enorm skillnad så är det helt enkelt något som är fel :P, det första jag tänker på är att kylaren inte är monterad ordentligt med kylpasta och annat kul

Permalänk
Medlem

har inte monterat bort den från moderkortet när ja byte chassi. när ja öppnar typ internet så höjs den me 5 grader direkt och sen så sänks de. lite konstigt

Permalänk
Medlem

Har du en fläkt längst bak eller? Har du inte det, sätt in en där. Den ska dra ut den varma luften bort från processorn. Har du bara standardfläkten som hänger med (som sitter där framme) är det inte konstigt att din processor blir så varm...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Fläkten går som den ska men tempsen e enorma, kan inte sitta i t.ex skype utan att de står, låter som de gjorde i föra burken när ja hade prime95 på eller inte värre? hade någit slags "rör" av plast runt så att luften skulle åka ut genom ett "hål" i föra chassit som ja tog bort, kan de påverka?

Du har väl en fläkt bak på lådan antar jag?
... men det är väl möjligt att kylaren funkar dåligt utan det där röret och när den inte sitter i rätt burk. Kanske läge att skaffa en bättre CPU-kylare när du ändå håller på?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur såg din originallåda ut då? har du tex flyttat nätdelen ? kan du visa oss några bilder på gamla lådan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Har du en fläkt längst bak eller? Har du inte det, sätt in en där. Den ska dra ut den varma luften bort från processorn. Har du bara standardfläkten som hänger med (som sitter där framme) är det inte konstigt att din processor blir så varm...

tänkte skaffa mig lite fläktar, men ere inte konstigt eftersom mitt föra chassi som va trångt och hade Ingen extra fläkt i hade mycke bättre temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du har väl en fläkt bak på lådan antar jag?
... men det är väl möjligt att kylaren funkar dåligt utan det där röret och när den inte sitter i rätt burk. Kanske läge att skaffa en bättre CPU-kylare när du ändå håller på?

Har inte ÄN några extra fläktar utom den som kom me. ska inskaffa mig det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur såg din originallåda ut då? har du tex flyttat nätdelen ? kan du visa oss några bilder på gamla lådan ?

Min gamla låda kan man säga att allt var "upp och ner", nätagget satt högst upp och cpun va längst ner, nu ere tvärtom. Har nätdelen så att fläkten riktar uppot.

Permalänk

Troll? O.o

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Har inte ÄN några extra fläktar utom den som kom me. ska inskaffa mig det

Sitter det alltså en fläkt bak i nya lådan? Då borde det ju räcka för att få ut en del luft...
Så det är lite skumt att den går varmare, men tydligen funkade den där fläkttunneln hyfsat bra i förra burken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sitter det alltså en fläkt bak i nya lådan? Då borde det ju räcka för att få ut en del luft...
Så det är lite skumt att den går varmare, men tydligen funkade den där fläkttunneln hyfsat bra i förra burken.

Har inge fläkt där bak, om jag har öppet chassi och använder de dära "röret" så blir tempsen bättre. men ja vill ju kunna ha chassit på så jag ska köpa mig några fläktar.