Permalänk

Problem med Nordybrygga!!!!!

Hejsan jag har ett litet problem med nordbrygg temperaturen på mitt Msi eclipse Sli x58

Nordbryggans temperatur ligger mellan 75- 87* när jag inte ens gör något krävande på datorn.
och jag monterade först om nordbyrggan med ny kylpasta efter tagit bort den gammla, temperaturen sänktes då ca 5*c men den ligger fortfarande och iddlar runt 80*c.
Har ett Haf 932 Bigtower så det finns ju gott om luft i chassit. och nu funderar jag då på att köpa ett vattenblock till nordbryggan men jag hittar inget direkt och undrar nu om ni vet om det finns vatten block till denna nordbrygga att få tag på. jag har pump, radiator, cpu block och gpu block, så vattenkyller allt utom nordbryggan som jag nu som sagt vill lägga till i lopen för att få ned temperaturen.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Har typ samma problem, däremot inte lika kritiskt som din, vet du vart nordbryggan är placerad föresten? sitter med öppet chassi här och funderar på vart de kan ligga

Permalänk
Medlem

Ifall du har satt radiatorn så den suger in luft i chassit kan det bli väl varmt på sina ställen. Du kan testa att vända på fläktarna så värmen lämnar chassit. Ifall du inte har några egentliga komponenter som avger värme i övrigt borde det inte påverka temperaturerna nämnvärt.

Skrivet av Neptuno89:

Har typ samma problem, däremot inte lika kritiskt som din, vet du vart nordbryggan är placerad föresten? sitter med öppet chassi här och funderar på vart de kan ligga

Den sitter just under processorsockeln.

Permalänk
Medlem

En del moderkort har helt sjukt varm nordbryggor, de verkar tåla runt 70c ganska väl (har bränt mig på flera) men glider de upp lite till kan d bli artifakter och störningar på skärmen. Dock verkar de ha ganska bra livslängd endå, polare som har sådana varianter rullar på efter 6år fortfarande. Men visst är det obehagligt, föredrar hela klart kalla moderkort där nordbryggan e typ rumstemperatur eller max 45c-50c

Har letat efter kylare för nordbryggan själv och hittar bara små zalman varianter, dessa blir som du säger nästan lika varma, man får ner tempen minimalt, ska man kyla på bästa sätt får det nog bli en sådan där liten fläkt som låter som bara den, men vem vill sätta fast en sådan där

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Den borde fungera? du får mäta hur långt ifrån hålen du har och jämföra. Roligare att köpa ett vattenkylnignsblock för hela moderkortet men då blir det lite dyrare.
http://www.coolingstuff.se/p/36/ek-water-blocks-ek-nb-sb-5---plexi

om man jobbar med luft borde denna göra susen(om man har plats):

http://www.inet.se/artikel/6308536/thermalright-hr-05-ifx-chipset-cooler

Visa signatur
Permalänk

Min nordbrygga det varmaste jag sett den uppe i var innan jag monterade om nordbryggan och då var den i 106*c då vet man inte om man ska skratta eller gråta :D, men mitt chassi har öppen luft yta, Min radiator blåser ut underifrån genom radiatorn och ut. och eftersom den sitter rakt ovanför* nordbryggan och värme stiger så blir det aj då. men jag har en stor fläkt på sidan av chassit som blåser in luft och en stor fläkt fram som blåser in, sen den bak och radiator fläkten som blåser ut, sen pump fläkten suger nog in :D, men detta problemet är inte på grund utav dåligt luftflöde. och vattenblocket som nämns ovan, vågar man köpa hem ett sådan och prova? kan det funka? jag har jobbat med dator hårdvara länge men däremot inte mycket med vattenkylning så här behöver jag hjälp eftersom jag inte hittar ett utbud alls nästan av vattenkylning till nordbrygga

edit: och hur blir det med sydbryggan? den är ju ihop kopplad med samma kyl element som nordbryggan :S

http://eu.msi.com/product/mb/Eclipse-SLI.html

Länk till moderkort

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Min nordbrygga det varmaste jag sett den uppe i var innan jag monterade om nordbryggan och då var den i 106*c då vet man inte om man ska skratta eller gråta :D, men mitt chassi har öppen luft yta, Min radiator blåser ut underifrån genom radiatorn och ut. och eftersom den sitter rakt ovanför* nordbryggan och värme stiger så blir det aj då. men jag har en stor fläkt på sidan av chassit som blåser in luft och en stor fläkt fram som blåser in, sen den bak och radiator fläkten som blåser ut, sen pump fläkten suger nog in :D, men detta problemet är inte på grund utav dåligt luftflöde. och vattenblocket som nämns ovan, vågar man köpa hem ett sådan och prova? kan det funka? jag har jobbat med dator hårdvara länge men däremot inte mycket med vattenkylning så här behöver jag hjälp eftersom jag inte hittar ett utbud alls nästan av vattenkylning till nordbrygga

edit: och hur blir det med sydbryggan? den är ju ihop kopplad med samma kyl element som nordbryggan :S

http://eu.msi.com/product/mb/Eclipse-SLI.html

Länk till moderkort

dina fläktar verkar satta lite konstigt... prova ha botten/front IN och tack/bak UT sidan kan nog vara in den åxå.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

dina fläktar verkar satta lite konstigt... prova ha botten/front IN och tack/bak UT sidan kan nog vara in den åxå.

Fläkt 1 botten/front: Suger in
Fläkt 2 pump front: Suger in
Fläkt 3 chassidörr: Suger in
Fläkt 4 tak/radiator: Blåser ut
Fläkt 5 bak: Blåser ut

så det vart nog mer tydligt hur jag har satt fläktarna, min text vart lite för ihop tryckt och komprimerad med diverse låg iq fel

EDIT: nu struntar vi i hur fläktarna är monterade och återgår till ämnet hurvida jag bör göra med Sydbryggan och om jag vågar köpa hem ett ek cooling sb 5 block till nordbryggan,

Nordbrygga: http://www.coolingstuff.se/p/36/ek-water-blocks-ek-nb-sb-5---... ???
Sydbrygga: http://www.inet.se/artikel/8903411/revoltec-chipset-kylarset ??? med resistor motstånd för att tysta ner ski*en bör det funka tro?

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Fläkt 1 botten/front: Suger in
Fläkt 2 pump front: suger in
Fläkt 3 chassidörr: suger in
Fläkt 4 tak/radiator: blåser ut
fläkt 5 bak: Blåser ut

så det vart nog mer tydligt hur jag har satt fläktarna, min text vart lite för ihop tryckt och komprimerad med diverse låg iq fel

Ah okej verkar ju hyffsat. Hur är dina temps på andra grejer då? Kör du med överklockad CPU?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

Ah okej verkar ju hyffsat. Hur är dina temps på andra grejer då? Kör du med överklockad CPU?

cpu: i7 920 ca 23-30*c Oklockad och ca 40-50*c på 4.2Ghz
Gpu: 25-35, Gtx 280 ocklockad,
Nordbygga: 70-100*c provat 2 olika kylpastor artic silver 5 och mx2 fortfarande samma temps.
Sydbryggan: 10-20*c
Hårddisk: 15*c

sen lär det vara temperaturerna

Edit 2, för tillfället är Cpu:n ocklockad vart tvungen att använda stock då nprdbryggan vandra upp emot 90-100*c +

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

cpu: i7 920 ca 23-30*c Oklockad och ca 40-50*c på 4.2Ghz
Gpu: 25-35, Gtx 280 ocklockad,
Nordbygga: 70-100*c provat 2 olika kylpastor artic silver 5 och mx2 fortfarande samma temps.
Sydbryggan: 10-20*c
Hårddisk: 15*c

sen lär det vara temperaturerna

Edit 2, för tillfället är Cpu:n ocklockad vart tvungen att använda stock då nprdbryggan vandra upp emot 90-100*c +

Det är väl arctic silver 5 pastan som har en bränntid på 200h? Alltså tar ca 200 timmar innan kylpastan kyler som bäst.

Tänkte om CPUn va klockad så att NB gick så varm, har en äldre dator som NB går riktigt varm på så var tvungen modde chassit lite så det var luftgenomströmning, vilket fixade det Överklockad gammal P4a

Men det verkar vara sjukt höga temps, tar kylaren emot nordbryggan riktigt då? Vet att iallafall tidigare revisioner av Asus Crosshair IV Formula hade för lång distansskruv mellan moderkortet och NB Kylaren vilket gjorde att den gick väldigt varm (är inte säker på om det är distansskruv och inte säker på om exakt NB men vet var ungefär det problemet, något med för lång skruv iallafall) Kolla upp det!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

Det är väl arctic silver 5 pastan som har en bränntid på 200h? Alltså tar ca 200 timmar innan kylpastan kyler som bäst.

Tänkte om CPUn va klockad så att NB gick så varm, har en äldre dator som NB går riktigt varm på så var tvungen modde chassit lite så det var luftgenomströmning, vilket fixade det Överklockad gammal P4a

Men det verkar vara sjukt höga temps, tar kylaren emot nordbryggan riktigt då? Vet att iallafall tidigare revisioner av Asus Crosshair IV Formula hade för lång distansskruv mellan moderkortet och NB Kylaren vilket gjorde att den gick väldigt varm (är inte säker på om det är distansskruv och inte säker på om exakt NB men vet var ungefär det problemet, något med för lång skruv iallafall) Kolla upp det!

plast skruvarna som håller fast kyl elementet är ju bara skräp
och det kan vara mycket möjligt.
däremot så vill jag göra rätt direkt om jag bör köpa nordbrygg kylning, eftersom jag måste montera ner hela datorn i små delar för att komma åt nordbryggan och det är ett riktigt jobbigt jobb då det tar nån timme sen måste man leckage testa osv samt väntar jag alltid nån dag efter leckage testningen så allt vatten som "kan ha läckt under demontering" försvunnit så som sagt är det väldigt krävande. och så vill jag försöka att inte behöva montera ner och upp för många gånger.

Fråga2: Kan man byta ut dessa plast distanser mot något annat?

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

plast skruvarna som håller fast kyl elementet är ju bara skräp
och det kan vara mycket möjligt.
däremot så vill jag göra rätt direkt om jag bör köpa nordbrygg kylning, eftersom jag måste montera ner hela datorn i små delar för att komma åt nordbryggan och det är ett riktigt jobbigt jobb då det tar nån timme sen måste man leckage testa osv samt väntar jag alltid nån dag efter leckage testningen så allt vatten som "kan ha läckt under demontering" försvunnit så som sagt är det väldigt krävande. och så vill jag försöka att inte behöva montera ner och upp för många gånger.

Fråga2: Kan man byta ut dessa plast distanser mot något annat?

Du kan byta ut dom emot vanliga skruvar och muttrar. Men se till att antingen få tag på plastmuttrar för baksidan av moderkortet, eller kanske använda en o-ring eller en plastbricka emellan muttern och moderkortet. Applicerar du bra kylpasta och får lite mer tryck på nordbryggan ifrån kylflänsen borde du kunna få ner temperaturen avsevärt.

Edit: Hittade http://forum-en.msi.com/index.php?topic=126885.0 med en enkel googlesökning. Verkar som om MSi haft otur när dom tänkte när dom designade moderkortet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Du kan byta ut dom emot vanliga skruvar och muttrar. Men se till att antingen få tag på plastmuttrar för baksidan av moderkortet, eller kanske använda en o-ring eller en plastbricka emellan muttern och moderkortet. Applicerar du bra kylpasta och får lite mer tryck på nordbryggan ifrån kylflänsen borde du kunna få ner temperaturen avsevärt.

Edit: Hittade http://forum-en.msi.com/index.php?topic=126885.0 med en enkel googlesökning. Verkar som om MSi haft otur när dom tänkte när dom designade moderkortet.

Använder väll samma typ av ringar som jag använder för skruvarna till cpu blocket

och jag har sett den där förut. men min kylpasta som låg på orginal, var riktig kylpasta. dock väldigt amatör monterat då det var på tok för lite då det täckte ca 5% av ytan :Svar kanske 1 mm i diameter :D, sen ligger det ett hård lager av nån genomskinlig hårdplast på undersidan, bör man ta bort den plasten? ligger mellan kylpastan och själva elementet.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Använder väll samma typ av ringar som jag använder för skruvarna till cpu blocket

och jag har sett den där förut. men min kylpasta som låg på orginal, var riktig kylpasta. dock väldigt amatör monterat då det var på tok för lite då det täckte ca 5% av ytan :Svar kanske 1 mm i diameter :D, sen ligger det ett hård lager av nån genomskinlig hårdplast på undersidan, bör man ta bort den plasten? ligger mellan kylpastan och själva elementet.

Ta bort den men se till så du har grejor till att applicera kylflänsen direkt på nordbrygga bara. Sett liknande saker på bärbara datorer (Hp kanske?) och tar man bort allt krimskrams och ersätter med en polerad kopparplatta och riktig kylpasta kan man få ner tempen 10 - 20 grader C.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Ta bort den men se till så du har grejor till att applicera kylflänsen direkt på nordbrygga bara. Sett liknande saker på bärbara datorer (Hp kanske?) och tar man bort allt krimskrams och ersätter med en polerad kopparplatta och riktig kylpasta kan man få ner tempen 10 - 20 grader C.

får ta en dag nu under helgen och försöka fixa till dock så lär jag hitta passande skruvar först

//Lordkiller

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Vart nära på helgen xD men iaf dags för en updatering här nu när jag tagit tummen ur arslet och fixxat iordning nordbryggan,

Montera om med ny kylpasta samt ny "plast distanser" så nu har nordbrygan tryck på sig.

Nordbryggan låg då på ca 61-64,

Satte på en nordbryggfläkt som följde med ett asus deluxe v2 moderkort och satte på nordbryggan så den blåser ner kall luft på kyl elementet så nu ligger temperaturen på ca 51*c och då har jag haft datorn i gång i ca 24 timmar nu,

tycker ändå att det är lite sjukt att den ligger i 51*c men då är den iallafall säker mot livslängden hehe ^^ men nu känns det mer normalt

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Sydbrygga på 10-20C och HDD på 15C låter som knasiga sensorer.
Säkert att nordbryggan svävar 70-105C?
Det komposit material som korten är gjorda i klarar ju 105C i kort period.

Låter som vajjkalle sensorer iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Sydbrygga på 10-20C och HDD på 15C låter som knasiga sensorer.
Säkert att nordbryggan svävar 70-105C?
Det komposit material som korten är gjorda i klarar ju 105C i kort period.

Låter som vajjkalle sensorer iaf

Har du läst sista inlägget?

Och ja den gick mellan 70-105, och det var tydligen inte bara jag som hade svåra temperaturer på detta moderkort dock inte hört om nån som haft nordbryggan över 100*C :S

Och jag kollade temps via bios, everest, speedfan. och rörde man på nordbryggans element brände man sig rejält. så nja sensorerna är det inge fel på,

nu är det iaf nere i 51*c med min nuvarande lösning, och det funkar bra nu hehe ^^

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Gissade på sensorer då 10C på sydbryggan är på tok lågt. Samt 15C på en mekanisk hårddisk.

Skönt att det löst sig iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤