Kingmax först till 64 GB på Micro SDXC

Permalänk
Melding Plague

Kingmax först till 64 GB på Micro SDXC

Inför årets upplaga av elektronikmässan Computex fortsätter Kingmax att presentera nya framsteg inom lagringsområdet. Senast ut är 64 GB på ett minneskort i storlek med en tumnagel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt pris på den så är det definitivt ett köp för min del

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Skulle ju inte vara fel att utöka min SGS2 med ett sånt. Men låter ganska dyrt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skulle ju inte vara fel att utöka min SGS2 med ett sånt. Men låter ganska dyrt?

SGS2 stödjer väl bara upp till 32gb?
kommer SDXC funka i SDHC kompatibla enheter också som SDHC fungerade i vanliga kortplatser?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Haha snälla låt den vara kompitabel med sgs2/optimus 2x etc. Borde ju som max vara en mjukvaru uppdatering, såvida kortet har samma format/kontakter.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

SGS2 stödjer väl bara upp till 32gb?
kommer SDXC funka i SDHC kompatibla enheter också som SDHC fungerade i vanliga kortplatser?

EDIT: Ah, det är skillnad i tekniken som stöds alltså! Då tvivlar jag på att vi får det

Skrivet av http://www.sdcard.org:

*SDXC memory cards must only with SDXC devices.
*SDXC devices can use SD, SDHC and SDXC memory cards.
*SDHC memory cards can be used with SDHC and SDXC devices.
*SDHC devices can use both SD and SDHC memory cards.
*SD devices can only use SD memory cards.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hjälpsam

Fysiskt/mekaniskt är SDHC/SDXC korten identiska. Det är kapaciteten och därmed kontrollerkretsen som avgör hur mycket data den kan hantera.

På bättre styrenheter räcker det oftast med en firmware update för att få enheten att acceptera nyare standarder. Däremot om det är äldre/billigare/sämra hårdvara i kontrollrenheten så är det kört att använda nya större kort.

SDXC är enligt SD 2.0 specifikationerna begränsad till 32GB även om SDXC i teorin skall ha ett tak på 2TB (rätt obalancerat när man får en 2TB MicroSD ^^).

Så många enheter som i dag kan hantera SDXC enligt SD 2.0 kan i teorin uppgraderas till SD 3.0 firmware för att hantera större kort.

Men misstänker att det är väldigt få enheter som kan hantera 64GB SDXC kortet vid lansering...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Fysiskt/mekaniskt är SDHC/SDXC korten identiska. Det är kapaciteten och därmed kontrollerkretsen som avgör hur mycket data den kan hantera.

På bättre styrenheter räcker det oftast med en firmware update för att få enheten att acceptera nyare standarder. Däremot om det är äldre/billigare/sämra hårdvara i kontrollrenheten så är det kört att använda nya större kort.

SDXC är enligt SD 2.0 specifikationerna begränsad till 32GB även om SDXC i teorin skall ha ett tak på 2TB (rätt obalancerat när man får en 2TB MicroSD ^^).

Så många enheter som i dag kan hantera SDXC enligt SD 2.0 kan i teorin uppgraderas till SD 3.0 firmware för att hantera större kort.

Men misstänker att det är väldigt få enheter som kan hantera 64GB SDXC kortet vid lansering...

Om jag förstår dig rätt så finns det en möjlighet till att SGS2 kan stödja SDXC via en firmware så att den klarar av att läsa från den nya kontrollkretsen.
Inget hårdvarubegränsat med andra ord?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RainesX:

Om jag förstår dig rätt så finns det en möjlighet till att SGS2 kan stödja SDXC via en firmware så att den klarar av att läsa från den nya kontrollkretsen.
Inget hårdvarubegränsat med andra ord?

Beroende på vad det är för kretsar så kan det finnas hårdvarubegränsning, men det kan även mycket möjligt vara en mjukvarubegränsning som kan lösas med firmware.

Utan djupare dykning i SGS2 kontrollegenheter och hantering av firmware är det omöjligt att veta på förhand tyvärr.

Rekommenderar att fråga tillverkaren direkt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

EDIT: Ah, det är skillnad i tekniken som stöds alltså! Då tvivlar jag på att vi får det

Japp.

Off-topic: Rolig signatur du har, haha....så himla dumt......

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Var ju liknande när microSDHC kom och ersatte vanliga microSD som bara klarade av 2GB. Var det någon mobil överhuvudtaget som uppgraderas via firmware (jag vet då inte om någon) eller sa alla tillverkarna bara "köp vår senaste mobil som har stöd för microSDHC"?

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Var ju liknande när microSDHC kom och ersatte vanliga microSD som bara klarade av 2GB. Var det någon mobil överhuvudtaget som uppgraderas via firmware (jag vet då inte om någon) eller sa alla tillverkarna bara "köp vår senaste mobil som har stöd för microSDHC"?

Min Nokia 5310 skulle INTE klara SDHC men de som provat sa att det faktiskt fungerade och det gjorde det för mig med. Nokia försökte stenhårt med argumentet att jag skulle köpa en ny telefon istället så jag känner igen detta. Dock är mobilen något seg när så mycket musik ska listas, så jag kan tänka mig att detsamma gäller för nyare mobiler.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för att man istället satsar på överföringshastigheter och åtkomsttid inuti själv telefonen hellre än att släppa gigantiska minneskort sett till kapaciteten. Det tar ju en evighet att föra över 64 GB data från en dator till det där minneskortet, för att inte tala om lagget i mobiltelefonerna när man öppna t.ex. musikmappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Min Nokia 5310 skulle INTE klara SDHC men de som provat sa att det faktiskt fungerade och det gjorde det för mig med. Nokia försökte stenhårt med argumentet att jag skulle köpa en ny telefon istället så jag känner igen detta. Dock är mobilen något seg när så mycket musik ska listas, så jag kan tänka mig att detsamma gäller för nyare mobiler.

Är samma story på Nintendo Wii. Ska inte klara SDHC, men alla som provat har rapporterat att det fungerar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Detta tackar jag Kingston för, och det kommer förhoppningsvis hitta in i min smarta fån framåt hösten, hoppas bara XDA developers är snabba med ROM/Kernel-hack och gör så att vi Android-användare kan få ånjuta att ha hela våran HDD backup på telefonen även också =D

fö; har redan backup av mina samtliga filer på både extern HDD, min interna HDD i stationära samt i min bärbara dator, men i mobilen också, det skulle inte vara helt fel xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Är samma story på Nintendo Wii. Ska inte klara SDHC, men alla som provat har rapporterat att det fungerar.

Grejen är att efter version 4.0 så la Nintendo till stöd för SDHC.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.