En bra guide för att överklocka Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

En bra guide för att överklocka Sandy Bridge

Jag har letat i en knapp timme nu efter en bra och utförlig guide som förklarar hur man ska överklocka Sandy Bridge. En del säger att det bara är att dra upp VCore och multipel och andra säger att man ska pilla på en massa andra inställningar. Ofta säger olika guider emot varandra, vilket gör att det är svårt att hitta rätt i djungeln.

En guide i stil med den trevliga "Överklocka Core i7" skulle vara mycket trevligt.
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

XrOo's guide är väl trevlig, men den är ju lite som en helig skrift, jag måste förutsätta att det som står där är sant. Sen är den ju inte generell utan lite mer specifikt för Asrock-kort.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Kolla följande:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=265398

För att klocka upp min i7 2600k till 4.5GHz behövde jag knappt ändra något överhuvudtaget. Att hålla sig under 1.38v har jag hört ska vara önskvärt på lång sikt. Jag satte därför spänningen på 1.3v och höjde sedan multipeln till 40. Därefter körde jag Prime95 i några timmar vilket visade sig gå hur bra som helst. Nästa steg var att höja multipeln till 45 och sedan stresstesta vilket även det gick utan problem.

Övriga inställningar som jag ställde in var Load Line Calibration = High. Detta för att undvika att processorn underkompenserades när det gäller spänning.

I övrigt har jag inte behövt göra några förändringar annat än att ställa in mina minnen efter deras specifikationer för bättre stabilitet.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Kolla följande:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=265398

För att klocka upp min i7 2600k till 4.5GHz behövde jag knappt ändra något överhuvudtaget. Att hålla sig under 1.38v har jag hört ska vara önskvärt på lång sikt. Jag satte därför spänningen på 1.3v och höjde sedan multipeln till 40. Därefter körde jag Prime95 i några timmar vilket visade sig gå hur bra som helst. Nästa steg var att höja multipeln till 45 och sedan stresstesta vilket även det gick utan problem.

Övriga inställningar som jag ställde in var Load Line Calibration = High. Detta för att undvika att processorn underkompenserades när det gäller spänning.

I övrigt har jag inte behövt göra några förändringar annat än att ställa in mina minnen efter deras specifikationer för bättre stabilitet.

Tackar!
Men då kommer vi till det här med hur inkonsekventa dessa guider är. bit-tech-guiden har EIST avstängt (på sida 5 för gd55) medan guiden på xtremesystems har det aktiverat... :D:D:D:D:D:D:D:D

Nu känner jag att jag kanske har något avlångt och hårt i rumpan, men jag vill inte döda min alldeles nya, ganska dyra, dator

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Min guide samt inställningar är korrekta. Förutsatt att chippet är i normal överklocknings form. Dvs vad som är normalt att det ska klara av.

Du kan titta vem som ligger etta på overclock.ner med vatten, jag.
Har lekt väldigt mycket med SB sedan dagen de släpptes. Vart sedan asrock p67 ex6 direkt ever ny rev.

Generellt. Håll dig inom 1.00-1.400V för 24/7 samt 70-75 under 12 timmar prime blend så går du säkert. Helst dock efter 2 veckor stock.
Annars risk att chippet degraderar direkt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Tackar!
Men då kommer vi till det här med hur inkonsekventa dessa guider är. bit-tech-guiden har EIST avstängt (på sida 5 för gd55) medan guiden på xtremesystems har det aktiverat... :D:D:D:D:D:D:D:D

Nu känner jag att jag kanske har något avlångt och hårt i rumpan, men jag vill inte döda min alldeles nya, ganska dyra, dator

Saken är väl den att det är onödigt att göra processen svårare än vad den egentligen är. Om du siktar på en överklock runt 4-4,6GHz kommer du med största sannolikhet inte behöva pilla på ytterligare inställningar än de jag nämnde. Jag överklockade för första gången för någon månad sedan och med Sandy Bridge var det väldigt enkelt.

Alla övriga inställningar är sådant som kan bidra till ökad stabilitet om det skulle visa sig att klockfrekvenserna inte är stabila trots spänningshöjningar. Risken att ha sönder något är väldigt liten så länge som du håller dig inom vettiga spänningar.

Här följer mina inställningar för ett Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600k och 4.5GHz:

BCLK: 100 (Default)
AI Overclock Tuner: Manual
Turbo Ratio: By All Cores (45)
Load Line Calibration: High
Vcore: 1.3v

Ytterligare en sak som du bör tänka på när du har genomfört överklockningen är att kolla så att energisparfunktionerna i Windows inte är inställda på "Prestanda". Välj "Balanserat" istället annars kommer inte "Speedstep" att fungera, det vill säga att processorn kommer ligga på ex. 4,5GHz hela tiden istället för att gå ned till 1,6GHz när den inte belastas.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Det här med Windows att klocken inte sjunker beror på CPU idle state, att 100% ska köras vid idle samt load.
Tror bara Asus kort fungerar ihop med Windows på det sättet.

Annars är det intel speedstep som styr vilken multi som används. "EIST".
På SB vill man gärna dra nytta av detta. Ingen poäng i att köra t.ex 4500mhz vid idle.

Dock inte heller att köra fixerad vcore. Chippet går varmare vid idle. Istället för att gå så kallt som möjligt som man gärna vill. Därför jag rekommenderar offset samt att i grunden bara pilla på multin. Samt stänga av funktioner som inte används, t.ex floppy osv.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det här med Windows att klocken inte sjunker beror på CPU idle state, att 100% ska köras vid idle samt load.
Tror bara Asus kort fungerar ihop med Windows på det sättet.

Annars är det intel speedstep som styr vilken multi som används. "EIST".
På SB vill man gärna dra nytta av detta. Ingen poäng i att köra t.ex 4500mhz vid idle.

Dock inte heller att köra fixerad vcore. Chippet går varmare vid idle. Istället för att gå så kallt som möjligt som man gärna vill. Därför jag rekommenderar offset samt att i grunden bara pilla på multin. Samt stänga av funktioner som inte används, t.ex floppy osv.

Okej, tack för att du förtydligade det. Jag har sett en hel del folk som har problem med att processorn inte klockar ner sig och de flesta har haft moderkort från Asus så det låter rimligt.

Jag har ännu inte förstått mig på offset och har därför valt att inte pilla på inställningen. För mig verkar det dock gå bra med en fixerad Vcore på 1.3v (idle 30C, load 62-64C), även om det antagligen skulle gå att sänka spänningen ytterligare.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Jag kör på p67 asrock extreme 4 och har min i52500k på 4ghz på 1.25 vcore , speedstep har jag på så i win7 ligger den och kör på 1,6ghz men i spel och prime etc går den upp i 4 vilket är bra. Temps är i idle 35 och load 60-65 C med ninja scythe 3.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Min guide samt inställningar är korrekta. Förutsatt att chippet är i normal överklocknings form. Dvs vad som är normalt att det ska klara av.

Du kan titta vem som ligger etta på overclock.ner med vatten, jag.
Har lekt väldigt mycket med SB sedan dagen de släpptes. Vart sedan asrock p67 ex6 direkt ever ny rev.

Generellt. Håll dig inom 1.00-1.400V för 24/7 samt 70-75 under 12 timmar prime blend så går du säkert. Helst dock efter 2 veckor stock.
Annars risk att chippet degraderar direkt.

Det är inte så att jag inte tror att du har rätt siffror, jag vill bara har lite mer kött på benen.

70-75 grader vid load då antar jag?

Okej, så jag bör alltså "köra in" processorn innan jag överklockar den?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jupp precis! ser väldigt många som klockar direkt och efter en månad får öka volt. Detta har hänt på 2 av mina. Den sista nu fick köras in och har inte degraderat alls. Trotts 1.72volt rundor så lirar den 4.8 på 1.302-1.306 utan problem.
Satt inkörning verkar fungera på dessa chip faktiskt
En del säger 80C+ är safe 24/7. Där säger jag 70-75. De blir ostabila efter 80+. Antingen det eller så är samtliga mina chip skit. Tveksamt dock
Sen volten sägs enligt intel 1.52V. Nja, visst kanske det är "ok". Men 1.52V utvecklar också värme. Värmen med volten gör sitt.

På 1.3-1.4 så är ändå tempsen ok. För de flesta med t.ex H70 och respektive motsvarande kylare.

För 1.5+ 24/7 så behövs ORDENTLIG vattenkylning. Typ 360 radiator med bra pump och block.

Allt hänger egentligen på. Behövs 1.5V och 5Ghz+ eller duger 4.6 på 1.3 och låga temps?

Skillnad i spel är knappt märkbart från 4.2 till 5.0.

Visa signatur

Star Citizen ❤