Fredagspanelen 13: Intel Z68, Nvidia Geforce GTX 560, ljudkort och RAM-minnen

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig fredagspanel. Skulle dock vilja se lite flera inklippta bilder och grafer, men jag tycker verkligen inte det är något problem att den är såpass lång. Sen undrar jag om ni verkligen sitter bekvämt? Fredagspanelen för mig är en skön fotölj och något gott att käka, blir nervös när ni båda ser ut att sitta på varsitt järnspett.

Sen saknar jag veckans pryl också...

...vilket dock vägdes upp av bilden av Emil som ligger och trycker i en buske i några timmar i ARMA.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Entusiast

Angående integrerat ljudkort. Det är ju samma sak som integrerad grafik. Många hade klarat sig bra med modern integrerad grafik men vissa har högre krav och behöver därför köpa ett löst ljudkort. Att påstå att integrerat ljud är tillräckligt bra är ekvivalent med att säga att integrerad grafik är tillräckligt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Angående integrerat ljudkort. Det är ju samma sak som integrerad grafik. Många hade klarat sig bra med modern integrerad grafik men vissa har högre krav och behöver därför köpa ett löst ljudkort. Att påstå att integrerat ljud är tillräckligt bra är ekvivalent med att säga att integrerad grafik är tillräckligt bra.

Kul, har aldrig sett det på det sättet. Har säkert rätt men man kan ju dra det ett strå längre och längre, prata nätverkskort osv. Som inbiten audiofil är jag dömd att hålla med dig :]

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Tänk om ni hade skaffat er en photowallsticker av er gamla källarvägg. Det hade varit imponerande och hemmakärt

Permalänk
Medlem

"Nyckeln till frihet" att gå ner på hörnet och hyra DVD - HAHA!

Men ärligt talat, jag är lite konfunderad av detta med SSD diskar. Jag hade antagit att de en mindre vacker dag bara slocknar men nu pratar ni om celler som pajar och att den kan starta upp nya reservceller osv?
Jag har inte bytt upp mig till SSD pga att jag är rädd för att den pajar vid helt fel tillfälle när man inte har tid eller möjlighet att byta HD och installera om allt och kanske har med sig laptopen utomlands osv.
Hur ser det ut egentligen? Kan jag räkna med att en SSD håller i 5+ år utan problem och får man någon form av förvarning innan den ger med sig?
\\OliZ

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

ehm... sjysst stön vid introduktionen: "ååh, jaaahh... jjjhhhhhoooooonaasss". fick otrevliga bilder att det är jonas som är "freaky" som gör "fredrik & jag" videon... http://www.youtube.com/watch?v=J4HH6FDwj5Q

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Är det bara jag som tycker nästan 1h är alldelles för långt?
Ca 30min vore lagom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Angående integrerat ljudkort. Det är ju samma sak som integrerad grafik. Många hade klarat sig bra med modern integrerad grafik men vissa har högre krav och behöver därför köpa ett löst ljudkort. Att påstå att integrerat ljud är tillräckligt bra är ekvivalent med att säga att integrerad grafik är tillräckligt bra.

Nej det är det inte om man använder extern avkodning. Jag som har min dator ansluten till en förstärkare digitalt skulle inte få ett uns bättre ljudkvalitet om jag så spenderade en årslön på ett internt ljudkort.

Ett grafikkort skapar innehållet i bilden, ett ljudkort skickar bara vidare en signal.

Att stoppa in ett dyrt oskärmat ljudkort för analogt ut i en låda som består av så mycket elektronikkomponenter som en dator är dessutom vansinne på så många sätt.

Bra ljudkort är externa och skärmade.

Permalänk
Medlem

"Överlägsen transcoding och spel prestanda när du behöver det"
Står det i reklamen över sidan om virtu. JME data, känns som detta är lite hyckleri
fast ni kanske inte vet om vad de lägger in.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

Nej det är det inte om man använder extern avkodning. Jag som har min dator ansluten till en förstärkare digitalt skulle inte få ett uns bättre ljudkvalitet om jag så spenderade en årslön på ett internt ljudkort.

Ett grafikkort skapar innehållet i bilden, ett ljudkort skickar bara vidare en signal.

Att stoppa in ett dyrt oskärmat ljudkort för analogt ut i en låda som består av så mycket elektronikkomponenter som en dator är dessutom vansinne på så många sätt.

Bra ljudkort är externa och skärmade.

Nja det stämmer inte helt heller eftersom interna ljudkretsar ofta är så dåliga att de ger problem med jitter och grejer. Folk har tydligen jämfört även digitala signaler och märkt skillnad även om det är en nivå över de flesta lyssnare. Även en digital signal kan ju bli misshandlad och SPDIF har ingen form av felkorrigering.

Det stora problemet med integrerat ljudkort blir när du ska roa dig med att skicka nya fina ljudformat för film som Dolby TureHD och liknande över SPDIF utan att påverka ljudkvalité... En liten hint är att det inte går för du har för lite bandbredd. Vill du ha ut allt ljud från blu-ray i datorn får man vackert köpa sig ett löst ljudkort. Xonar HDAV 1.3 har fått bra kritik och klarar att skicka vidare allt ljud utan att ändra det. Det interna ger nämligen bara DTS eller motsvarande för du kan inte skicka högre kvalité, det vill säga DVD-ljud från en Blu-Ray.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Summoning:

Kul, har aldrig sett det på det sättet. Har säkert rätt men man kan ju dra det ett strå längre och längre, prata nätverkskort osv. Som inbiten audiofil är jag dömd att hålla med dig :]

Ja det är klart resonemanget går att applicera även på inbyggda nätverkskort även om det då blir färre som passar in. Ett av intels Gigabitkort kommer spöa skiten ur det integrerade i ett test men det är inte så många som faktiskt pressar sitt nätverk så mycket att de har någon nytta av det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

"Nyckeln till frihet" att gå ner på hörnet och hyra DVD - HAHA!

Men ärligt talat, jag är lite konfunderad av detta med SSD diskar. Jag hade antagit att de en mindre vacker dag bara slocknar men nu pratar ni om celler som pajar och att den kan starta upp nya reservceller osv?
Jag har inte bytt upp mig till SSD pga att jag är rädd för att den pajar vid helt fel tillfälle när man inte har tid eller möjlighet att byta HD och installera om allt och kanske har med sig laptopen utomlands osv.
Hur ser det ut egentligen? Kan jag räkna med att en SSD håller i 5+ år utan problem och får man någon form av förvarning innan den ger med sig?
\\OliZ

En SSD kan, precis som en hårddisk gå sönder efter en vecka. Den kan också, precis som en hårddisk gå sönder efter flera år. Det som gör folk så oerhört rädda är att den bara klarar x antal skrivningar på varje block.
Men eftersom x är så oerhört mycket (jag har för mig att det är 10000 på MLC och 100000 på SLC) att du inte kommer nå upp till det på flera år, detta med hjälp av smarta funktioner som bla. skrive på olika block och medvetet "fragmentrar" disken (en SSD har inte fragmenteringsproblemet) gör att rädslan är obefogad.
Dessutom om ett block går sönder så är det just bara det blocket som går sönder och inte hela disken.

Att tänka på är att en SSD inte har några rörliga delar och går därför inte sönder om du bara läser på den, u är det inte helt sant eftersom det handlar om elektronik, men en SSD som bara läses håller längre än en HDD som bara läses. Om du däremot använder båda som normalt så är det ingen som ska gå sönder på flera år, troligtvis dör HDD'n före SSD'n ändå (iaf. om du köper en intel).

Permalänk
Medlem

Tycker mig se andreas bli avbruten flera gånger av emil

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Trevlig fredagspanel, som vanligt Men när tänker ni ge oss en rundtur på de nya kontoret?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Är det bara jag som tycker nästan 1h är alldelles för långt?
Ca 30min vore lagom.

Ne, jag brukade kolla på fredagspanelen innan men sen när det blev så långa klipp så orkar jag inte längre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Angående integrerat ljudkort. Det är ju samma sak som integrerad grafik. Många hade klarat sig bra med modern integrerad grafik men vissa har högre krav och behöver därför köpa ett löst ljudkort. Att påstå att integrerat ljud är tillräckligt bra är ekvivalent med att säga att integrerad grafik är tillräckligt bra.

Så så ska man köpa ett ljudkort till en speldator lika mycket som ett grafikkort till en musikdator? Fast spel har ju ljud också och musik har oftast inte så mycket grafik. Jag är i alla fall nöjd med det intergrerade till speldatorn och ett steelseries sibera

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

Så så ska man köpa ett ljudkort till en speldator lika mycket som ett grafikkort till en musikdator? Fast spel har ju ljud också och musik har oftast inte så mycket grafik. Jag är i alla fall nöjd med det intergrerade till speldatorn och ett steelseries sibera

Det sa jag aldrig så den åsikten får stå för dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Är det bara jag som tycker nästan 1h är alldelles för långt?
Ca 30min vore lagom.

Ja, de är bara du. Pausa efter halva kanske? Som dom har sagt innan så kör dom på och så får de blir så långt de blir.

Skrivet av chila:

Ne, jag brukade kolla på fredagspanelen innan men sen när det blev så långa klipp så orkar jag inte längre...

Vilken tur att de har kommit en uppfinning som heter "pausknapp"

"ta de lugnt med............ta de lugnt" Haha, så jävla bra avslutning!

Permalänk

Ingen "veckans pryl"?!

Jag ska försöka se om jag kan få tag på ett billigt Geforce 460 nu när de går över till 560-varianten. Skulle sitta fint med det nuvarande 460 i SLI.

Permalänk
Medlem

Underbar timme!!

Underbar fredagspanel!!

Ni börjar bli riktigt duktiga på detta, skrattade hysteriskt några gånger så att mina döttrar undrade vad som hände Bästa var referensen till "Nyckeln till frihet" när det gällde allt som vi i Sverige inte kan ta del av, satt klockren

Fortsätt med det goa arbetet, väntar med spänning och förväntning på nästa recension/fredagspanel

Visa signatur

Stationär 1: Define R4 | MSI B450 tomahawk max | Corsair CX650M 650W | AMD Ryzen 5 3600 @4.2 MHz (1,35V) | Be Quiet! Pure Rock 2 | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB | Palit GeForce RTX 2060 Super Dual 8GB
Stationär 2: Phanteks Eclipse P300 Glass | Asus B450 prime plus | XFX 550W Core Edition | AMD Ryzen 5 1600 (AF) @4.0 MHz (1,35V) | Deepcool Gammaxx 400 White | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Asus GeForce GTX 1660 Super dual 6GB
Stationär 3: Zalman Neo 7 | Chieftec Super Series 650W | AMD Ryzen 3 3100 | Aerocooler Cylon 4F | Corsair vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Palit GeForce GTX 1650 Super StormX HDMI DP 4GB
Bärbar: HP Elitebook x360 830 G8
HTPC: Asus VivoMini | Intel Core i7 8550U | 8 GB | Intel UHD Graphics 620

Permalänk

Tack för ytterligare en grym fredagspanel!

Jag tycker dock lite synd om Jonas. Jag vill gärna höra mer av vad han har att säga, men jag tror han stressas av att hela tiden bli avbruten av Emil som är väldigt "på". Att vara en alltför aktiv lyssnare kan stressa den som pratar, speciellt om man gör det för att kunna hitta en lucka att ta över snacket. Emil får gärna slappna av lite mer, och ibland vara helt tyst när Jonas pratar, så tror jag att ni får en bättre balans mellan er. Det ger också en större variation för tittaren/lyssnaren. Missförstå mig inte, allt är kanonbra, men det här kan ni bli liiite bättre på. Ni är båda väldigt kunniga och intressanta att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSpock77:

Tack för ytterligare en grym fredagspanel!

Jag tycker dock lite synd om Jonas. Jag vill gärna höra mer av vad han har att säga, men jag tror han stressas av att hela tiden bli avbruten av Emil som är väldigt "på". Att vara en alltför aktiv lyssnare kan stressa den som pratar, speciellt om man gör det för att kunna hitta en lucka att ta över snacket. Emil får gärna slappna av lite mer, och ibland vara helt tyst när Jonas pratar, så tror jag att ni får en bättre balans mellan er. Det ger också en större variation för tittaren/lyssnaren. Missförstå mig inte, allt är kanonbra, men det här kan ni bli liiite bättre på. Ni är båda väldigt kunniga och intressanta att lyssna på.

Tycker nog det har varierat lite vem det är som pratar mest mellan avsnitten. Visst kan jag hålla med om att det skulle vara trevligt om ni varierade lite under avsnittet. Kanske gjorde upp om vem som pratade om vad? Men jag gillar ändå när det blir lite diskussion er emellan och inte bara informationsmatning till oss tittare.

Det var skönt att höra att belysningen inte var tänkt att vara så mörk. Det blev faktiskt lite jobbigt att titta på denna gången.

Håller med en förestående post att det skulle vara trevligt med kanske 3-4 tittarbrev då lite mer allmänt knowhow kan tas upp, det är ofta sådant man egentligen har ett hum om men ni beskriver det bra så det är alltid roligt och intressant.

Tack för ännu en trevlig fredagspanel som på grund av The Witcher 2 inte avnjöts förens idag.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Vilken tur att de har kommit en uppfinning som heter "pausknapp"

Jo jag får väll försöka utnyttja den lite mer

Visa signatur
Permalänk

Underbart med fredagspanelen. De blir bara bättre och bättre ju mer avslappnade och naturliga ni blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av embiroller:

Underbart med fredagspanelen. De blir bara bättre och bättre ju mer avslappnade och naturliga ni blir.

Håller med där. Måste säga att Jonas är jävligt rolig också xD

Permalänk

Haha! Tack för en riktigt rolig fredagspanel (även fast jag inte hann se den i fredags).

Permalänk

Över 50 minuter... i Internetvärlden är det få som orkar sitta så länge. Jag tror på att korta ner inslaget och kanske dela upp det i två delar. Men å andra sidan så varierar ju längden med andelen nyheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av embiroller:

Underbart med fredagspanelen. De blir bara bättre och bättre ju mer avslappnade och naturliga ni blir.

Håller med helt och hållet.

Slutet var helt klockrent:D

Och 1 timme är inte för långt! Tyckte 20-30 minuter var för kort.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Ohhhh... Där kom kommentaren om macen...

( Förlåt )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |