Dell släpper Macbook Pro-utmanaren XPS 15z

Permalänk
Medlem

pris? 10 000kr för den absolut billigaste i serien, yej :l

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

pris? 10 000kr för den absolut billigaste i serien, yej :l

Jämför det med mac då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Jämför det med mac då?

haha sant, alltför sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

haha sant, alltför sant

11000. Och vilken tror du är värd mest om två år? Däremot tycker man ju att Apple kunde slänga in en corei5 eller något. Men å andra sidan får man en bra skärm i grundutförandet i Pro-serien.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

11000. Och vilken tror du är värd mest om två år?

Omöjligt att säga, men när jag köper dator är de begagnade värdet o relevant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RHWarrior:

Väldigt tveksamt, jag har nog hållit 3 stycken i handen på ung. 10 år.
Två av dom var från nån teknikmässa när det experimenterades med CD i kreditkortsformat.
En var en drivrutin till ett wlan-kort som jag redan hade laddat ner nyare drivers till i förväg på annan dator.
Jag hade också två slot-in-DVD förr i mina PCar och saknade aldrig "stöd" för mini-cd/dvd.

Formatet är mest kuriosa eg.

Ett större problem är nog de där extra tunna skivorna som inte heller fungerar med slot in. De börjar ju komma mer och mer eftersom de är billigare att producera. Vet att en del DVD-filmer man får med tidningar är av den typen. Tror dock inte det är ett problem i verkligheten. Min laptop har inte ens optisk enhet och jag har inte saknat en heller. Hade glömt sätta i strömsladden till DVD-brännaren i min stationära och det tog typ ett halvår innan jag märkte det...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade glömt sätta i strömsladden till DVD-brännaren i min stationära och det tog typ ett halvår innan jag märkte det...

Helt off topic.. Men detta hände mig också på servern... Tog en stund innan jag fattade att jag hade blockat bort strömkabeln till förmån för mer hårddiskar

Permalänk
Medlem

Är detta den underbara adamo's uppföljare, besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

11000. Och vilken tror du är värd mest om två år? Däremot tycker man ju att Apple kunde slänga in en corei5 eller något. Men å andra sidan får man en bra skärm i grundutförandet i Pro-serien.

13" varianten kostar 11k, men 15" kostar 16.5k. kan ju inte jämföra en 13-tummare med en 15-tummare. så jag tror Dellen har tappat minst i värde efter 2 år.

riktigt bra och prisvärd med mittenmodellen (högre upplösning) och studenterbjudande, för ca 9k.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt.
"Det finns videoutgångar för HDMI 1.4" ==> (High Speed Ethernet) 3D

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Denna vill jag verkligen se en recension på! Vill veta hur varm, högljud, batteriet och hur touchpaden är

Vissa saker på den var ju sjukt lika en MBP tex batterilampsaken, men andra saker var inte så likt.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom allt. Finns det planer på 13.3" tro?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Verkar ju förvånansvärt billig

Skärm och spec ser trevligt ut i förhållande till prislappen.
Att kalla den en mbpkonkurrent är väl lite till att ta i men den lockar säkert många som letar efter en dator i den prisklassen. Tycker den har en bra bit kvar till mbp designmässigt men det är ju inte alla som prioriterar det lika högt som jag gör.

Gällande skärmen så är det klart nice specmässigt med 1920x1080 men frågan är hur stor nytta man har av det. Jag körde tidigare 1440x900 på min mbp men köpte nyligen en med sandybridge och då en skärm som kör 1680x1050. Den är helt klart tillräcklig, händer ibland att man zoomar in när en websida kör med en liten font. Hade man även kunnat välja en med 1920x180 så hade jag inte gjort det men om alternativet endast är 1366x768 så hade jag nog gjort det. Dagens Ilandsproblem: för hög upplösning

Men varför envisas dell och en del andra tillverkare att ha kontakter på baksidan av laptopen? Det är så enormt otillgängligt! LAN använder jag iaf en hel del och jag vill ha den på sidan.
Apple gjorde något liknande på min gamla powerbook G4: s-video på ena sidan av datorn och hörlursuttaget på andra. Blev *lite* svårare när man skulle koppla den till TVn för att kolla film eller dyl

Minus dock på att länken till "köp nu" inte fungerar just nu på dell.se! (reffar till http://www.dell.com/se/p/xps-15z/pd.aspx?ref=hbn som inte fungerar ju 23.27)

Den går ju inte heller att få med en quad sandy bridge! core i7 2620M är ju bara dualcore :/

vid närmare efterforskningar...
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Haha, tror minsann att tekniska specifikationen blivit rättad av en Blocket-kontrollant!

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/pd.aspx?ref=hbn

Operativsystem
Äkta Windows® 7 Home Premium (64-bitars)

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara just en "Macbook Pro-utmanare" och inte nån annan datormodell?

Permalänk
Medlem

Tycker den var riktigt tjusig, men om man gör nått i aluminium så borde man ju försöka behålla materialets egen mer råa charm, inte blankpolera allting. då kunde de ju lika väl använt nån cromplätering tycker man, det blir billigare och inte lika lättrepat heller.

Sen är det även fel OS på den trots att det inte är OSX.

Skrivet av MacEnkronan:

Håller med, väldigt ful och absolut ingen MacBook kopia. Blank skärm har jag personligen inget emot men å andra sidan kan de som inte önskar detta få standardskärm av Apple om man så önskar.:)

Inte du, och nästan ingen annan heller tydligen.

Det bevisas väll av att det faktiskt inte alls går att välja nån matt skärm längre. Jag tror det är ganska många år sen det valet fanns, såg det senast 2007.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

(...). Inte du, och nästan ingen annan heller tydligen.

Det bevisas väll av att det faktiskt inte alls går att välja nån matt skärm längre. Jag tror det är ganska många år sen det valet fanns, såg det senast 2007.

Man kan välja en antireflex widescreenskärm om man vill. Ledsen om jag uttryckte mig otydligt.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Det är inte olagligt att köra en hackint0sh.

Med tanke på att du bryter mot EULA:n och rundgår DMCA så är det olagligt.

I EULA:n står det att man endast får köra OSX på datorer från Apple.

DMCA är en kryptering, som Apple nyttjar. Att knäcka kan kvalificeras som ett brott.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Med tanke på att du bryter mot EULA:n och rundgår DMCA så är det olagligt.

I EULA:n står det att man endast får köra OSX på datorer från Apple.

DMCA är en kryptering, som Apple nyttjar. Att knäcka kan kvalificeras som ett brott.

Som jag har fått fatta det så bryter jag inte mot en lag för att jag bryter mot deras EULA. Hur måste jag rundgå DMCA om jag kör vanilla?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jo, det stämmer just nu ja. Men det var ju precis nu de gick över från core 2 duo och det gick ju bra för dem innan också. Alltså, poängen är den att apple inte verkar få sina höga försäljningssiffror för att de har senaste hårdvaran. Därmed så ser jag inte på Dells dator som en utmanare. För jag ser inte de kvalitéer som apple erbjuder. Men eftersom jag inte testat Dellen personligen så kan jag ha fel.

Ja, de säljer ändå, men det lät på dig som om det inte gick att få tag i modern hårdvara om man väljer en dator från Apple och på den bärbara sidan stämmer inte det i nuläget. Men det rör på sig hela tiden, så inget som är statiskt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Man kan välja en antireflex widescreenskärm om man vill. Ledsen om jag uttryckte mig otydligt.^^

Nejdå, den biten var jag allt med på, även om det kanske inte blir exakt samma sak.

Jag var också otydlig. Det jag skulle sagt var att motsvarande Mac-modeller i pris inte kan väljas med detta. Den första modellen där det går är nära + 60% i pris, och väljer man då sen till både antireflex och högre upplösning så är priset nära det dubbla mot den här Dellen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, de säljer ändå, men det lät på dig som om det inte gick att få tag i modern hårdvara om man väljer en dator från Apple och på den bärbara sidan stämmer inte det i nuläget. Men det rör på sig hela tiden, så inget som är statiskt.

Ja, det blev lite fel. Får inte till mina formuleringar alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Med tanke på att du bryter mot EULA:n och rundgår DMCA så är det olagligt.

I EULA:n står det att man endast får köra OSX på datorer från Apple.

DMCA är en kryptering, som Apple nyttjar. Att knäcka kan kvalificeras som ett brott.

Lagen beskrivs i lagboken. Inte i digitala avtal (eula). Vad än avtalen säger och trots att du går med på dessa så står den aldrig över lagen. Sen finns det väl alltid skäl till misstanke för brott när man bryter mot avtal. Det finns mig veterligen ingen svensk eller europeisk lag som hindrar dig själv från att ändra någon annans kod för eget bruk. DMCA är en amerikansk upphovsrättslag, inte en kryptering, som dessutom endast påverkar användare i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

Det finns mig veterligen ingen svensk eller europeisk lag som hindrar dig själv från att ändra någon annans kod för eget bruk.

Lagar och förordningar är inte alltid glasklara om nånting egentligen, men det är inte orimligt att anta att en eventuell prövning skulle resultera i bedömningen att en ovilja att följa en EULA du godkänt där du går med på att inte ändra nått, vilket man ju faktiskt måste godkänna för att få använda en given programkod, är ett avtalsbrott. Om du istället inte har godkänt den och tror att det är fritt fram att ändra koden är det istället ett brott enligt EULAn att inte godkänna den och faktiskt använda koden ändå. Och även om båda dessa verkar som självbevisande så finns det en rad andra hårt grundlagsbefästa saker som upphovsrätt som är lika omöjliga att ignorera om det skulle bli en rättssak. Där kommer det där med enskilt bruk att bli ett försvarsproblem då få skulle kunna motbevisa att det är annat än icke enskilt använt och organiserat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför den inte har fullstorttangentbord? Jag skulle aldrig klara mig utan sifferangenterna på sidan...

Permalänk

Dell XPS 15z är en mycket attraktiv version av de ibland problemfyllda föregångarna som trots sin höga prestanda stundom besvärats av barnsjukdomar och dessa modeller behöver nu fasas bort från marknaden med en ny kraftfull och tilldragande produkt i samma segment

Detta är inte att tolka som en Macbook Pro-killer då de flesta nya modeller på marknaden i denna storlek med liknande prestande börjar köra hårt på den borstade aluminium-looken i tunt format
Kolla Samsungs 9-serie med den ultratunna 13" Samsung 900X3A

@Choffe Nåt för dig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=820843

900X3A med ubersnyggt chassi i duralamin borde fylla kriterierna mer att kallas MBP-killer än Dell 15z med hänsyn till form, storlek och minskad prestanda för ja, MBP och Samsung 900X3A kan inte mäta sig med den prestanda som en fullkonfigurerad maskinvara Dell 15z uppnår.
Trots att den ursnygga Samsung 900X3A har SSD-disk saknar den både FHD och i7 Sandy Brigde i nuläget. MBP ämnar jag inte jämföra då det skulle bli en uppsats. För Adobe-program äger den. Så.

Dell XPS 15z har ett snyggt, upplyst tangentbord utan att se ut som ett flipperspel. Alla portar sitter strategiskt.

Tyvärr har Dell XPS 15z redan upptäckta brister, hur stora konsekvenser dessa kommer få återstår att se.
De problem som jag hittills kan erfara är:

*wifi problem- 15z hittar inte eller tappar wifi, Dells lösning på detta är i nuläget att vid problem använda en USB med wifi

*designproblem- det snygga men borstade aluchassit skaver upp/mot handlederna. Självskadebeteende får en ny innebörd;) Där fick jag till det;-)!

*Chassit är tunt, till den grad att den flexas mycket lätt och märken uppstår samt fläkten påverkas vid ett mer kraftigare tangentbordsutövande- lösning: var en ömsint och kärleksfull person- smek tangenterna alt anv skärmtangentbordet

*FullHD skärmen 1920x1080 som tillval har fått ett lägre gamut än den FHD panel som satt på L502x
En för mig otroligt negativ utveckling då den tidigare B+RG Led skärmen i 1080p var helgrym och levererade allt och lite till.

Slutsats: En pigg och snygg Dell att konfigurera efter tycke och plånbok där du får en PC med en 60% gamut i FHD som tillval och du bör nog inverstera i ett par snygga vristmuddar!
/fashionelsa

Visa signatur

Golv: 2st Zalman-monster Bild: Samsung UE-46B7070 LED | LG IPS236V Bärbara: se min köprådsfråga! NYHET: HP ENVY 17 2092-eo i7 FHD 2630QM Radeon HD 6850 & Asus N73SV 17.3" FHD i7 2630QM Dell XPS X15 FHD LED i7 SB | Dell XPS M1530 Samsung NC10-min snuttis | Wishlist: Asus Eee Pad Transformer

Permalänk
Medlem

saxat från http://www.engadget.com/2011/05/23/dell-xps-15z-review/
Batteritid:
Dell XPS M15z (Core i7-2620M, GeForce GT525M 2GB) diskret/internt grafikkort 3:41 / 4:26
MacBook Pro (Core i7-2720QM, Radeon 6750M) 7:27

Visst macen är i detta fall väldigt mycket dyrare, men den känns lite mer genomtänkt på alla nivåer. Den klarar av att klämma ur den dubbla tiden med samma fysiska storlek och samma vikt.

Permalänk
Skrivet av steelice:

saxat från http://www.engadget.com/2011/05/23/dell-xps-15z-review/
Batteritid:
Dell XPS M15z (Core i7-2620M, GeForce GT525M 2GB) diskret/internt grafikkort 3:41 / 4:26
MacBook Pro (Core i7-2720QM, Radeon 6750M) 7:27

Visst macen är i detta fall väldigt mycket dyrare, men den känns lite mer genomtänkt på alla nivåer. Den klarar av att klämma ur den dubbla tiden med samma fysiska storlek och samma vikt.

Kollar du lite nämre på skillnaderna på processorerna ser du fort en bidragande faktor
CPUBenchmark
Intel Core i7-2620M @ 2.70GHz (dual cores) : 3285
vs
Intel Core i7-2720QM @ 2.2GHz (quad cores):7564

Spela spel: Kör Över klockad dual Bildredigera: Quad kärna

En annan sak är ju hur de låter i jämförelse, mer fläktar ->mindre batteri ->högre ljud & mindre komfort

Lägger in en liten nattsuddning till mitt lunchsvar
Betr Engadget är de inte mycket för fruktsallad utan verkar föredra äpplen
När batteritestet gjordes kanske det spelade in i hur testrenderingen utfördes, ett svagare grafikkort som 525 är i grundutförande samt att hur den fick jobba mot hårddisken rpm.

Visa signatur

Golv: 2st Zalman-monster Bild: Samsung UE-46B7070 LED | LG IPS236V Bärbara: se min köprådsfråga! NYHET: HP ENVY 17 2092-eo i7 FHD 2630QM Radeon HD 6850 & Asus N73SV 17.3" FHD i7 2630QM Dell XPS X15 FHD LED i7 SB | Dell XPS M1530 Samsung NC10-min snuttis | Wishlist: Asus Eee Pad Transformer

Permalänk

Är intresserad av denna. Men jag ser att man inte kan välja ssd disk när man konfigurerar den på dells hemsida. Någon som vet om man kan öppna den och stoppa in en själv? frågar med tanke på aluminiumskalet.

Permalänk
Medlem

Undrar hur värmeutveckling och ljud från fläkten är på den här dator?