Permalänk
Medlem

Kylpasta?

Vilket gradantal brinner kylpastan?
Jag kan inte få upp graderna över 48 trots intelburntest, prime95, kanske får klocka upp processorn igen till 4,1ghz.

Tips?

Mvh Fredde

Permalänk
Antielefant

Den ska inte brinna, bara flyta ut vilket det gör av trycket, inte värmen.

Det enda termiska material som ska brinna är termiskt lim, och det hoppas jag att du inte satt på processorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Som Zcenicx sa, det ska inte brinna. Vart fick du det ifrån? Det trycks bara ut när du sätter på kylaren mot processorn och är till för att jämna ut micro-mini-gropar på processorns yta för att kylaren ska få bättre kontakt med CPUn.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Den ska väll härdas är det inte det han menar?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Vilket gradantal brinner kylpastan?
Jag kan inte få upp graderna över 48 trots intelburntest, prime95, kanske får klocka upp processorn igen till 4,1ghz.

Tips?

Mvh Fredde

Helst ska temperaturen vara högre än 50 för att härda (Enligt vad jag har hört) Man ska låta den bli varm, kylas ner, bli varm, kylas ner osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Härda ? normal kylpasta byter inte fas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad har du för pasta?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Härda ? normal kylpasta byter inte fas.

En del kylpastor ska härdas för bäst effekt.

Från arcticsilver.com:

Citat:

Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.

Permalänk
Medlem

Jo jag menade härda:) mx2 från inet. Tack för snabba svar