Vad gick fel? Över 100 grader CPU-temp med chassifläkt, utan 40 grader.

Permalänk
Medlem

Vad gick fel? Över 100 grader CPU-temp med chassifläkt, utan 40 grader.

Byggde igår ihop en HTPC bestående av ett Ace Proton mini-itx chassi samt ett AMD fusion baserat moderkort enligt bild:

För att få ner ljudnivån tänkte jag ersätta 40mm CPU-fläkten med en 120mm fläkt i chassit. Eftersom att chassit inte har några fläktplatser, men har en perforerad sida, så drog jag fast fläkten med buntband genom den perforerade plåten, se bild så förstår ni nog hur jag fäste den.

Fläkten är en Scythe Slip Stream Slim 120mm 800rpm vilket jag tyckte borde räcka.

Iaf så resulterat det i CPU-temp på över 100 grader med enbart 120mm fläkten, varpå datorn stänger av sig. Jag återmonterar 40mm fläkten på kylflänsen och startar datorn utan att montera moderkortet i chassit. Nu ligger CPU på ca 40 grader. Fine, får väll köra med CPU-fläkt också men jag behåller 120mm fläkten för ännu bättre flöde. Till min stora förvåning ligger CPU-tempen återigen över 100 grader när allt är monterat i lådan!!! Jag sliter isär allt en sista gång och drar bort 120mm fläkten och slänger ihop allt igen. Nu ligger CPU på 32 grader, med enbart 40mm fläkt.

Nu undrar jag, vad i helvete hände egentligen?
Jag monterade 120mm fläkten så att den pressade ner luft mot flänsen och moderkortet, kanske skulle jag ha satt den så att den evakuerade luft från lådan? Varför blev det sämre temps av att ha en extra fläkt?

Personligen har jag aldrig vart med om något liknande, har ni?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

ja det där var faktiskt förbannat märkligt.
Enda jag kan komma på nu på rak arm är att 40mm-fläkten skulle blåsa ut från flänsen, men varför i hela friden skulle den göra det? Högst otippat så det tror jag knappt själv på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant

Den flänsen är alldeles för liten för att fungera med större fläktar, enbart fläktmotorn kommer att resultera i att kylningen över flänsen begränsas rätt mycket om fläkten är helt centrerad. Den lilla fläkten ger med största sannolikhet större kyleffekt eftersom den bokstavligen är nedsänkt i flänsen.

Du behöver alltså antagligen byta flänsen också om du vill ha någon effekt av det hela.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

När du skriver "Nu ligger CPU på 32 grader, med enbart 40mm fläkt.", är det monterat i lådan eller utanför?

"slänger ihop allt igen." kan betyda att du bara kör 40mm-aren.

Anyway, du har inte glömt distanserna i lådan när du monterade mammabrädan?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag menade att allt var monterat igen, i lådan.
Distanser behövdes inte, det fanns 4st "fasta" på plåten där man monterade moderkortet.

@ Zcenicx, okey. Det förklarar dock fortfarande inte varför det blev sämre temps med båda fläktarna.

Som tur är låter knappt 40mm fläkten nånting alls, vilket jag trodde den skulle göra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 2000+:

@ Zcenicx, okey. Det förklarar dock fortfarande inte varför det blev sämre temps med båda fläktarna.

Om flänsen inte är tillräckligt stor, eller utformad för en "flytande" fläkt, kan den skapa en luftficka som inte kommer loss. Samma gäller utblås och insug, då luften flyttas lättast möjliga väg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har du inte kollat så du råkade ha fläkten som insug??

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag förstod till 100% men på något sätt måste luften kring flänsen stått still...

Hade ju från början tänkt mig det här moderkortet:

Då hade min plan med chassifläkten fungerat betydligt bättre antar jag? Synd att kortet aldrig kom in i lager... eller ja det kom in i lager lagom tills mitt fanns på posten att hämta

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det är inte så att skruvarna som satte fast fläkten på moderkortet även hjälpte till att pressa ner kylflänsen mot sockeln? I sådant fall kan du ta av fläkten men sätta i skruvarna igen.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Nej så var det inte, de gick bara ner i själva flänsen, väldigt korta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 2000+:

Kan inte påstå att jag förstod till 100% men på något sätt måste luften kring flänsen stått still...

Hade ju från början tänkt mig det här moderkortet:
http://s3.pji.nu/product/top/800/805736.jpg

Då hade min plan med chassifläkten fungerat betydligt bättre antar jag? Synd att kortet aldrig kom in i lager... eller ja det kom in i lager lagom tills mitt fanns på posten att hämta

Tänk dig ett akvarium där du sätter pumpens utblås längst upp. Även om du riktar detta ned mot botten är det en försvinnande liten del av vattenstrålen som faktiskt når hela vägen ner, och har du något längst ner som stänger in strålen kommer det inte ned något alls - det skapar en "bubbla" av vatten med aningen högre tryck än omgivningen.

Luft fungerar på exakt samma sätt. Ska du få luft att gå genom flänsen behöver fläkten sitta i princip dikt an mot den, annars kommer den att dra in (eller trycka ut) luft på lättast möjliga sätt - vilket oftast är runt flänsen snarare än genom den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Prova att vinkla fläkten emot flänsen, så att motorn inte hamnar centrerat

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

kan vara så att du satte 120mm fläkten på det ända stället där det kan komma in/ut luft från chassit, så om du har en fläkt där så kommer inte varmluften ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tänk dig ett akvarium där du sätter pumpens utblås längst upp. Även om du riktar detta ned mot botten är det en försvinnande liten del av vattenstrålen som faktiskt når hela vägen ner, och har du något längst ner som stänger in strålen kommer det inte ned något alls - det skapar en "bubbla" av vatten med aningen högre tryck än omgivningen.

Luft fungerar på exakt samma sätt. Ska du få luft att gå genom flänsen behöver fläkten sitta i princip dikt an mot den, annars kommer den att dra in (eller trycka ut) luft på lättast möjliga sätt - vilket oftast är runt flänsen snarare än genom den.

Du förstår jag hur det förhåller sig

Jag hade planer på att lägga fläkten direkt på flänsen och också, det skulle gå med lite buntband
Dock är ju själva motorn väldigt stor så det skulle kanske bli dåligt det med.
Hur som helst är det en jäkla tur att 40mm fläkten är tyst att jag förmodligen inte kommer höra den alls när jag ställer datorn i stereobänken. Jag har en NAS i rummet och den låter mer!

Skrivet av _MmattiasS_:

kan vara så att du satte 120mm fläkten på det ända stället där det kan komma in/ut luft från chassit, så om du har en fläkt där så kommer inte varmluften ut?

Nja, alla sidor på chassit har ventilations hål förutom fronten. Men den hämmade nog luftflödet en del.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Tänk dig ett akvarium där du sätter pumpens utblås längst upp. Även om du riktar detta ned mot botten är det en försvinnande liten del av vattenstrålen som faktiskt når hela vägen ner, och har du något längst ner som stänger in strålen kommer det inte ned något alls - det skapar en "bubbla" av vatten med aningen högre tryck än omgivningen.

Luft fungerar på exakt samma sätt. Ska du få luft att gå genom flänsen behöver fläkten sitta i princip dikt an mot den, annars kommer den att dra in (eller trycka ut) luft på lättast möjliga sätt - vilket oftast är runt flänsen snarare än genom den.

Sådana inlägg förgyller forumet. Fantastiskt bra förklaring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro