Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av intelh2o:

Men han länkar dessutom till en Mac Pro, en dator som inte är skapat med tanken att spela spel, utan är mer gjord för till exempel tung videoredigering. Jag tror inte det är sådär supermånga % som säljs till privatpersoner.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av flashen:

Mjukvara? Allt har inte med hårdvara att göra

Nej men jag ser inga problem med Windows 7 elller programen till os ett

Skrivet av Roronoa:

Men han länkar dessutom till en Mac Pro, en dator som inte är skapat med tanken att spela spel, utan är mer gjord för till exempel tung videoredigering. Jag tror inte det är sådär supermånga % som säljs till privatpersoner.

Du kan få en Maskin med mer Kraft

Asus MAXIMUS IV EXTREM REV B3 2 778 kr 2 778 kr
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 2 393 kr 2 393 kr

LG 23'' TFT IPS236V-PF IPS-panel 2 290 kr 2 290 kr
1.5TB Western Digital Caviar Green 724 kr 724 kr
Corsair SSD P3 Series 128GB 2 473 kr 2 473 kr
Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz VENGEANCE 1 610 kr
Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB 3 033 kr 3 033 kr
Fractal Define XL, Svart 1 199 kr 1 199 kr
Corsair TX 850W 80+ 958 kr 958 kr Ta bort
Samsung SH-B123L Blu-Ray läsare & DVD-brännare 630 kr
Windows 7 Ultimate Engelsk 2 829 kr
Totalt 22 586 kr då ingår en Ips skärm

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ett off-topic inlägg borttaget. Ämnet är inte "vem är bäst på att stava?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

Du kan få en Maskin med mer Kraft

Har du inte läst någonting som sagt i tråden? Allt handlar inte om kraft!? Många reklambyråer och andra företag som arbetar med media vill inte bara ha mer effekt, de vill ha iMovie + ett OS som de vet inte kommer krångla - för de vet att det kommer stå dem dyrt ifall deras prylar inte fungerar som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roronoa:

Har du inte läst någonting som sagt i tråden? Allt handlar inte om kraft!? Många reklambyråer och andra företag som arbetar med media vill inte bara ha mer effekt, de vill ha iMovie + ett OS som de vet inte kommer krångla - för de vet att det kommer stå dem dyrt ifall deras prylar inte fungerar som de ska.

Vilka "många" företag som arbetar med media använder iMovie? Skämtar du?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag älskar såna här trådar. Som enda PC-användare och "Applemotståndare" i familjen har man ju sina delade åsikter här i hemmet...
PC:n är alltid överlägsen i prestanda och prisvärdhet som tidigare är nämnt. Apples stora fördel här, är ju att de inte behöver antivirusprogram och liknande, men om man lägger ut samma summa pengar på PC:n kommer den troligtvis vara så pass mycket snabbare att antivirusprogrammet inte kommer märkas nämnvärt..

En annan stor, eller kanske en ännu viktigare skillnad, är vilken kundkategori datorerna riktar sig till.
Ofantligt många gånger har jag hört Appleanvändare säga "Skönt att slippa en strulig PC".
Och visst, sanningen är enkel men hård. Apples prylar är ju som byggda för "teknikhatarna", ur både en positiv och en negativ synvinkel. Allting är ju så barnsligt lättförstått på en Mac. De har ett enkelt och tydligt gränssnitt för användaren utan onödiga överraskningar som t.ex. med en massa popup-meddelanden i internetfönster, aktivitetsfält etc vilket lätt kan oroa en ovan användare.
En Mac är byggd för att fungera från första början och ge kunden en bra och enkel support.

PC:n är däremot, i mina ögon, mer inriktad mot proffs och gamers. Till skillnad från Macintosh, som enbart säljer Mac-datorer själva och endast har några få datormodeller där samtliga ser praktiskt taget likadana ut, kan man börja med det positiva.
Möjligheterna är jämförelsevis nästintill oändliga när man väljer en PC framför Macen. Du kan välja mellan ett tiotal olika massproducerande datormärken, du kan köpa en skräddarsydd dator för just dina behov från ett litet företag eller så kan du köpa ett chassi i någon spännande färg med en hög datordelar och börja bygga själv. Du har också utbudet med världens samtliga operativsystem för datorer att välja på (bortsett från Mac OS, om du inte vill bygga en Hackintosh), och en oändlig uppsjö av både spel och programtitlar (detta gör ju tyvärr också att det finns mycket skräpprogram, virus och liknande som installeras utan att många vet om det, vilket gör att man måste hålla datorn konstant uppdaterad). PC:n är också sanslöst enkel att uppgradera, vill man ha mer klös i spelen kan praktiskt taget vem som helst byta ett grafikkort eller trycka in mer internminne på fem minuter (bärbara är dock mer komplicerade, naturligtvis).

I PC-världen finns det också någonting som inte existerar hos Macintosh, nämligen konkurrens (även om PC:n och Macen konkurrerar med varann blir det inte riktigt samma sak eftersom operativsystemen starkt är begränsade till plattformarna).
Om Apple en dag skulle släppa en ny datormodell vilken lanseras som ruskigt snabb hinner de knappt blinka innan något speldatorföretag som Alienware har tagit fram en likvärdig PC. Då finns det ytterligare ett 30-tal stora PC-tillverkare som blixtsnabbt måste upp till den nivån och då är ju det helt plötsligt passé. Den blixtrande utvecklingen är dock inte alltid en fördel för PC-användarna - det är en kostnad för den som alltid vill vara på topp. Nya prylar kommer ju varje månad för den som vill vara värst, vilket medför ett oerhört prisras och en samtidig värdeförlust på värstingprylar, bara ett par tre månader efter att ett riktigt snabbt grafikkort släppts i butikerna finns det ännu snabbare prylar att tillgå. Det är just precis det som är min teori om att Macintosh faktiskt håller värdet längre - Macar släpps ju inte lika ofta vilket gör att Macanvändarna med största sannolikhet behåller sina datorer längre än oss PC-användare.

Datorernas användningsområden speglar också av sig på datorernas formgivning. En Mac är byggd som en sluten låda eller med datorn inbyggd i skärmen, vilket gör det krångligt för både dammråttor och klåfingriga personer att ta sig in. De är också väldigt lugnt och neutralt designade, precis som deras omtalade iPhone, iPad och iPod, där allting är så inbyggt och osynligt som möjligt. Macintosh är byggda så de inte syns och sticker ut ur mängden, men när man väl fäster blicken på dem, ska de ändå utstråla elegans och vara en liten fröjd för ögat.

Om en Mac vore en Maserati, skulle man kunna förlika PC:n med en Ferrari. PC:n finns ju också i många fall i mörka och diskreta färger, åtminstone när man köper en PC-dator från stormarknaden eller ett större företag. Men den som väljer, precis som Macintosh, att lägga en extra slant på datorns skal får ofta hem en alltmer uppseendeväckande låda, som ofta är utrustad med belysning, ventilationshål i fronten och kanske en plexiglasskiva på sidan så man ser vilken oerhörd kraft det finns under skalet på den påkostade dröm-PC:n.

Hur som helst, nog om allt detta. Alla har sina egna åsikter och även om jag, som jag skrev i början, är något av en Apple-kritiker kan jag inte annat än att hålla med om att det faktiskt är kul att Apple är med på banan efter det bittra 90-talet och gör datorvärlden mer spännande. Det som stör mig är inte någon av deras produkter - utan snarare dess yngre användare, som i många fall tror sig kunna och veta betydligt mer om prylarna än vad de egentligen gör - eftersom de har köpt det dyraste på marknaden som "alla andra" har. Apple iPhone syftar jag främst på i just det sammanhanget. Under de senaste veckorna har jag hört, och korrigerat dessa människors uppgifter, om att exempelvis iPhone 3gs har en 8-megapixelkamera, att Apple säljer mest telefoner i hela världen, att iPhone var den första telefonen med heltouch och det aldrig funnits någon pekplatta innan iPad.
Men, det är ju ingenting man kan beskylla Apple för. Fast jag föredrar personligen ändå PC:ns möjligheter framför Macens enkelhet

Är det någon som vet ungefär hur många % Apple har av marknaden när det gäller datorer respektive telefoner numera?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

även om jag inte har en mac, men inte är en machatare så håller jag inte med om at macar är helt felfria.

min pc med w7 har näst intill aldrig hängt sig in drift i över 2 år, när jag tex har använt skolors macar och använt ps har dom hängt sig oftare än min.

Permalänk
Hedersmedlem

Med anledning av inlägget ovan (ovan-ovan), kan det vara så att en anledning till att en viss grupp kunder väljer Apples produkter är att de faktiskt slipper välja? Man får något som man vet är garanterat bra, om än kanske inte bäst.

Ta bara mobiltelefonmarknaden, finns en ziljon olika modeller. Vill man ha en iPhone finns det 3 ... Samma med Mac, frågan är i princip om du vill ha en bärbar (Macbook) eller en stationär (iMac). PC-marknaden svämmar återigen över, inte helt lätt för en konsument att sätta sig in och jämföra.

Vad tror ni om det?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vilka "många" företag som arbetar med media använder iMovie? Skämtar du?

Kom igen, sluta vara dryg. Du kommer ändå inte var nöjd om jag skriver upp en hel lista med företag som använder sig utav iMovie eller andra program som bara finns tillgängliga i OS X - så varför ska jag ödsla tid på det? Jag pratar inte om de har klippt ihop The Dark Knight eller senate Bondfilmen i iMovie. Det är jag mycket tveksam över. Det jag dock pratar om är mindre företag och webtidningar som klipper ihop en dags arbete i iMovie för att snabbt kunna lägga upp det på sin hemsida eller visa det i den lokala nyhetskanalen.

Permalänk

Mobilt bredband + Leopard är ett fint kärlekspar. Startar man macen så ansluter det mobila bredbandet automatiskt (du behöver inte göra några konfigurationer för detta). Vill man dela ut mobila bredbandet så väljer du bara att dela ut via WLAN, sen är det klart å betalt. Allt detta sköter den automatiskt sen och fixar trådlöst nätverk genom att du bara startar macen. Det blir inga anslutningsproblem heller för datorer som ansluter till det trådlösa nätverket, med andra ord fungerar värddatorn utmärkt som en router. Så fantastiskt enkelt och bra, som jag upplever stora delar med just Leopard och macar.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roronoa:

Kom igen, sluta vara dryg. Du kommer ändå inte var nöjd om jag skriver upp en hel lista med företag som använder sig utav iMovie eller andra program som bara finns tillgängliga i OS X - så varför ska jag ödsla tid på det?

Kanske för att dessa företag inte finns? Såvida vi inte menar Partille-Johnnys Enskilda Företag.

Skrivet av Roronoa:

Jag pratar inte om de har klippt ihop The Dark Knight eller senate Bondfilmen i iMovie. Det är jag mycket tveksam över. Det jag dock pratar om är mindre företag och webtidningar som klipper ihop en dags arbete i iMovie för att snabbt kunna lägga upp det på sin hemsida eller visa det i den lokala nyhetskanalen.

Vilket fungerar lika bra i - bevare mig väl - Windows Movie Maker. Du vet, samma skit ungefär.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roronoa:

Har du inte läst någonting som sagt i tråden? Allt handlar inte om kraft!? Många reklambyråer och andra företag som arbetar med media vill inte bara ha mer effekt, de vill ha iMovie + ett OS som de vet inte kommer krångla - för de vet att det kommer stå dem dyrt ifall deras prylar inte fungerar som de ska.

Brukar inte kommentera så mycket men, iMovie? Är du helt allvarlig?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Med anledning av inlägget ovan (ovan-ovan), kan det vara så att en anledning till att en viss grupp kunder väljer Apples produkter är att de faktiskt slipper välja? Man får något som man vet är garanterat bra, om än kanske inte bäst.

Ta bara mobiltelefonmarknaden, finns en ziljon olika modeller. Vill man ha en iPhone finns det 3 ... Samma med Mac, frågan är i princip om du vill ha en bärbar (Macbook) eller en stationär (iMac). PC-marknaden svämmar återigen över, inte helt lätt för en konsument att sätta sig in och jämföra.

Vad tror ni om det?

Jag tror definitivt det kan vara ett gott skäl för Mac-anhängarna att hålla sig på sin planhalva och egentligen inte bry sig så mycket om det de saknar. De har precis vad de behöver: En dator som ser bra ut, har uppkoppling till Internet och fungerar utmärkt att skriva på, föra över kamerabilder till och fylla sin iPod med.
Tänker man efter är det troligtvis inte många % av pc-användarna som i huvudsak använder sin burk till spel, trots att den absoluta majoriteten av dessa kör Windows.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wally:

även om jag inte har en mac, men inte är en machatare så håller jag inte med om at macar är helt felfria.

min pc med w7 har näst intill aldrig hängt sig in drift i över 2 år, när jag tex har använt skolors macar och använt ps har dom hängt sig oftare än min.

Macar är definitivt inte felfria. Jag tror personligen att en PC med Linux utan tvekan kan överleva en Mac, problemet är att Windows är så instabilt (men som du säger, det har ju förbättrats med varje Windows-version). I ett test med en Windows 7-dator och en iMac (tror det var Macworld som gjorde det) konstaterades det att Seven-datorn fick fler programkrascher medan Macen fick betydligt fler totala systemkrascher så datorn fick startas om.

Och på 90-talet, när Macintosh fortfarande använde Motorolas processorer, var de de absolut mest instabila datorerna som fanns att få tag i. Den enda egentliga anledningen till att företaget överlevde var för att pc:n var så värdelös till bildredigering så t.ex. tryckerier hade en Mac bredvid PC:n.

Så, saker förändras med tiden. Själv kör jag faktiskt Vista och tycker personligen det är det snyggaste operativet Microsoft har gjort, men alla har ju sina egna åsikter

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Jag är en stark motståndare mot mac, det viktigaste argumentet mot mac är att mac är allt för begränsad. Det flesta program funkar på windows medan många program (tänker främst på en mängd spel) fungerar inte på Mac. Ett annan nackdel med mac är att man har för lite och välja mellan. Alla mac är skapade av applec dvs mindre konkurens = Högre pris. Däremot om du ska köpa en pc gör konkurrensen att du får mycket mer för pengarna. Om du tänker som mig: att det viktiga på en dator är det som är i och inte hur den ser ut utanpå och vil ha bäst för bäs pris ska du självklart välja PC över mac.

Visa signatur

För alla som spelar World of Warcraft och har en Rogue:

http://www.roguecataclysm.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roronoa:

Har du inte läst någonting som sagt i tråden? Allt handlar inte om kraft!? Många reklambyråer och andra företag som arbetar med media vill inte bara ha mer effekt, de vill ha iMovie + ett OS som de vet inte kommer krångla - för de vet att det kommer stå dem dyrt ifall deras prylar inte fungerar som de ska.

Windows 7 krånglar ALDRIG, ni Mac människor lever kvar på tiden då Windows 95 fanns, det har hänt en hel del sen dess.

Visst är det kanske irriterande med alla informations bubblor hit och dit men Windows 7 är ett mycket bra operativ och fördelen med Windows är att allt fungerar med det, du kan koppla vilken som helst hårdvara och du kan köra 99% av marknadens program på det, på en Mac är du begränsad i ALLT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roronoa:

Kom igen, sluta vara dryg. Du kommer ändå inte var nöjd om jag skriver upp en hel lista med företag som använder sig utav iMovie eller andra program som bara finns tillgängliga i OS X - så varför ska jag ödsla tid på det? Jag pratar inte om de har klippt ihop The Dark Knight eller senate Bondfilmen i iMovie. Det är jag mycket tveksam över. Det jag dock pratar om är mindre företag och webtidningar som klipper ihop en dags arbete i iMovie för att snabbt kunna lägga upp det på sin hemsida eller visa det i den lokala nyhetskanalen.

Filmstudios kör uteslutande med SGI, Silicon Graphics arbetstationer där de editerar filmerna och skapar animationer.

Apple och Mac är bara leksaker för de som gillar visar upp sig och tror sig tillhöra en exklusiv grupp, både du och jag vet att så fort man skrapar på den ytan kommer sanningen fram.

Varför tror du Dell har kommit med en ny dator som ska se ut som en Macbook Pro? jo för Dell har också förstått varför Apple sålt så bra, just pga designen.

Permalänk
Medlem

Stanford University gjorde en undersökning om Mac användare:

An experiment administered by Dr. John Heinz of Stanford University has shown that Mac users have a lower IQ than PC users by 15%. Over 6,000 participants have been tested and there is clear evidence that people with lower IQs tend to gravitate towards using a Mac. This is disturbing news to say the least, "I am typing up this post on a Mac."

It has always been believed that Mac users were better educated and more tech savvy. This is actually the opposite of what was shown from this study. Mac users when quizzed on basic technical questions only got 75% of the questions correct with PC users getting 83% correct. PC users also had 4% higher grades.

Dr. John Heinz gives the following 2 reasons for this the low IQ of Mac users

1) Mac users tend to buy a machine strickly for looks and style. They have no ideas of the computers actual capabilities. They are basically attracted to cool collars and wavy lines.

2) Mac users are left brained and tend to be more artistic, but low on mathematics and reasoning.

Permalänk
Medlem

Det finns inga operativ som inte krånglar, testa belasta systemet och återkom gärna. Windows 7 är helt klart det bästa operativet som Msoft har gjort och bättre lär det säkert bli iom Windows 8 och framtida uppdateringar (hoppas jag iaf), samma gäller Mac (OSX). Sluta leva i din lilla bubbla och öppa ögonen lite. Glöm inte att Msoft har skapat Windows ME, Windows Vista, en referens som de säkerligen vill glömma, lika gärna som Apple vill glömma MacOS 9 tiden.

Sen en viktig faktor du glömmer, du KAN installera Windows på en Mac utan problem och använda de 99% som du hänvisar till, OSX däremot fungerar inte på en random PC-maskin (på gott och ont).

Skrivet av Likvid:

Windows 7 krånglar ALDRIG, ni Mac människor lever kvar på tiden då Windows 95 fanns, det har hänt en hel del sen dess.

Visst är det kanske irriterande med alla informations bubblor hit och dit men Windows 7 är ett mycket bra operativ och fördelen med Windows är att allt fungerar med det, du kan koppla vilken som helst hårdvara och du kan köra 99% av marknadens program på det, på en Mac är du begränsad i ALLT.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Sen en viktig faktor du glömmer, du KAN installera Windows på en Mac utan problem och använda de 99% som du hänvisar till, OSX däremot fungerar inte på en random PC-maskin (på gott och ont).

Nja det är ganska lamt köra Windows på en Macbook.

Permalänk
Medlem

Konstruktiv kritik var det? . Vad har det med saken att göra? Möjligheten finns där sen vad du tycker om det sk*ter väl jag i.

Skrivet av Likvid:

Nja det är ganska lamt köra Windows på en Macbook.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Stanford University gjorde en undersökning om Mac användare:

An experiment administered by Dr. John Heinz of Stanford University has shown that Mac users have a lower IQ than PC users by 15%. Over 6,000 participants have been tested and there is clear evidence that people with lower IQs tend to gravitate towards using a Mac. This is disturbing news to say the least, "I am typing up this post on a Mac."

It has always been believed that Mac users were better educated and more tech savvy. This is actually the opposite of what was shown from this study. Mac users when quizzed on basic technical questions only got 75% of the questions correct with PC users getting 83% correct. PC users also had 4% higher grades.

Dr. John Heinz gives the following 2 reasons for this the low IQ of Mac users

1) Mac users tend to buy a machine strickly for looks and style. They have no ideas of the computers actual capabilities. They are basically attracted to cool collars and wavy lines.

2) Mac users are left brained and tend to be more artistic, but low on mathematics and reasoning.

Folk i det här forumet blir skitförbannade på mig när jag klankar ner på Windows. Sen när någon vill framhäva att de som använder Mac har lägre IQ då tiger ni som musen.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Folk i det här forumet blir skitförbannade på mig när jag klankar ner på Windows. Sen när någon vill framhäva att de som använder Mac har lägre IQ då tiger ni som musen.

Men det över var ju en undersökning medan det andra bara är ditt personliga tyckande?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Men det över var ju en undersökning medan det andra bara är ditt personliga tyckande?

Ja, jag är ju den enda som kommer med personligt tyckande i den här tråden.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Tror det är också en fråga om pengar. Har man råd och vill ha en mac så köpa man en istället för en Pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det finns inga operativ som inte krånglar, testa belasta systemet och återkom gärna. Windows 7 är helt klart det bästa operativet som Msoft har gjort och bättre lär det säkert bli iom Windows 8 och framtida uppdateringar (hoppas jag iaf), samma gäller Mac (OSX). Sluta leva i din lilla bubbla och öppa ögonen lite. Glöm inte att Msoft har skapat Windows ME, Windows Vista, en referens som de säkerligen vill glömma, lika gärna som Apple vill glömma MacOS 9 tiden.

Sen en viktig faktor du glömmer, du KAN installera Windows på en Mac utan problem och använda de 99% som du hänvisar till, OSX däremot fungerar inte på en random PC-maskin (på gott och ont).

Fast det är ju inte apples förtjänst att man kan ha windows så en mac. Det är ju windows som inte begränsar operativsystemet till viss hårdvara som apple gör. Jag köper inte mac helt enkelt för att det inte passar mina behov. Jag spelar mycket och jag gillar att bygga. Skulle jag vilja ha en mediadator skulle jag mycket hellre bygga ihop en pc i ett litet chassi. Men jag köper också inget av apple av principskäl. Samtidigt som restan av industrin konkurrerar, får fram bättre hårdvara och pressar priser sitter apple där helt nöjt och blir världens största datorföretag av att sälja dåliga, dyra datorer. Skulle apple få hela marknaden skulle man sluta ta fram nya tekniker, bara för att man idag inte behöver mer. Kommer du ihåg när experter för många år sen sa att datorer aldrig kommer att behöva mer än 128kb ram. Så mycket ram skulle datorer ha idag´om det inte fanns olika företag som konurrerade om ny teknologi och låga priser.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Men jag köper också inget av apple av principskäl. Samtidigt som restan av industrin konkurrerar, får fram bättre hårdvara och pressar priser sitter apple där helt nöjt och blir världens största datorföretag av att sälja dåliga, dyra datorer. Skulle apple få hela marknaden skulle man sluta ta fram nya tekniker, bara för att man idag inte behöver mer.

Du påstår alltså att Apple inte är intresserade av att ta fram och utveckla nya tekniker eller hårdvara av olika slag? Då föreslår jag att du tar och kollar upp Apples historia och vad de har varit först eller tidiga med i ny teknik m.m. eller varit med och utvecklat på ett eller annat sätt av ny teknik. Jag tror du kommer att se att det inte riktigt finns fog för ditt påstående.

Att sen påstå att Apple gör dåliga datorer blir ju närmast lite jönsigt, då de bevisligen gör mycket bra datorer. Det är ju inte enbart själva hårdvarukomponenterna som räknas till bra/dåligt eller kvalitet, utan hela datorn. En MacBook Pro har sedan länge haft chassie helt i Aluminium, glasskärm, LED-display av hög kvalitet, mycket bra tangentbord med belysning, och en helt unik stor toucpad med multitouch som ingen annan tillverkare ännu kunnat matcha. Till det kan vi sen lägga smidigt format och vikt samt mycket bra batteritider, som fortfarande ligger helt i toppklass jämfört med de flesta konkurrenter.

I alla fall i min värld så innefattar bra/dålig dator mycket mer än enbart benchmark-resultat och specifikationen på själva datorkomponeterna, utan även resten av hela datorn samt dess totala funktionalitet och användarvänlighet, vilket även då innefattar OS m.m.

Med detta vil jag nu inte påstå att Apple och Mac är bäst, alltid, eller att PC är skit. Båda är bra grejor på sitt sätt och kan tilltala olika personers behov intressen och kassa.

Permalänk
Medlem

För att lägga till lite i Tonys svar till dig, läs här http://macworld.idg.se/2.1038/1.387719/apple-plockar-hem-stor... . Det kommer inte av en slump eller dålig kvalité

Skrivet av _NsMs_:

Fast det är ju inte apples förtjänst att man kan ha windows så en mac. Det är ju windows som inte begränsar operativsystemet till viss hårdvara som apple gör. Jag köper inte mac helt enkelt för att det inte passar mina behov. Jag spelar mycket och jag gillar att bygga. Skulle jag vilja ha en mediadator skulle jag mycket hellre bygga ihop en pc i ett litet chassi. Men jag köper också inget av apple av principskäl. Samtidigt som restan av industrin konkurrerar, får fram bättre hårdvara och pressar priser sitter apple där helt nöjt och blir världens största datorföretag av att sälja dåliga, dyra datorer. Skulle apple få hela marknaden skulle man sluta ta fram nya tekniker, bara för att man idag inte behöver mer. Kommer du ihåg när experter för många år sen sa att datorer aldrig kommer att behöva mer än 128kb ram. Så mycket ram skulle datorer ha idag´om det inte fanns olika företag som konurrerade om ny teknologi och låga priser.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

mycket bra tangentbord med belysning

Uh, MBP tangentborden är riktigt kassa. Kanske 'bra' för folk med oförmåga att skriva snabbare än 30WPM men, den är riktigt opopulär bland snabba-skrivare.

Skrivet av Tony-Avesta:

haft chassie helt i Aluminium

Som tyvär är känd för att lätt deformeras, samt att det gör serien jämförelsevis obehaglit att använda som just 'Laptop' på grund av att hela chassit används som en Heatsink (och därmed ochså användaren); och just 'värme' är en punkt MBP serien har problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Att sen påstå att Apple gör dåliga datorer blir ju närmast lite jönsigt, då de bevisligen gör mycket bra datorer. Det är ju inte enbart själva hårdvarukomponenterna som räknas till bra/dåligt eller kvalitet, utan hela datorn. En MacBook Pro har sedan länge haft chassie helt i Aluminium, glasskärm, LED-display av hög kvalitet, mycket bra tangentbord med belysning, och en helt unik stor toucpad med multitouch som ingen annan tillverkare ännu kunnat matcha. Till det kan vi sen lägga smidigt format och vikt samt mycket bra batteritider, som fortfarande ligger helt i toppklass jämfört med de flesta konkurrenter.

Visserligen gillar jag MBP, men hade du tittat runt lite hade du noterat att många tillverkare är antingen på Apples nivå eller än högre. Apples "LED-display av hög kvalitet" är en leksak jämställt Lenovos IPS-skärmar och TrackPointen på sagda datorer är lika effektiv som den trevliga touchpaden.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.