Permalänk
Medlem

Tyst pump!!

Hjälp :D!!

Söker en tyst pump till min vattenkylning!

ni med erfarenhet i ämnet får gärna hjälpa mig

Cheers
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk

Vill också veta detta.

Hur är dcp 2,2??

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Den ultimata pumpen sett till både prestanda och tystnad är Laing D5 aka VPP655. Den kostar en del och är relativt stor, men lyckas man installera den med någon som helst ljuddämpning är den rejält tyst.

Skrivet av nicklas1988:

Vill också veta detta.

Hur är dcp 2,2??

Ska vara riktigt tyst enligt en hel del tips, men har själv inte använt den. Däremot har jag kört med 4,0 och den är absolut inte ens nära tyst på full fräs.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Den ultimata pumpen sett till både prestanda och tystnad är Laing D5 aka VPP655. Den kostar en del och är relativt stor, men lyckas man installera den med någon som helst ljuddämpning är den rejält tyst.

Ska vara riktigt tyst enligt en hel del tips, men har själv inte använt den. Däremot har jag kört med 4,0 och den är absolut inte ens nära tyst på full fräs.

Okej tack för tipsen! Men DCP 4,0 går väl att dra ner typ med en fläktkontroller? Blir den tyst då?
Om man har en överklockad CPU & två 5870 ocklockade - vad rekommenderas då? 2,2 eller 4,0?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Den ultimata pumpen sett till både prestanda och tystnad är Laing D5 aka VPP655. Den kostar en del och är relativt stor, men lyckas man installera den med någon som helst ljuddämpning är den rejält tyst.

Ska vara riktigt tyst enligt en hel del tips, men har själv inte använt den. Däremot har jag kört med 4,0 och den är absolut inte ens nära tyst på full fräs.

Har sneglat lite på laing, dock fattar jag inte vilken top man skall ha hahalust att lä ka <3? (A)
sen måste inte pumpen vara tyst på 100% blås. tänkte bara om de finns enpump som e tyst när man drar ner... dvs har datorn i idle.

när man kollar film osv tack
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk

Pumpen kör på den volten du ger den.
Har en xspc dual bay med pump. Min är tyst men andra här har klagat.
Men då det finns rörliga delar så måste man så klart vibrationsdämpa fästena till pumpen för att den skall vara tyst.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Okej tack för tipsen! Men DCP 4,0 går väl att dra ner typ med en fläktkontroller? Blir den tyst då?
Om man har en överklockad CPU & två 5870 ocklockade - vad rekommenderas då? 2,2 eller 4,0?

2.2 skall klara 3 block.

jag har själv 2.2 och jag har lagt en liten tygtrasa under den som ljuddämpare och det funkar kanon.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Har sneglat lite på laing, dock fattar jag inte vilken top man skall ha hahalust att lä ka <3? (A)
sen måste inte pumpen vara tyst på 100% blås. tänkte bara om de finns enpump som e tyst när man drar ner... dvs har datorn i idle.

när man kollar film osv tack
//Alex

Jag skaffade denna variant av D5:an med inkluderad top:
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco...

Fördelen är väl att den har in- och utgångar på två sidor vilket gör det lite enklare att få plats med den i lådan. Pumpen är verkligen inte liten.

Jag instämmer helt när det kommer till dina krav på tystnad, pumpen är största källan till oljud vid vattenkylning. Lyckas du ljuddämpa en D5:a tillfullo med t ex en tvättsvamp så är den i det närmaste tyst. Motorn låter inte alls speciellt mycket när man väl fått ut luftbubblorna ur systemet.

Skrivet av Guteklockaren:

Pumpen kör på den volten du ger den.
Har en xspc dual bay med pump. Min är tyst men andra här har klagat.
Men då det finns rörliga delar så måste man så klart vibrationsdämpa fästena till pumpen för att den skall vara tyst.

Den historien har jag tittat på och var så nära att göra en beställning, men så hörde jag hur ett antal lät på YouTube och blev skraj. Det verkar som om det finns en hel del av dessa som vibrerar mer än andra.

Skrivet av ObiMikeKenobi:

2.2 skall klara 3 block.

jag har själv 2.2 och jag har lagt en liten tygtrasa under den som ljuddämpare och det funkar kanon.

2.2 klarar betydligt mer än 3 block. Det finns ju en här på Sweclockers som har kopplat ihop sitt system med 2.2:a till en bilradiator och det gick fint.

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna så skulle jag köra på D5 + top, väldigt tyst och väldigt mycket kraft. 2.2 (och alla andra varianter) är även den väldigt tyst och klarar av ditt system utan problem.