Permalänk
Medlem

Tabba/minneskanaler

Tjena!

Jag brukar lira SC2 med en kompis lite då och då och undrar varför när han tabbar som han räknas som offline och spelet pausas, medan när jag tabbar så märks det inte av i spelet för de andra?

Har detta med minnesbandbredden att göra eller mängden ramminne?
Jag har X58 med 6x2gb och laggar inte ned mp spelet när jag tabbar och min kompis har typ 2x2gb ram på en i5 750 krets.

Är intresserad över om detta har med minneskanalerna och göra för i sånt fall vill man ju alltid ha 3 minneskanaler om man har råd

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

nej , det finns ingen direkt korrelation mellan att kunna tabba och antalet minneskanaler.
om det skulle vara det enda som skiljer era system så skulle man börja fundera i de banorna.

hur är det ? kör båda samma operativsystem med samma inställningar osv?
hur mycket minne har han totalt ? etc etc

enkelt test för dig vore att dra ut en sticka ur systemet och prova.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Min setup är som i signaturen: i7 920 @ 3.6 Ghz, NH-U12P SE 1366 || Asus P6T || 12 gb ram 1600 Mhz || Gigabyte GTX 570
Min kompis har 2x2gb minne, i5 750 @ stock, amd 5870.

Vi sitter båda på windows 7 pro 64-bit.

Känns som att 4gb ram för SC2 inte borde vara för lite för att köras i bakgrunden om man bara tabbar för internet eller skype?
Kanske är processorn det handlar om?

Permalänk
Medlem

Kör du det i ett fönster och han i fullskärm? Isåfall har du nog svaret där.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag hade samma problem, att det laggade till och tog ca 20 att tabba tillbaka sc2. Det hela löste sig med nya drivrutiner till grafikortet. Har också radeon, men kommer inte ihåg vilken version som fixade till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturzhelm:

Jag hade samma problem, att det laggade till och tog ca 20 att tabba tillbaka sc2. Det hela löste sig med nya drivrutiner till grafikortet. Har också radeon, men kommer inte ihåg vilken version som fixade till det.

Detta verkar ju vara svaret på frågan.
Eller vad tror ni?
Tack för snabba svar!