Permalänk
Medlem

Avstängd CPU-fläkt när det är möjligt

Har planer på att bygga en allt-i-allo-filserver/HTPC. Funderar på att peta i en Sandy Bridge i5 eller i7a.

Enligt tester som jag har läst så ligger idle-TDP på ~5 W även på de värsta i7orna. Eftersom det här systemet kommer vara idle större delen av tiden så borde det inte vara några problem att stänga av CPU-fläkten och bara klara av att kyla det passivt med en någorlunda vettig kylare. Att fläkten drar igång vid load är givetvis inga problem, men det vore trevligt om det var tyst den större delen av tiden.

Är det möjligt att ställa in CPU-fläkten så att den är helt avstängd när den inte behövs? Fungerar det isåfall med alla moderkort eller ska man tänka på något speciellt? Eller sköts det med mjukvara som körs under OS:et? Jag kommer att köra Linux...

Permalänk
Medlem

Eller så har man ingen fläktstyrning alls.
Själv kör jag passiv cpu-kylning med 2st chassifläktar i kontinuerlig hastighet,absolut inga problem.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett alternativ, men det optimala vore ändå att ha en fläkt som kunde gå på vid en viss temperatur, och vara avstängd annars. Om jag t.ex. kör en stor kompilering som tar längre stunder eller gör något annat tungt så vill jag inte få ett instabilt system p.g.a. överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peritus:

Det är ju ett alternativ, men det optimala vore ändå att ha en fläkt som kunde gå på vid en viss temperatur, och vara avstängd annars. Om jag t.ex. kör en stor kompilering som tar längre stunder eller gör något annat tungt så vill jag inte få ett instabilt system p.g.a. överhettning.

Moderkortet brukar ha fläktstyrning som man kan aktivera i BIOS,du kan kolla upp det.

Permalänk
Avstängd

Eller så tar man en tyst kylare och bestämmer att under en viss temp går fläkten på lägsta och ökar hastighet när den blir den tempen du bestämmer.