Intel 320-serien SSD får fem års garanti

Permalänk
Melding Plague

Intel 320-serien SSD får fem års garanti

Intel bekräftar att den nya längre garantitiden på SSD-enheter i 320-serien även gäller i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

härligt

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Medlem

Äntligen.
Jag tycker det är riktigt lurigt när företagen specifierar väldigt bra "hållbarhetspecifikationer" men ändå vägrar stödja det med längre garantitid.
Hoppas alla andra SSD-tillverkare faller in i ledet. Intel har greppat fanan från dag 1 och bär den fortfarande.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Då är frågan vad som täcks av garantin? Om jag tokskriver på disken så att massor med celler blir "utnötta", får jag den utbytt då?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Då är frågan vad som täcks av garantin? Om jag tokskriver på disken så att massor med celler blir "utnötta", får jag den utbytt då?

Precis min tanke. Men om det skulle vara så pass "enkelt" att bara skriva för fullt i ett par dygn och sen få en ny efter att fem år har gått så skulle ju väldigt många göra det och det skulle säkert kosta Intel massor av pengar. Dom har säkerligen något villkor någonstans som gör att garantin inte gäller i sådana fall, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Precis min tanke. Men om det skulle vara så pass "enkelt" att bara skriva för fullt i ett par dygn och sen få en ny efter att fem år har gått så skulle ju väldigt många göra det och det skulle säkert kosta Intel massor av pengar. Dom har säkerligen något villkor någonstans som gör att garantin inte gäller i sådana fall, eller?

Slitage av en produkt, alltså slitage inom området som produkten ämnas slitas genom den tänkta användningsområdet, täcks sällan av garantin. Om disken endast skrivit säg hälften av den lovade hållbarheten så täcker säkert garantin det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Då är frågan vad som täcks av garantin? Om jag tokskriver på disken så att massor med celler blir "utnötta", får jag den utbytt då?

Intel skriver i specifikationen för 320-serien (sektion 2.6 Reliability):

Citat:

The SSD will have a minimum of five years of useful life under typical client workloads with up to 20 GB of host writes per day.

Så garantin täcker förmodligen endast normalt användande. Om det går att se sånt på SSD:n är väl en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så garantin täcker förmodligen endast normalt användande. Om det går att se sånt på SSD:n är väl en annan fråga.

Det går att se.

Permalänk
Medlem

Host writes? Gäller det när man t.ex installerar spel osv på hårddisken?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Host writes? Gäller det när man t.ex installerar spel osv på hårddisken?

Host writes är den faktiskta mängden data som skrivs på enheten.
Host writes är hur mycket data som har skrivits till enheten implicit eller explicit av användaren.

Säg att du vill lagra 100bytes. Det kan resultera i att du lagrar 121bytes ibland, 105 i annat tillfälle (alltid högre än vad man vill lagra, i detta fall 100bytes). Detta är på grund av hur ett flash-minne fungerar. Den flyttar om data i vissa celler, etc. Dina 100bytes lagras, men övrig data som exempelvis metadata kan också skrivas vilket gör att det är mer än 100bytes som faktiskt skrivs.

Egentligen är det meningslöst att prata om host writes i folkmun då en vanlig människa inte antecknar antalet bytes som har skrivits och sedan analyserar vad det faktiskta antalet bytes är som har påverkats på SSDn. Det är däremot helt korrekt att det står host writes i specifikationer.

Egenskapen att mer data påverkas än det man egentligen vill skriva kallas "write amplification".

Förtydligande
Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Underbart, lade en beställning på 160Gb igår

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lite utrymme man får för dem pengarna så köper jag i nuläget en Western Digital Velociraptor 300GB istället för en Intel SSD 80GB för samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Med tanke på hur lite utrymme man får för dem pengarna så köper jag i nuläget en Western Digital Velociraptor 300GB istället för en Intel SSD 80GB för samma pris

För samma pris (eller till och med någon enstaka krona mindre) får du en 40GB SSD av denna serie, och en 1TB hårddisk... men jaja, du gör som du vill.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Med tanke på hur lite utrymme man får för dem pengarna så köper jag i nuläget en Western Digital Velociraptor 300GB istället för en Intel SSD 80GB för samma pris

Kan ju vara lite halvsvårt att få in en sådan i en laptop, men har man viljan så visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

För samma pris (eller till och med någon enstaka krona mindre) får du en 40GB SSD av denna serie, och en 1TB hårddisk... men jaja, du gör som du vill.

40GB det räcker inte om man vill ha både OS och ett antal program installerade. Vill få plats med både Windows 7 Professional SP1 X64, Ubuntu och då är den 40GB SSD:n fylld.
Sen litar jag mer på mekaniska diskar än flashbaserade när det gäller både livslängd och skriv/läs förmåga sett utifrån ett längre perspektiv.

Skrivet av Def_Dog:

Kan ju vara lite halvsvårt att få in en sådan i en laptop, men har man viljan så visst.

Det är ju en 2,5" enhet men det är nog inte att rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är ju en 2,5" enhet men det är nog inte att rekommendera

VelociRaptorn är tjockare än en vanlig 2.5"-hårddisk, så den får sällan plats i en bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

VelociRaptorn är tjockare än en vanlig 2.5"-hårddisk, så den får sällan plats i en bärbar dator.

De är inte heller rekommenderade att använda i en laptop, det är inte utan anledning som de bla säljs med ICE kylaren. HDD's ska helst ligga under 50c sträcket, sedan kanske Velociraptorn tål mer värme (?) men i vilket fall inget tänkt till laptops.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb