Färdigt moderkort för AMD A-serien "Llano" och sockel FM1 på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo klart.. kan ju lira quake på min lg 2x också..

E-350 kostar 1.4k i dagsläget.. så vi antar att denna ligger på dryga tusenlappen dyrare för ett helt system.. alltså 2.5kish.

Då kan man lika gärna köpa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/438069/2011-05-12 som slaktar den i allt.

Från min synpunkt är den på tok för svag för att kunna räknas som en "okej" speldator/videoredigering. Och i alla de andra kategorierna så räcker en e-350 till, som är både strömsnålare och billigare.

E-350 kostar från strax under 900 och uppåt.

Tittar man på AM3 moderkort så finns dom från strax under 500kr (med inbyggd grafik) och cpuer till det (quad cores) från 800.

Att ett Llanosystem skulle börja på så mycket som 2500 ser jag som otänkbart.

Att ditt paket inte är är körbart är en annan sak. Moderkortet du valt stödjer bara cpuer upp till 95W och cpun du valde ligger på 125W.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller sitter CPU-Sockeln nära minnesplatserna? Ska AMD också göra en "Sandy Bridge"?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Nice med två kanaler DDR3-minne i jämförelse med första generationens Fusion som har 1 kanals DDR3-minne.
Gillar skarpt det här! Kommer nog bli en även om jag inte behöver, men Intel GMA går ju inte göra värst mycket på som min laptop har :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Nice med två kanaler DDR3-minne i jämförelse med första generationens Fusion som har 1 kanals DDR3-minne.
Gillar skarpt det här! Kommer nog bli en även om jag inte behöver, men Intel GMA går ju inte göra värst mycket på som min laptop har :/

Samma generation, olika marknader.
E-350 är till ultramobila marknaden, medans Llano är "vanliga" mobila, samt desktop.
Från låg till övre mellanklass. Sen kommer prestandaklassen i form av Bulldozer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Samma generation, olika marknader.
E-350 är till ultramobila marknaden, medans Llano är "vanliga" mobila, samt desktop.
Från låg till övre mellanklass. Sen kommer prestandaklassen i form av Bulldozer.

Så det är så det ligger till, tack för informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Är det bara jag, eller sitter CPU-Sockeln nära minnesplatserna? Ska AMD också göra en "Sandy Bridge"?

Det där är ju ett utvecklingsmoderkort. Inget som skall säljas, så hur layouten blir vet vi inte men så mycket närmare minnesslottarna är det inte jämfört med hur det brukar vara, bara att det ser ut som den sitter längre från i/o-panelen men då kortet är mindre än standard µATX så kan man inte säga så mycket alls om hur det kommer se ut på riktiga ATX och µATX kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Det finns flera videoformat som E serien inte klarar och CPU prestandan är överlag väldigt klen.

Skrivet av Lösbonde:

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med?

Nu finns det massor med spel som den faktiskt klarar av, även nyare spel. Man behöver inte köra allt i högsta kvalitet.

Skrivet av Lösbonde:

Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Hur menar du att den är overkill för slösurf?
Atom och Fusıon-E är ganska klena för slösurf, visst, det går men tyngre sidor är inte direkt en smärtfri upplevelse.
Flash-spel och andra mer krävande surfgrejer kan också ställa till problem.

Skrivet av Lösbonde:

Surfdator - Nej, Overkill

Som jag just pratade om, hur menar du att den är overkill och vad anser du hade passat bättre som inte är overkill?

Skrivet av Lösbonde:

Kontorsdator - Nej, Overkill

Jag förstår inte hur du kan kalla Llano för overkill här heller, vad för processor tycker du är lagom?

Skrivet av Lösbonde:

Filmdator - På gränsen till att vara overkill

Att ha en hyfsad CPU-prestanda anser inte jag vara overkill. E är väldigt klen vad gäller CPU.

Skrivet av Lösbonde:

Speldator - Fungerar inte..

Fungerar utmärkt till äldra spel, mindre krävande spel och spel med lägre inställningar.

Skrivet av Lösbonde:

Videoredigering: Epic fail

Beror på vad för videoredigering.
Enklare saker i Windows Movie Maker och så borde funka utmärkt.

Sen ska vi inte glömma hela bärbara marknaden där jag tror Llano kommer finnas i många trevliga, prisvärda modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med? Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Surfdator - Nej, Overkill
Kontorsdator - Nej, Overkill
Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Speldator - Fungerar inte..
Videoredigering: Epic fail

Det beror lite på vart priset hamnar. Vill man surfa och spela enklare spel (t.ex. flash eller äldre varianter) så lär den räcka. Jag hade gärna sett mini-itx och 2 nätverkskort.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Är det bara jag, eller sitter CPU-Sockeln nära minnesplatserna? Ska AMD också göra en "Sandy Bridge"?

Eh... på AMD-moderkort har CPU-sockeln suttit nära DIMM-portarna ända sen 2003 då AMD integrerade minneskontrollern med CPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av Tempel:

E-350 kostar från strax under 900 och uppåt.

Tittar man på AM3 moderkort så finns dom från strax under 500kr (med inbyggd grafik) och cpuer till det (quad cores) från 800.

Att ett Llanosystem skulle börja på så mycket som 2500 ser jag som otänkbart.

Att ditt paket inte är är körbart är en annan sak. Moderkortet du valt stödjer bara cpuer upp till 95W och cpun du valde ligger på 125W.

Vart kollar du någonstans? Snittpriset för msi/gigabyte/asus/asrock på Inet är 1.3k (1299.75kr för att vara exakt)

Det är ju klart att llano kommer vara dyrare än e-350, de kommer ju också att prissätta dem så att de inte direkt inkräktar på varandras segment. Att den är billigare än 2000 är ju omöjligt, såvida inte de totalt sket i marknadsekonomin.

Paketet var en illustration, tror ingen köper de delarna i dagsläget.. poängen är dock densamma. Llano är för klent för att vara en spel/videoredigerings dator, och onödigt kraftfull för att vara en kontorsdator.

För HTPC är det fortfarande e-350 som gäller för film, och en vanlig dator vid spelande.. såvida man inte spelar counterstrike eller liknande utåldriga spel.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Llano är för klent för att vara en spel/videoredigerings dator, och onödigt kraftfull för att vara en kontorsdator.

Vad för delar menar du är lagom för en kontorsdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vart kollar du någonstans? Snittpriset för msi/gigabyte/asus/asrock på Inet är 1.3k (1299.75kr för att vara exakt)

Det är ju klart att llano kommer vara dyrare än e-350, de kommer ju också att prissätta dem så att de inte direkt inkräktar på varandras segment. Att den är billigare än 2000 är ju omöjligt, såvida inte de totalt sket i marknadsekonomin.

Paketet var en illustration, tror ingen köper de delarna i dagsläget.. poängen är dock densamma. Llano är för klent för att vara en spel/videoredigerings dator, och onödigt kraftfull för att vara en kontorsdator.

För HTPC är det fortfarande e-350 som gäller för film, och en vanlig dator vid spelande.. såvida man inte spelar counterstrike eller liknande utåldriga spel.

Det finns många som fortfarande spelar CS.
HL2-motorn kommer fungera fint på en Llano också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Llano tillsammans med en Turk GPU(Eller bättre ifall det stöds) ger mycket spelmöjligheter om man räknar bort Metro, Crysis och kommande BF3.

Skulle vilja se Llano till rakning när det kommer till dem enklare spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vart kollar du någonstans? Snittpriset för msi/gigabyte/asus/asrock på Inet är 1.3k (1299.75kr för att vara exakt)

Det är ju klart att llano kommer vara dyrare än e-350, de kommer ju också att prissätta dem så att de inte direkt inkräktar på varandras segment. Att den är billigare än 2000 är ju omöjligt, såvida inte de totalt sket i marknadsekonomin.

Paketet var en illustration, tror ingen köper de delarna i dagsläget.. poängen är dock densamma. Llano är för klent för att vara en spel/videoredigerings dator, och onödigt kraftfull för att vara en kontorsdator.

För HTPC är det fortfarande e-350 som gäller för film, och en vanlig dator vid spelande.. såvida man inte spelar counterstrike eller liknande utåldriga spel.

Testat Prisjakt nån gång? Då tog jag ändå inte de absolut lägsta priserna utan från kända butiker/näthandlare.

Totalt omöjligt säger du. Jag säger att du är helt ute och cyklar med det uttalandet. Eftersom de är så pass olika så finns det andra aspekter att ta med än just pris och prestanda och de kommer iaf inte att konkurrera med sig själv utan snarast komplettera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Testat Prisjakt nån gång? Då tog jag ändå inte de absolut lägsta priserna utan från kända butiker/näthandlare.

Totalt omöjligt säger du. Jag säger att du är helt ute och cyklar med det uttalandet. Eftersom de är så pass olika så finns det andra aspekter att ta med än just pris och prestanda och de kommer iaf inte att konkurrera med sig själv utan snarast komplettera.

De kompletterar endast om de har skilda pris-segment, annars är det direkt konkurrens (per definition). Men okej, du verkar ju helt inställd på den ologiska slutsatsen att de kommer ha samma pris.

Tanken är ju att denna ska konkurrera vs intels sandy bridge i3, som ligger just runt 1.8-2.5k beroende på moderkort. AMD och Intel är ju kända för att prissätta direkt efter prestanda jämt-emot varandra.

Sen är har det ju varit klart att de kommer lansera ett par nerbantade ultra-budget versioner, att de närmar sig E-350 i pris är ju oundvikligt, speciellt med tillverkare som Asrock.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Du är så fast i tänket med pris och prestanda att du inte ser att de har skilda användningsområden och kan vara prissatta i det närmaste likvärdigt. Är jag ute efter en helt tyst dator så är det idag möjligt med E-350 en ssd och ett passivt nätagg. Det är inte möjligt med Llano. Där får man istället en snabbare maskin men som kräver aktiv kylning. Så även om äpplen och päron är olika saker så kan dom kosta i princip lika mycket och det även om dom kommer från samma fruktträdgård.

Även om den skall konkurrera med i3 så kommer AMD inte kunna ta ut samma pris även om de har bättre grafikprestanda så ligger dom efter Intel i CPU-prestanda. AMD har aldrig kunnat ta ut samma pris ens när dom ligger i nivå med Intel. Nu bygger första generationens Llano på gamla cores och kommer inte prestera extremt bra på den delen. Det gör att vi kommer se både moderkort och cpu ligga lägre i pris än i3.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

De kompletterar endast om de har skilda pris-segment, annars är det direkt konkurrens (per definition).

Nej, en cykel konkurrerar inte direkt med en surfplatta även i samma prissegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Då kan man lika gärna köpa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/438069/2011-05-12 som slaktar den i allt.
...

Gör om, gör rätt. Du länkar till 125W processor och moderkort som inte har mer än 95W processorer i kompatibilitetslistan, dessutom gammalt nvidiachipset på det moderkortet, vilket jag inte ens rekommenderar till mina ovänner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, en cykel konkurrerar inte direkt med en surfplatta även i samma prissegment.

Nej men nu är det ett apu moderkort vs ett apu moderkort. När man lägger ut flera modeller gör man det alltid i hänsyn till varandras prislapp, dvs man vill aldrig att ett bättre kort kostar minde än ett billigare.

Faktum är dock att en cykel och en surfplatta konkurrerar med varandra under samma prissegment, i den del av marknaden som är intresserad utav att köpa en present eller liknande med ett visst budgettak, exempelvis föräldrar.

Men annars så var ditt inlägg grymt, fortsätt o skriva exempel som har absolut inget med tråden att göra.. det höjer verkligen disskusionen.

Skrivet av Hardware guy:

Gör om, gör rätt. Du länkar till 125W processor och moderkort som inte har mer än 95W processorer i kompatibilitetslistan, dessutom gammalt nvidiachipset på det moderkortet, vilket jag inte ens rekommenderar till mina ovänner.

Det är ju bra att du tog dig tid att svara i en tråd, lite mindre bra att du sket i att läsa utan kopierade vad en annan skrev tidigare.

Exemplet var inget köptips, utan ett grovt exempel på vilken typ av prestanda man kan förvänta sig från ifrån 2-3k klassen, och att llano därför kommer vara tvungen att lägga sig under detta pris för att vara intressant. Där det i såfall kommer att konkurrera starkt emot sin egen lillebror.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Nej men nu är det ett apu moderkort vs ett apu moderkort. När man lägger ut flera modeller gör man det alltid i hänsyn till varandras prislapp, dvs man vill aldrig att ett bättre kort kostar minde än ett billigare.

Min poäng är att en plattform med TDP runt 15 watt och TDP runt 100 watt är väldigt olika marknader.

Och att samma prissegment inte per definition är direkt konkurrens som du påstod.

Skrivet av Lösbonde:

Men annars så var ditt inlägg grymt, fortsätt o skriva exempel som har absolut inget med tråden att göra.. det höjer verkligen disskusionen.

Du kanske kan ta och svara på frågor jag ställt till dig istället om du vill höja diskussionsnivån.
Om du menar att Llano är overkill för surfdator och kontorsdator, vilken CPU menar du är lagom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Nej men nu är det ett apu moderkort vs ett apu moderkort. När man lägger ut flera modeller gör man det alltid i hänsyn till varandras prislapp, dvs man vill aldrig att ett bättre kort kostar minde än ett billigare.

Faktum är dock att en cykel och en surfplatta konkurrerar med varandra under samma prissegment, i den del av marknaden som är intresserad utav att köpa en present eller liknande med ett visst budgettak, exempelvis föräldrar.

Men annars så var ditt inlägg grymt, fortsätt o skriva exempel som har absolut inget med tråden att göra.. det höjer verkligen disskusionen.

Det är ju bra att du tog dig tid att svara i en tråd, lite mindre bra att du sket i att läsa utan kopierade vad en annan skrev tidigare.

Exemplet var inget köptips, utan ett grovt exempel på vilken typ av prestanda man kan förvänta sig från ifrån 2-3k klassen, och att llano därför kommer vara tvungen att lägga sig under detta pris för att vara intressant. Där det i såfall kommer att konkurrera starkt emot sin egen lillebror.

Nu har första prisexemplen dykt upp och en tvåkärning får man för under 700kr. Att hitta moderkort till den för under 800 torde inte bli några problem, då hamnar man på under 1500 och du har ju sagt att den skall kosta minst 2000. Förvisso en del över de 900 som man får tag på en E350 men långt ifrån 2000 oxå.

Som du redan fått flera exempel på är det så skillda produkter att de inte konkurerar direkt med varandra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Nu har första prisexemplen dykt upp och en tvåkärning får man för under 700kr. Att hitta moderkort till den för under 800 torde inte bli några problem, då hamnar man på under 1500 och du har ju sagt att den skall kosta minst 2000. Förvisso en del över de 900 som man får tag på en E350 men långt ifrån 2000 oxå.

Som du redan fått flera exempel på är det så skillda produkter att de inte konkurerar direkt med varandra.

Hela vägen upp till 1100+25% moms dvs 1375kr.. det verkar uppenbarligen vara så att vi båda hade rätt.

Och att de lanserar betydligt fler modeller än vad som först läckte ut. Med andra ord de täcker hela segmentet ifrån e-350 till phenom II x4.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hela vägen upp till 1100+25% moms dvs 1375kr.. det verkar uppenbarligen vara så att vi båda hade rätt.

Och att de lanserar betydligt fler modeller än vad som först läckte ut. Med andra ord de täcker hela segmentet ifrån e-350 till phenom II x4.

Om Llano är overkill för kontorsdator och surfdator, vilken processor tycker du är rimlig till det ändamålet?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Om Llano är overkill för kontorsdator och surfdator, vilken processor tycker du är rimlig till det ändamålet?

Typ dubbelkärnig athlon eller billigare, skriver detta på en phenom II 555 med en 4850.. byggde ihop skiten av begagnat/nyköpta budgetdelar för 2k.

Upplåst till 4 kärnor och klockad till 4.1ghz så flaskar den inte i några spel jag testat..
så för en 700 kronor på Inet så får du en 4 kärnig processor som inte kommer flaska i några spel.. det är samma prisklass som den billigaste llano.

http://www.inet.se/artikel/5308658/amd-athlon2-x2-260-3-2ghz är i min mening också overkill för en kontorsdator.. men den är ju iaf billigare än llano.

Jag hade nog beställt en drös E-350.. billigt, bra och enkelt/tyst och framförallt så sparar du enorma summor på elförbrukningen om företaget är någorlunda stort.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

@Lösbonde

Lägg inte upp något strunt när det inte finns några testresultat av Llano än.

Llano beskrivs vara jämn med Athlon II x3/x4 som är suveräna i spel i dagsläget. Dock med fräschare teknik. Denna plattform skall erbjuda "bra" resultat på alla områden(Spel, film, modellering, videoredigering osv.). Llano's konsumentmål är vardagliga datoranvändaren. Bulldozer är för entusiaster.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

@Lösbonde

Lägg inte upp något strunt när det inte finns några testresultat av Llano än.

Llano beskrivs vara jämn med Athlon II x3/x4 som är suveräna i spel i dagsläget. Dock med fräschare teknik. Denna plattform skall erbjuda "bra" resultat på alla områden(Spel, film, modellering, videoredigering osv.). Llano's konsumentmål är vardagliga datoranvändaren. Bulldozer är för entusiaster.

Det är ju precis det vi har disskuterat Att framförallt grafikkretsen är för stark/låg beroende på användningsområde.

Och att det inte finns några större anledningar till att byta till ett nytt system, jämfört med att köpa billiiga budget delar som finns i dagsläget.

Den vardagliga datoranvändaren skulle därför antingen vara dumsnål allternativt köpa prestanda hon/han inte kommer nyttja.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Det är ju precis det vi har disskuterat Att framförallt grafikkretsen är för stark/låg beroende på användningsområde.

Och att det inte finns några större anledningar till att byta till ett nytt system, jämfört med att köpa billiiga budget delar som finns i dagsläget.

Den vardagliga datoranvändaren skulle därför antingen vara dumsnål allternativt köpa prestanda hon/han inte kommer nyttja.

Grafiken funkar, dock frågan är ifall den enbart skall kunna köra crossfire med Turk chippet. Då man får nästan 900 radeon cores, alltså jämn prestanda med 6850 (på pappret). Ifall hela 6k serien funkar crossfire med Llano då jävlar kan man applådera och krama om AMD's teknikerteam.

Har själv i5-750 med 5850 och klarar princip alla spel på fina inställningar med 1080p. Llano bör inte göra hardcore gamern alltför ledsen.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Grafiken funkar, dock frågan är ifall den enbart skall kunna köra crossfire med Turk chippet. Då man får nästan 900 radeon cores, alltså jämn prestanda med 6850 (på pappret). Ifall hela 6k serien funkar crossfire med Llano då jävlar kan man applådera och krama om AMD's teknikerteam.

Har själv i5-750 med 5850 och klarar princip alla spel på fina inställningar med 1080p. Llano bör inte göra hardcore gamern alltför ledsen.

Vi får vänta o se på riktiga tester, men de vi fått reda på hittills så totalslaktar ditt system ett llano.

Det amd har läkt ut är att grafikprestandan skall röra sig kring 6570-6670..

http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/graphic...

Det rör sig alltså om ungefär halva spelprestandan av 5770.. och 5770 är ju i svagaste läget för spel i dagsläget.

Men det är ju klart, skulle en typ av hybrid-crossfire visa sig fungera (till skillnad ifrån sandy bridge's variant) så är den ju helt klart intressant igen. Då pratar vi om något som på riktigt kan komma att konkurrera emot SB i spel.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Typ dubbelkärnig athlon eller billigare, skriver detta på en phenom II 555 med en 4850.. byggde ihop skiten av begagnat/nyköpta budgetdelar för 2k.

Upplåst till 4 kärnor och klockad till 4.1ghz så flaskar den inte i några spel jag testat..
så för en 700 kronor på Inet så får du en 4 kärnig processor som inte kommer flaska i några spel.. det är samma prisklass som den billigaste llano.[/QUOTE]

Med andra ord är allt nytt som kommer som är bättre än det gamla overkill.

Och att prata om att grafikdelen är överdimensionerad är både trångsynt och kortsynt.
Dels så finns det många användningsområden där den duger väldigt bra och sen är det fler och fler saker som använder GPU-accelerering för att öka prestanda, som nya webbläsare, flash och fler saker lär det bli.
Att ha det relativt kraftfullt integrerat på processorn är en stor fördel ur nästan alla perspektiv jämfört med att ha en svagare del integrerad på moderkortet.
Och det ligger också mycket i linje med AMDs strategi där Bulldozer har dubbelt så mycket heltalskärnor som flyttal.

Arkitekturen kanske inte är det absolut optimala idag men för att gå framåt tycker jag det är utmärkt.

Skrivet av Lösbonde:

Jag hade nog beställt en drös E-350.. billigt, bra och enkelt/tyst och framförallt så sparar du enorma summor på elförbrukningen om företaget är någorlunda stort.

Processorprestandan i E-serien kan inte riktigt mäta sig ens de billigaste processorerna i Athlon-serien eller kommande A-serien.
Jag hoppas att Llanos med TDP på 25-45 watt kommer till stationära också så småningom.

Skrivet av Lösbonde:

Men det är ju klart, skulle en typ av hybrid-crossfire visa sig fungera (till skillnad ifrån sandy bridge's variant) så är den ju helt klart intressant igen. Då pratar vi om något som på riktigt kan komma att konkurrera emot SB i spel.

Konkurrera mot SB i spel med dedikerat grafikkort är Llano verkligen inte tänkt att göra och kommer så heller inte att göra.
SB kommer vara klart bättre, kanske inte per krona iofs.

Med integrerad grafikkrets så kommer Llano springa i åttor runt SB.

Bulldozer är ju den arkitektur som är intressant att ställa mot SB med separata grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hela vägen upp till 1100+25% moms dvs 1375kr.. det verkar uppenbarligen vara så att vi båda hade rätt.

Och att de lanserar betydligt fler modeller än vad som först läckte ut. Med andra ord de täcker hela segmentet ifrån e-350 till phenom II x4.

Plus moms? Vad står dollarn i idag? Så du kan skippa det där med att ta med momsen och räkna enkelt på 10* och ändå hamna högt i svenska pengar. Sen räknar man inte på dyraste produkten, det kommer säkert några moderkort med extra allt på och med en prislapp därefter och det går alltid att hitta dyra saker och dyra butiker så det säger inte så mycket om prisnivån egentligen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730