Kingmax stoltserar med världens snabbaste DDR3-minne – utan kylfläns

Permalänk
Melding Plague

Kingmax stoltserar med världens snabbaste DDR3-minne – utan kylfläns

Taiwanesiska Kingmax Semiconductor presenterar en DDR3-modul i 8 GB som snurrar i hela 2 400 MHz – helt utan kylfläns.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändå monterat Nexus Heat Pipe av nån anledning :

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag skulle ändå monterat Nexus Heat Pipe av nån anledning :

Bra kanske kan bli bättre?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

livstids garanti som vanligt?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

latencies?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Fan jag skulle gärna vilja se en benchmark för hur lite/mycke dessa påverkar ett system vid spel, jämfört med 1600mhz.

Edit: Okej nvm hitta.. uppenbarligen så spelar det ingen roll.. knappt märkbart även på extremt låga inställningar. (iaf 1600 vs 2000)

http://www.guru3d.com/article/ocz-blade-ddr3-2000-cas7-memory...

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Fan jag skulle gärna vilja se en benchmark för hur lite/mycke dessa påverkar ett system vid spel, jämfört med 1600mhz.

Edit: Okej nvm hitta.. uppenbarligen så spelar det ingen roll.. knappt märkbart även på extremt låga inställningar. (iaf 1600 vs 2000)

http://www.guru3d.com/article/ocz-blade-ddr3-2000-cas7-memory...

Minnena gör ingen större skillnad, lite skillnad kanske det är i lite mer krävande saker än just spel men knappast märkbart.

Permalänk
Medlem

ok... jag kanske skulle tänka på dom OM dom hadde en liten designfläns för att snygga till dom lite, dom är som alla dom där billiga ekonomivarianterna FULA som en riktig nasty omgång stryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Fan jag skulle gärna vilja se en benchmark för hur lite/mycke dessa påverkar ett system vid spel, jämfört med 1600mhz.

Edit: Okej nvm hitta.. uppenbarligen så spelar det ingen roll.. knappt märkbart även på extremt låga inställningar. (iaf 1600 vs 2000)

http://www.guru3d.com/article/ocz-blade-ddr3-2000-cas7-memory...

de diskutera det i nån av de senaste fredagspanelerna och kom fram till att enbart om du renderar så är det värt att ha högre bandbredd än vanligt

OT: det är bra att det går framåt
jag är väldigt nyfiken på den där heat dispatchinggrejen de har där, skulle inte tackat nej till mer detaljer =)=)

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av fesen:

Minnena gör ingen större skillnad, lite skillnad kanske det är i lite mer krävande saker än just spel men knappast märkbart.

Känns som att hastigheten på ram-minne rent generellt är totalt överskattad, de gör ju ingen skillnad vid videorendering eller spel.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

de diskutera det i nån av de senaste fredagspanelerna och kom fram till att enbart om du renderar så är det värt att ha högre bandbredd än vanligt

OT: det är bra att det går framåt
jag är väldigt nyfiken på den där heat dispatchinggrejen de har där, skulle inte tackat nej till mer detaljer =)=)

Jo, jag antog det också.. men sen så kollade jag upp det:
http://www.guru3d.com/article/ocz-blade-ddr3-2000-cas7-memory...

Vad snabbar minnena upp då egentligen? Jag menar.. den där tusenlappen extra man betalar för "värsting-minnena" genererar ju bråkdelen av den prestandaökning man hade fått om man lagt den på cpu/gpu.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

32Gb ram hade inte varit helt fel, undra hur låg spänning man kan mata de med vid 1333/1600MHz, hade varit nice med mycket och strömsnålt ram.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo, jag antog det också.. men sen så kollade jag upp det:
http://www.guru3d.com/article/ocz-blade-ddr3-2000-cas7-memory...

Vad snabbar minnena upp då egentligen? Jag menar.. den där tusenlappen extra man betalar för "värsting-minnena" genererar ju bråkdelen av den prestandaökning man hade fått om man lagt den på cpu/gpu.

1600minnen räcker helt klart, det gav ju några extra FPS med 2000mhz mot 1333

Permalänk
Medlem

Det var väl inget. Återkom när ni lyckats tillverka minnesmoduler på 64 eller 128GB utan kylfläns

Permalänk
Medlem

"The new Nano Thermal Dissipation technology is based on the usage of tiny nano-size thermal silicon compound that can easily fill up invisible empty space so that the heat can be carried away more effectively. According to some reliable lab analysis data, the new DRAM module that employed such mechanism will be able to stay 2 deg Celsius lower than conventional DRAM module"

http://www.mydigitallife.info/kingmax-nano-thermal-dissipatio...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag tyckte dom var riktigt snygga ju. Sen att man knappt kan mäta nån skillnad mellan 1333MHz och 2000MHz är lite synd, vi får hoppas på att applikationer kan utnyttja snabbt minne snart.

Edit: Rent spontant känns det som snabba minnen är viktigare på system med färre minneskanaler.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

snacka om grymt, äntligen ett snabbt minne med stor kapacitet som man nu kan montera sina egna kylflänsar utan att riskera att man drar av minneschippen!, ett stort plus !