Permalänk

Chassi/Moderkorts problem!

Hej alla glada, då var det dags för nästa problem! :/

Jo, inhandlade ett Fractal Design Define Mini.
Allt gick bra med kabeldragning o.s.v, men!
När sedan alla komponenter satt i chassit testade jag starta datorn, det gick självklart inte, fläktarna går igång ett par sekunder sedan tvärdog alltihop. Felsökte en stund men utan framgång, drog ur alla onödiga komponenter och testade igen, samma sak.
Testade lyfta undan lite kablar o.s.v, småsaker. Men fick samma resultat ändå.

Efter det, testade jag helt random igen, utan att han ändrat något, nu började det stora problemet... Började lukta bränt och jag fick panik och drog direkt ur strömkabeln. Väntade en stund och kollade så att inget brann, det gjorde det inte så skruvade ur moderkortet och det visade sig lukta bränt ett par CM ovanför 24 pin kontaktuttaget. Fortsatte sedan med att dra ur nätagget och prova med ett annat gammalt HP moderkort jag haft legande ett par år nu. (Utanför chassit den här gången) Det funkade helt perfekt, satte i moderkortet i chassit och det gick INTE igång över huvudtaget (enda som lyser är powerled). Drog ur moderkortet igen och testade samma sak utanför igen, då gick det inte där heller... Suck.

Efter hela moderkortsproblemen så testade jag jumpstarta nätagget och det gick hur bra som helst, kopplade även in ett par fläktar via molex och även det gick hur bra som helst, nätaggsfläkten går igång som den ska o.s.v, inge missljud eller något sådant.

Trodde då p.g.a trasiga moderkort att distanserna i chassit satt fel, kollade 10 gånger om (bokstavligen) och dom sitter som dom ska. Nu till frågan, vågar jag köpa nytt moderkort utan att riskera något? Ganska uppenbart att det som började lukta bränt inte kommer fungera något mer :/

Vad kan annars vara fel?
Datorn hittar ni i sign + ett Define Mini, helt nyköpt. Innan hade jag ett Cooler Master Elite 341 och där fungerade allt som det skulle.

Något mer ni vill veta? Säg till.

(PS, sorry för wall-of-text och ligger den i fel forumdel kan en mod vänligen flytta den)

EDIT: Glömde tillägga, HP moderkortet använde EJ samma CPU/RAM som det andra moderkortet!