Permalänk
Medlem

Fläkt placering för bästa kylning?

Satt och fundera lite hur man ska placera chassi fläktarna för bästa kylningen. Sökte runt lite med hittade inte det jag letade efter, antar att detta är uppenbart men vill helst vara säker nu när jag ska beställa burken min.
Eftersom varmluft stiger, så vore det väl bäst att ha fläktar som drar ut varmluften upptill på chassit. Samt fläktar som blåser in ny kall luft under ifrån. Om man skulle ha tvärtom skulle väll den kalla luften som blåses in från toppen kollidera med den stigande varmluften från alla komponenter på moderkortet?

http://imageshack.us/photo/my-images/135/sweclockers.jpg/
Så ungefär. Så man får ett luft-drag i datorn, så att inte kall luft och varm luft kolliderar.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk

du ska få in lika mycket som du blåser ut för optimal genomströmning, t.ex. en i fram, en i bak eller kanske 2 i fram och en bak och en i taket

Risken med att ha insug nedre bak är att det lät kommer kunna komma in damm i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

du ska få in lika mycket som du blåser ut för optimal genomströmning, t.ex. en i fram, en i bak eller kanske 2 i fram och en bak och en i taket

Risken med att ha insug nedre bak är att det lät kommer kunna komma in damm i datorn

OKej tack för infon. tänkte inte på att det kan dra in damm, sett vissa chassin som har ett extra damm-filter man kan dra ut och tvätta av som sitter i botten på burken om man ska ha fläktar under. Har för mig att de burkarna är i en smula högre prisklass..

Kanske bättre att ta in luft i främre delen av datorn och suga ur luften i bakredelen. Eftersom moderkortet är placerat där bak i burken? så att luften går <--2x[-------------------------]2x<----
eller som du sa,

1x^

<-1x[------------------------------]2x<---------

låter smartare eftersom all varm luft nog inte kommer dras ut från fläktarna där bak, utan hinna stiga till toppen i chassit.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Står på Fractal Deisgn Define R3 Chassit:
Medföljande fläktar: 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (1350rpm)
Är det då standard att de drar ut luft där bak och tar in ny luft fram?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Står på Fractal Deisgn Define R3 Chassit:
Medföljande fläktar: 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (1350rpm)
Är det då standard att de drar ut luft där bak och tar in ny luft fram?

Ja, de ska sitta monterade så.

Jag föredrar att ha fläktarna blåsandes ut där bak ifall den ska stå med baken emot en vägg, då det oftast blir dammigt där bakom. Blir bättre kylning i längden på det sättet jämf med ett chassi fullt av damm..
och eftersom det är som du säger (att varm luft stiger) så är det smart att ha fläktar i den riktningen som blåser ut den luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Ja, de ska sitta monterade så.

Jag föredrar att ha fläktarna blåsandes ut där bak ifall den ska stå med baken emot en vägg, då det oftast blir dammigt där bakom. Blir bättre kylning i längden på det sättet jämf med ett chassi fullt av damm..
och eftersom det är som du säger (att varm luft stiger) så är det smart att ha fläktar i den riktningen som blåser ut den luften.

Okej tack så mycket för all hjälp.

Blir en fläkt där fram som drar in luft, en där bak som drar ut och en i bakretoppen som drar ut luft. Så köper jag till mig en till fläkt som drar in luft där fram senare när jag får nya stålar! Tillsammans med den lappade CPU'n + Cooler Master Hyper 212 Plus.^^

Kommer nog kyla bra.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Om man vill ha så lite damm som möjligt i burken ska man ha ett litet övertryck i lådan.

Jag själv kör tex. 2 fläktar in, och en ut. Det blir finfint.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig