Var är AMD Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Bulldozer är AMDs sista chans att få hjälp upp, blir inte detta bra äre kört!
och Saab har faktiskt bland de mest bränslesnåla motorer du kan hitta. (per hk räknat)

Men som jag skrev i förra inlägget att man bör hjälpa tillverkarna upp igen - AMD har nu fått/inte fått sin hjälp Bulldozer är deras försök att resa sig - kommer dom inte upp så är de bara överge dom. (typ)

Jag ber om ursökt om jag gått på tok för mycket off topic i denna tråd, jag har en tendens att göra det av någon anledning :/

bara bulldozer är bra. själv har man hört om bulldozer i massa år, phenom 1 skulle vara det trodde man men det blev en...ja phenom. så lite hypad är den nog för att den varit på tapeten ett tag samt att namnet är coolt.

en 2 liters turbo motor är törstigare än en 1 liters motor på en bil som väger dubbelt så lite, därför saab borde testa göra en liten bil som många vill ha då dagens bensin kostar sin vackra slant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Bulldozer är AMDs sista chans att få hjälp upp, blir inte detta bra äre kört!
och Saab har faktiskt bland de mest bränslesnåla motorer du kan hitta. (per hk räknat)

Men som jag skrev i förra inlägget att man bör hjälpa tillverkarna upp igen - AMD har nu fått/inte fått sin hjälp Bulldozer är deras försök att resa sig - kommer dom inte upp så är de bara överge dom. (typ)

Jag ber om ursökt om jag gått på tok för mycket off topic i denna tråd, jag har en tendens att göra det av någon anledning :/

Det finns ingenting som säger att AMD inte överlever om Bulldozer inte går vinnande ur striden mot Sandy Bridge. Det är fullt möjligt för ett företag att klara sig på en liten kaka av marknaden. Vi kommer säkert att få se ändringar i företagsstrukturen, men AMD kommer inte att gå i konkurs.

SAAB överlevde i 20 år med enbart negativa siffror, AMD har haft det kärvt i vad? 5 år?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmm rykten talar om (dvs Charlie på S|A) att Carly Fiorina har setts på AMD's huvudkontor, är det tänkt att hon skall fylla "sparkade" Dirk Meyer's plats som vd då ser ser framtiden för AMD än osäkrare ut.

"Rarely do we give direct stock tips at SemiAccurate, but our stories are often used as such. To break with tradition, here is a hot stock tip for you. If AMD’s board is stupid enough to pick Ms Fiorina for the position, sell your AMD stock, and sell it FAST. Why? Intel just won.

In a first for SemiAccurate, here is another hot stock tip, two in one story. If Ms Fiorina does get the job, that money from the AMD stock cash out would be well spent investing in companies that provide the execujet-of-the-moment, companies that gold plate faucets for executive washrooms, and temp firms that specialize in executive toadies. When those start to dip, move the funds to law firms specializing in large bankruptcies."

http://semiaccurate.com/2011/05/23/guess-which-ceo-candidate-...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av havoc:

Hmm rykten talar om (dvs Charlie på S|A) att Carly Fiorina har setts på AMD's huvudkontor, är det tänkt att hon skall fylla "sparkade" Dirk Meyer's plats som vd då ser ser framtiden för AMD än osäkrare ut.

"Rarely do we give direct stock tips at SemiAccurate, but our stories are often used as such. To break with tradition, here is a hot stock tip for you. If AMD’s board is stupid enough to pick Ms Fiorina for the position, sell your AMD stock, and sell it FAST. Why? Intel just won.

In a first for SemiAccurate, here is another hot stock tip, two in one story. If Ms Fiorina does get the job, that money from the AMD stock cash out would be well spent investing in companies that provide the execujet-of-the-moment, companies that gold plate faucets for executive washrooms, and temp firms that specialize in executive toadies. When those start to dip, move the funds to law firms specializing in large bankruptcies."

http://semiaccurate.com/2011/05/23/guess-which-ceo-candidate-...

Läser man uppdateringarna och kommentarerna stämmer det inte. Läste den nyheten nyligen själv.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Eller är det så att SB 2600K som den förväntas konkurera med sparkar ner bulldozern i diket.

Tyvärr har du antagligen helt rätt i detta.
Möjligen flertrådade program som den inte hänger med i.

Permalänk
Medlem

Verkar som Duke Nukem Forever kommer före Bulldozer. Vem hade trott det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Verkar som Duke Nukem Forever kommer före Bulldozer. Vem hade trott det...

Ingen

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det finns ingenting som säger att AMD inte överlever om Bulldozer inte går vinnande ur striden mot Sandy Bridge. Det är fullt möjligt för ett företag att klara sig på en liten kaka av marknaden. Vi kommer säkert att få se ändringar i företagsstrukturen, men AMD kommer inte att gå i konkurs.

SAAB överlevde i 20 år med enbart negativa siffror, AMD har haft det kärvt i vad? 5 år?

Hur överlevde SAAB? Var det bra? Nej det var och är vansinne! Tror du SAAB kommer att överleva framledes? Kanske vi ska fira ännu ett decennium av pengaförstöring?

Det finns en hel del, dvs mycket mer än ingenting, som säger att det kan gå åt helvete för AMD, i detta fall en dyr satsning på en produkt som mycket möjligt inte klarar av det den ska göra, dvs konkurrera i sitt segment. Klart de kanske kan överleva i andra segment, men de kommer då att krympa, inte bara i prestanda, utan även i lägre segment pga imageförlust. AMD räddade ATi, men jag tror inte det omvända kan ske. AMD måste sätta ngt kul på processormarknaden! Nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

curage höll ju med mig så jag känner att jag också får svara här

Jag sa aldrig att man medvetet skulle välja en sämre produkt, jag nämnde bara tillverkare.
det man kan göra är att:
1. ändra ändamålet en aning. (tex snabb framhjulsdriven bil istället för en äldre volvo som man kan sladda med. (gjorde själv det valet))
2. välja en produkt i en annan prisklass (lägre eller högre,, man kan ju faktiskt köpa tills vidare...)
3. vänta med att köpa
4. låta bli att köpa
5. köpa båda (man förblir neutral som i punkt 4 men slipper vara utan dator för att vara neutral.)
6. köpa flera av varje (tex 1 intel dator och 2 amd, då har man stärkt konkurrensen och gynnat båda företagen.)

Står fast vid det jag sagt men vill tillägga en sak, och det är ju att man självklart endast ska "hjälpa" bra tillverkare!

tex. välj inte ACE nätagg av det anledningar jag nämnt XD
men att välja Saab och AMD är i mina ögon väldigt smart med tanke på att man kan rädda två väldigt innovativa företag!

både AMD och Saab har kommit på många smarta lösningar som idag används av alla tillverkare. för att nämna några tror jag Saab var först med "vikbar" rattstång! (som ger med sig vid krock, så slipper förarn få den genom magen ) jag ser gärna fler uppfinningar av den kalibern.

AMD gjorde väl första två kärniga och första 64 bitars processorn?
Men du kanske hellre köper Intel för enkelkärniga 32 bitars pentium 4 var ju helt sjukt grym!!!

Tillverkare som har visat sig kunna uppfinna bra saker bör man inte skratta åt när dom ligger ner, hjälp dom upp och hoppas att dom kan göra liknande saker återigen!

Ursäkta, det var meningen att rikta det till dig. Jag läste ditt inlägg i curage's citat-ruta och trodde att det var han som skrev det.

1. Det är ju ännu sämre än att stödköpa en sämre produkt och göra det man vill.
2. Detta är att välja en sämre produkt, det är slöseri att betala mer för något jag inte behöver och dumsnålt att köpa något billigare som inte uppfyller kraven.
3. Om företaget (AMD t.ex) släpper en bättre produkt senare så behövde dom uppenbarligen inte något stödköp för att nå dit vilket gör iden poänglös.
4. Du åstadkommer ingenting av det du förespråkar genom att låta bli att köpa.
5 o 6. Detta är dom sämsta idéerna, varför köpa fler produkter än man behöver?

Varken AMD eller SAAB har kommit på idéer, Ingenjörer anställda av dessa företag har gjort det. Om företaget upphör att existera kommer ingenjören istället anställas av någon annan som är mer kapabel att finansiera utvecklingen av dennes idéer och/eller bättre på att tillverka samt marknadsföra produkterna det leder till.

Du verkar ha fått för dig att jag föredrar Intel vilket inte är sant, om läseri min sig kan du se att jag köpte AMD's Athlon 64 istället för att stödköpa en sämre P4 processorer från Intel

Skrivet av ford:

Förstår hur du tänker, men det funkar inte så. Att gynna det sämre alternativet är inget vidare. Läs lite österrikisk ekonomiteori vettja. 2 fel:

1: Oavsett hur det slutar i långa loppet ska du övertyga sapiens att de ska köpa dyrare och/eller sämre just nu. Det går nog inte, sån är människan.

2: Hade det mot all förmodan fungerat som i motsats till 1 ovan hade det varit direkt ofördelaktigt att vara bäst, varpå utvecklingen stagnerar automatiskt. Är det inget värt att vara prisvärd så strävas det inte efter det.

Liknande debatter förs på makronivå av lärda personer, så saken är inte direkt avgjord även om alla bevis pekar åt ett håll. Keysian v.s Austrian perspective, kolla länken för en kul rap på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

utmärkt formulerat, precis det jag ville komma fram till.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Huzzbutt;11048669"]

Skrivet av Razzay:

Det som är konstigt är att priserna troligtvis skulle sjunka om AMD försvann. Intel har marginalerna för att sänka priserna och slå ut AMD. Anledningen till att de inte gör det är att de inte får konkurrera ut AMD. Skulle de få monopol skulle EU och Amerikanska handelsmyndigheten tvinga Intel att inte utnyttja sin monopolställning. Det gör dem redan genom att se till att Intel håller konkurrenskraftigt höga priser.

Ditt resonemang är tyvärr felaktigt.

Även om konkurrenslagstiftningen skulle driva upp priserna så skulle en monopolställning hålla dem uppe likväl. Vad som är ännu värre är att generationsskiftena inte skulle innebära några större förändringar, det finns ingen konkurrent som kan göra det bättre alltså kommer FoU budgeten bli aktieutdelning.

Men visst vill man sitta med en Netburstbridge för 22 000:- skall man givetvis hoppas på monopol.

Det jag beskrev i mitt inlägg var just varför Intels prissättning skulle bli regulerad om de hamnade en monopolställning. Som jämnförelse kan vi kolla på amerikanska telekommarknaden. Där finns det just nu 4 st stora aktörer. AT&T håller nu på att köpa upp T-Mobiles nät. FCC (Federal Communications Commision) håller på med en utredning samt att i dagarna har AT&Ts ledning blivit förhörda av kongressen. Sedan kan man undra om allt det här är nödvändigt, de skulle ju bara få 43% av marknaden. Alltså inte ens hälften av marknaden och ändå blir de förhörda av kongressen angående om de kommer utnyttja sin ställning för att höja priser etc, tror du Intel varit mindre reglerade om de haft 100%? Monopollagstiftningen skulle tvinga dem att inte höja priserna eller få böter/näringsförbud.

Sedan fick du för dig att jag tyckte att monopol är något bra, tvärtom behöver vi fler aktörer (kanske inte inom x86 nu med ARMs starka frammarsch). Det ända jag menade var att priserna snarare skulle sjunka än stiga (åter igen, redan om Intel massivt sänkte priserna idag hade det blir utredningar om det var i lag med konkurrenslagstiftningen då det kan ses som ett sätt att köra AMD i konkurs och få monopol) men du har rätt i fråga om utvecklingstakten, att Intel dock gör stora framsteg med nya Sandy Bridge trots Bulldozers frånvaro går ju däremot inte att förneka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Ursäkta, det var meningen att rikta det till dig. Jag läste ditt inlägg i curage's citat-ruta och trodde att det var han som skrev det.

1. Det är ju ännu sämre än att stödköpa en sämre produkt och göra det man vill.
2. Detta är att välja en sämre produkt, det är slöseri att betala mer för något jag inte behöver och dumsnålt att köpa något billigare som inte uppfyller kraven.
3. Om företaget (AMD t.ex) släpper en bättre produkt senare så behövde dom uppenbarligen inte något stödköp för att nå dit vilket gör iden poänglös.
4. Du åstadkommer ingenting av det du förespråkar genom att låta bli att köpa.
5 o 6. Detta är dom sämsta idéerna, varför köpa fler produkter än man behöver?

Varken AMD eller SAAB har kommit på idéer, Ingenjörer anställda av dessa företag har gjort det. Om företaget upphör att existera kommer ingenjören istället anställas av någon annan som är mer kapabel att finansiera utvecklingen av dennes idéer och/eller bättre på att tillverka samt marknadsföra produkterna det leder till.

Du verkar ha fått för dig att jag föredrar Intel vilket inte är sant, om läseri min sig kan du se att jag köpte AMD's Athlon 64 istället för att stödköpa en sämre P4 processorer från Intel

utmärkt formulerat, precis det jag ville komma fram till.

Vi tycker uppenbarligen olika (det är ju iallafall bra!)

1. har ju du ganska dåligt argument, såg du mitt exempel!? kan ju säga att det är inte sämre jag är sjukt nöjd med det valet jag gjorde och jag har knappast fått betala mer eller fått en sämre bil. Att ändra ändamålet behöver inte nödvändigtvis betyda att den inte klarar av det man vill göra.

"Ingenjörer anställda av dessa företag har gjort det"

Reflekterat över att det var just ingenjörerna anställda av de företagen som gjorde det? Kan faktiskt finnas en koppling där.

Kom inte och säg att en uppfinning kan köpas för pengar innan den är uppfunnen, det funkar inte så, det krävs någonting mer - någonting som både Saab och AMD har haft förut, personligen tror jag dom har kvar det. det är det jag vill veta!

Bulldozer kan vara svaret, kommer den göra som en riktig bulldozer och mosa allt eller blir det ett fiasko?

Du får gärna svara men jag känner att jag har gått lite mycket off topic i denna tråd så jag kanske inte skriver mer... (men jag kommer absolut läsa om någon vill skriva något till mig, det är så man lär sig)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loie:

Det första du sa hänger inte alls ihop med det sista du sa. Enligt mig stämmer det sista men inte det första.

När intel hade sin petiumplattform ute på marknaden i början, minns jag att amd hade sin athlon. Som jag minns det var den kallare, presterade bättre och kostade lite mer än en centrium eller vad tusan den heter från intel. När det gäller stabilitet, vill jag inte kalla intels pentium stabilare...

Men trots det hittar man nästan bara pentium och centrium (eller vad det hette) i skolors, biblioteks och företags datorer, varför? Marknadsföring.

Man behöver inte vinna formel 1, eller nascar. Men det är en väldigt lyckad marknadsföring att göra det. Troligtvis den mest prisvärda också.

(Men nu för tiden är steken vänd och intel leder i effektivitet och prestanda för tillfället, och hur det blir efter bulldozer får vi se)

På den tiden (Celeron/Pentium) så hade inte AMD en fungerande funktion i processorn för att stänga ner den vid överhettning. Ganska enkelt att inte välja AMD till företagets datorer på den tiden.

Permalänk
Medlem

Grejen är att AMD redan nu har mycket spännande produkter, Brazos är exempelvis ett betydligt mer balanserat val än Atom och det samma kommer man nog kunna säga om Llano även fast CPU delen där inte hänger med Intels motsvarighet. AMD är också tillverkare av de mest effektiva grafikkretsarna för den diskreta marknaden, AMD har helt enkelt valt att lägga sig på den så kallade sweet spot(en) och detta kommer garanterat synas i kommande bärbara produkter. Det enda som saknas är spetsen på cpu-sidan iom att man på grafiksidan redan nu tillverkare av de snabbaste samt effektivaste kretsarna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Arzei:

This. Om AMD får till lite intresse how OEMs så skulle Llano kunna sitta i ett stort antal "Elgiganten"-burkar. Och där finns det pengar så det räcker och blir över.

Jepp. Enligt uppgift räknar Intel med att Sandy Bridge-E cpu:er inte kommer att stå för mer än 2-3% av deras totala processorförsäljning. De stora pengarna finns i mellansegmenten. Och där finns goda möjligheter för AMD att ta sin del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Att försöka sälja ett moderkort med en ny sockel* utan att ha något nytt att montera i den är ungefär lika nyttigt som att Microsoft lanserar en ny Xbox helt utan att erbjuda nya program till den.

Finns nog rätt många som vill köra SLI på sina AMD moderkort där dessa kort skulle kunna vara en försvarbar/säljbar/motiverad uppgradering + med ett framtida byte till en Bulldozer cpu.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Hur överlevde SAAB? Var det bra? Nej det var och är vansinne! Tror du SAAB kommer att överleva framledes? Kanske vi ska fira ännu ett decennium av pengaförstöring?

Tror ni verkligen att SAAB gick med förlust i alla år GM ägde dem? Vet ni hur många företag SAAB (GM) ägde i sverige? Det kallas att sköta sin ekonomi, de flyttade sina kostnader till verksamheter där det var mest lönsamt.

Den nya VOLT eller Apmpera är till stor del utvecklad av SAABs killar...

Sen är det löjligt att säga att företagen inte stått för uppfinningar utan ingenjörerna, visst det finns alltid en person med en idé men du måste ha resurser att utveckla den. Dagens patent kostnader är horribla och en enskild människa skulle inte ha råd att teckna ett "världspatent".

Nej, konkurrens behövs annars dör utvecklingen. Eller alla kanske är intresserade av att åka i en bil av papper med två-taktsmotor som man får stanna varje timme för att kylas av vid motorvägsåkande...

Jag hoppades att AMD hade något riktigt bra på G, men tyvärr så ser det inte så ut. Däremot tror jag att slå ihop CPU och GPU det kommer att komma "vanliga" program som kommer att nyttja kraften i den totala APUn .

Permalänk
Medlem

Blir en Bulldozer för mig! Har jag väntat så här länge kan jag nog vänta lite till... de är ju trots allt sommar nu så datorn skulle ändå få stå och samla damm.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

Blir en Bulldozer för mig! Har jag väntat så här länge kan jag nog vänta lite till... de är ju trots allt sommar nu så datorn skulle ändå få stå och samla damm.

Samma här.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Varför kör inte AMD med Tick-tock principen?

http://www.anandtech.com/show/2871/3

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Hur överlevde SAAB? Var det bra? Nej det var och är vansinne! Tror du SAAB kommer att överleva framledes? Kanske vi ska fira ännu ett decennium av pengaförstöring?

Det finns en hel del, dvs mycket mer än ingenting, som säger att det kan gå åt helvete för AMD, i detta fall en dyr satsning på en produkt som mycket möjligt inte klarar av det den ska göra, dvs konkurrera i sitt segment. Klart de kanske kan överleva i andra segment, men de kommer då att krympa, inte bara i prestanda, utan även i lägre segment pga imageförlust. AMD räddade ATi, men jag tror inte det omvända kan ske. AMD måste sätta ngt kul på processormarknaden! Nu!

SAAB kunde inte omstrukturera och göra sig attraktiva på marknaden igen, det var problemet där. Jag är övertygad om att SAAB inom 10 år kommer vara borta från personbilsmarknaden.

Min poäng är att man kan _överleva_ trots en minoritetsposition och det innebär att man får tid på sig att förnya företaget. AMD har tid på sig att antingen få ut en ny generation mikroarkitektur eller ompositionera sig, så länge det finns investerare (och det gör det) som går med på att fortsätta skjuta in pengar i företaget.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Och SAAB har Pang Da...Vilket namn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Jag tror vi gjort våra ståndpunkter tydliga, vi kan lämna det där.

För att gå OnT:

Jag tycker det är riktigt tråkigt att se AMD gång på gång misslyckas med sina processorer. Visserligen är inte bulldozer släppt men den här nyheten från april 2008 säger väl det mesta om Bulldozer. Den skulle lanseras (visserligen i en 45nm version) andra halvan 2009 för att konkurrera med Nehalem. Sedan skulle AMS snabbt gå över till 32nm för att möta Westmere. Westmere lanserades för snart 17 månader sedan, Bulldozer kommer "snart".

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det blir nytt bygge i vinter garanterat, hade hoppats på bulldozer och än lever hoppet. Men blir den inte bra så får det helt enkelt bli intel

Permalänk

Jag kommer vänta på Crosshair V Formula och köpa en 1100t. Sen kan jag vänta på Bulldozer i lung o ro

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Tror ni verkligen att SAAB gick med förlust i alla år GM ägde dem? Vet ni hur många företag SAAB (GM) ägde i sverige? Det kallas att sköta sin ekonomi, de flyttade sina kostnader till verksamheter där det var mest lönsamt.

Den nya VOLT eller Apmpera är till stor del utvecklad av SAABs killar...

Sen är det löjligt att säga att företagen inte stått för uppfinningar utan ingenjörerna, visst det finns alltid en person med en idé men du måste ha resurser att utveckla den. Dagens patent kostnader är horribla och en enskild människa skulle inte ha råd att teckna ett "världspatent".

Nej, konkurrens behövs annars dör utvecklingen. Eller alla kanske är intresserade av att åka i en bil av papper med två-taktsmotor som man får stanna varje timme för att kylas av vid motorvägsåkande...

Jag hoppades att AMD hade något riktigt bra på G, men tyvärr så ser det inte så ut. Däremot tror jag att slå ihop CPU och GPU det kommer att komma "vanliga" program som kommer att nyttja kraften i den totala APUn .

Vilket konstigt inlägg. Ingen som tror något om SAAB, detta är något som man kan veta. Bilen SAAB har sålt dåligt, pga för lite bil till för mycket pris. Oavsett hur man flyttar pengar inom företag och koncerner så gör man sig inte av med något som är lönsamt, för då försvinner ju en kassako. SAAB har sålts vidare av en anledning helt enkelt. Sakern är utagerad nu, SAAB har gått dåligt, med förlust, JA det är jag SÄKER på.

Du säger först att SAABs killar har bidragit till VOLT mm, sen att det är löjligt att påstå att företag inte står för uppfinnigar utan ingenjörerna... är du självförlöjigande med avsikt?

Klart konkurrens behövs, men bet blir meningslöst att vara bra om kunderna köper det som är dåligt. I fri konkurrans kommer och går företag av en anledning. Att stödköpa ett dåligt märke är som att arrangera ett 100 meterslopp där alla kommer i mål samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Jag tror vi gjort våra ståndpunkter tydliga, vi kan lämna det där.

För att gå OnT:

Jag tycker det är riktigt tråkigt att se AMD gång på gång misslyckas med sina processorer. Visserligen är inte bulldozer släppt men den här nyheten från april 2008 säger väl det mesta om Bulldozer. Den skulle lanseras (visserligen i en 45nm version) andra halvan 2009 för att konkurrera med Nehalem. Sedan skulle AMS snabbt gå över till 32nm för att möta Westmere. Westmere lanserades för snart 17 månader sedan, Bulldozer kommer "snart".

Ouch! Ja det är alltså såpass allvarligt. Den planen hade kanske funkat, men 2 års försening funkar inte. Nu är det nog över om inte Intel lyckas med ett par rejäla självmål.

Permalänk
Medlem

Well, upplöses AMD och inga tydliga alternativ till Intel visar sig kommer antagligen Intel delas upp? (Baserat på 0 kunskap om ekonomi, men en del logik- ett jätteföretag kan inte finnas i samma form förevigt, iaf inte så länge det finns vissa regleringar av marknadsekonomin, lite demokrati, samt inte bara "köpa-likadan"konsumenter*.)

"Men Christlake skulle ju komma förra veckan, vafan håller de på med egentligen där ute i träsket...Intel 1 gick precis på sin maj-14-TOCK och det beryktade KNAKet från "2:an" dröjer fortfarande?"

*Enligt vad nån sade är det kontraproduktivt att stödja ett mindre företag om de har sämre produkter, vilket ter sig som survival of the fittest ungefär - men se vad naturen fick för det? Oss? Lol, vad ger då "stöd jätteIntel som har lite bättre processorer nu" oss?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Jag har sagt det förr: Det är nu eller aldrig för AMD. Som jag ser det är det redan försent. De hade värsta flytet med de defekta P67 kretsarna, men missade att lansera i tid. En till försening av något som inte kommer att ta över prestandatronen funkar inte. BD skulle kommit före SB för att hålla jämna steg. BD är AMD prestanda och kommer att konkurrera med SB, Intels mellanklass. Its over, done. Nästa processorkrig blir på mobilmarknaden, X86 mot ARM, där intel lustigt nog möter Nvidia.

Jag tycker bilden var väldigt talande, AMD representerar inte en annorlunda puzzelbit, de representerar en tom plats i puzzlet.

2012 kommer beskedet att AMD lämnar dedikerade prestandasegmentet och gör billiga APU. Kanske de kämpar sig in i mobilkakan på ett fint sätt men PC striden är över. Innan årsskiftet kommer vi för första gången se ena märket få i runda slängar dubbla prestandan mot sin motpart från andra märket, då CPU får sträcka ut och applikationen inte är grafik eller hdd begränsad. Det innebär praktiskt att AMD inte har något prestandasegment. Återstår då enbart priskonkurrens och där tippar jag att all prissättning över dagens X6 gör BD till dammsamlare på lagerhyllorna.

Det var min kristallkulesession. För er som undrar så glädjs jag inte åt detta. Att VIA börjat göra C2Q kopior i låga frekvenser 2011 gör tyvärr inte att jag kan glädjas åt den friska konkurrensen på X86 scenen heller.

Agreed.
Och jag spinner vidare med tanken att AMD går i konkurs och gör Intel till enda tillverkaren av x86-processorer. Oavsett om konkurrensmyndigheter eller -lagstiftning kommer att ingripa eller ej, så kommer nog inte datortillverkarna vilja vara kvar på tåget i den sitsen. De kommer säkert trycka på Microsoft för att göra deras OS kompatibelt med någon annan processorplattform också, så de inte är helt beroende av Intel. Min poäng är att x86-marknaden kommer kollapsa, vilket jag ser som en stor positivt nyhet.

Skrivet av Arzei:

This. Om AMD får till lite intresse how OEMs så skulle Llano kunna sitta i ett stort antal "Elgiganten"-burkar. Och där finns det pengar så det räcker och blir över.

Det stämmer ju! Vilket får mig att tveka om min tes ovan. AMD kanske gör saker rätt ändå, de prioriterar Llano för att det är där de kan tjäna pengar.

Skrivet av SPYSE:

Till alla er som säger att Intel leder pga bättre produkter, och försöker negligera att dom använde sig av felaktiga försäljningsmetoder, och det till stor del påverkar deras marknadsandel, saknar kunskap.

Jag jobbade på -En stor internationell elkedja- till Januari i år, vi sålde inte Intel för att "AMD är sämre än Intel", i verkligheten var det så att dom -centraleuropeiska- cheferna hade blivit bjudna på fin mat av Intel, och att -den stora kedjan- fick "marknadsföringsbidrag" för varje såld Intel maskin. Detta var något som bekräftades av min chef.

När -kedjan- och Intel blev dömda i EU-domstolen http://computersweden.idg.se/2.2683/1.78074 så började vi ta in AMD maskiner, och vet ni vad? Vi sålde dom med högre marginal, eller rättare sagt, mindre minus än Intel datorer, -kedjan- valde alltså innan att sälja med minus bara för att det var Intel. Suspekt

När AMD-maskinerna kom in, kunde vi hålla lägre priser, fick högre marginal, och ja just det, AMDs andelar i varuhuset steg från 0% - ca 20% på laptop, och 30% på stationärt.

edit: tog bort namn på arbetsplats, bäst så pga av ev tystnadsplikt
edit2: sry får OT
Tebax till topic; hoppas Bulldozer kommer i tid, och på allvar kan konkurrera med SB, bäst så för alla, utom Intel.

Helt jävla otroligt att de fortfarande håller på med det. Jag har för mig att de tycker om att sälja saker "scheissebilligt", iaf förut.
http://www.idg.se/2.1085/1.229643/eu-ger-intel-mangmiljardbot...
De har just öppnat en ny affär i södra Malmö och har inlett ett gigantiskt priskrig mot Elgiganten (hö hö). Jag handlar iaf inget från "den där kedjan".

Skrivet av ajp_anton:

Verkar som Duke Nukem Forever kommer före Bulldozer. Vem hade trott det...

Helt jävla otroligt ja.

Skrivet av knaz_88:

Blir en Bulldozer för mig! Har jag väntat så här länge kan jag nog vänta lite till... de är ju trots allt sommar nu så datorn skulle ändå få stå och samla damm.

Hihi, jag med. tänker att jag skaffar allt runtomkring top notch förutom CPU:n, där jag köper den billigaste som går att stoppa i moderkortet i väntan på the real deal.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Japp, blir till att vänta lite till. Jag har stort förtroende för prestandan och gillar designen bättre än Intels HT-lösning. Satt på en gammal Athlon X2 5600+ i julas och hade redan då varit sugen på en Thuban hexcore i ett halvår, men med Bulldozer på ingång 2011 nöjde jag mig med det billigaste AM3-mobot och en Athlon X4 så länge.
Jag kan inte riktigt maxa mitt World of Warcraft, men det duger till det mesta annat CPUn flaskar mitt 6850 iaf, så en BD får det bli, budgeten och skatteåterbäringen ser bra ut så om det vill sig väl kanske jag kan skaffa en värsting-CPU för första gången i mitt liv. (Om man inte räknar med mitt PPC-turbokort till min Amiga 4000 som kostade 7500kr och blåste ringar runt gamla 060n X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX