Permalänk
Medlem

Behöver hjälp!

Hej, jag byte chassi på min dator för några veckor sedan och tydligen så kan ja bara köra single channel nu? har 2gb x2 i den men när jag tar ut ena stickan så funkar det, annars så är skärmen svart men allt lyset/låter som det ska. Inget ramminne är trasigt för jag har provat båda i single channel, vad kan ha hänt? Jag kan också påpeka att varje gång jag startar datorn så ändras tiden till 2001 och någon random tid och datum. jhag har windows 7 32 bit så jag kan bara ha 3gb ram. MVH Simon.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Hej, jag byte chassi på min dator för några veckor sedan och tydligen så kan ja bara köra single channel nu? har 2gb x2 i den men när jag tar ut ena stickan så funkar det, annars så är skärmen svart men allt lyset/låter som det ska. Inget ramminne är trasigt för jag har provat båda i single channel, vad kan ha hänt? Jag kan också påpeka att varje gång jag startar datorn så ändras tiden till 2001

Att byta chassi på en dator har inget med komponenterna att göra (förutom att dom sitter i lådan), men det som kan ha hänt är att du har skadat ena ramminnesslotten i moderkortet, testa att sätta ramminnena i dom två oanvända slotten. Och det med att datumet ändras skulle jag gissa på är att ditt bios resetas vilket kan tyda på att ditt bios batteri har dött eller att du kortslutit jumpern.

Skrivet av simme300:

jhag har windows 7 32 bit så jag kan bara ha 3gb ram. MVH Simon.

Att du har windows 7 x32 kommer inte begränsa din ramminneskopasitet, visst, windows 7 tar upp 1 GB ram men du kan fortfarande kötta i 16GB ram men kunna använda 15 av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Att byta chassi på en dator har inget med komponenterna att göra (förutom att dom sitter i lådan), men det som kan ha hänt är att du har skadat ena ramminnesslotten i moderkortet, testa att sätta ramminnena i dom två oanvända slotten. Och det med att datumet ändras skulle jag gissa på är att ditt bios resetas vilket kan tyda på att ditt bios batteri har dött eller att du kortslutit jumpern.

Att du har windows 7 x32 kommer inte begränsa din ramminneskopasitet, visst, windows 7 tar upp 1 GB ram men du kan fortfarande kötta i 16GB ram men kunna använda 15 av dom.

Jag har provat sätta i dom 2 andra oanvända slotsen i rammen men samma sak händer då också, någon ide va de kan vara?

Permalänk
Skrivet av simme300:

Jag har provat sätta i dom 2 andra oanvända slotsen i rammen men samma sak händer då också, någon ide va de kan vara?

testa att ta någon annans ramminnen och sätt i och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

testa att ta någon annans ramminnen och sätt i och testa

Har 2 st 512 mb stickor från min gamla HP dator som ligger och skräpar, ska ja BARA sätta in dom 2 512 mb stickorna eller ska ja ha alla 3 stickor?

Permalänk
Medlem

Om tiden återställ till 2001 så kan batteriet till cmos-kretsen vara slut. En rund knappcell. Du kan ha råkat kortsluta det och tömt det. Tror dock inte det har med ram-minnet att göra.
Prova olika konfigurationer och notera hur det reagerar.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Har 2 st 512 mb stickor från min gamla HP dator som ligger och skräpar, ska ja BARA sätta in dom 2 512 mb stickorna eller ska ja ha alla 3 stickor?

du ska bara sätta i dom nya för att se om dom funkar i moderkortet, dock måste det vara samma sort (ddr,ddr2,ddr3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

du ska bara sätta i dom nya för att se om dom funkar i moderkortet, dock måste det vara samma sort (ddr,ddr2,ddr3)

dom är nästan precis lika dana bara lite skillnad så jag tror att de är samma (ddr)

Permalänk
Skrivet av simme300:

dom är nästan precis lika dana bara lite skillnad så jag tror att de är samma (ddr)

vad är det för moderkort du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

dom är nästan precis lika dana bara lite skillnad så jag tror att de är samma (ddr)

Sitter hacket/skåran på samma ställe? Annars är det fel typ av minne

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Sitter hacket/skåran på samma ställe? Annars är det fel typ av minne

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Desk...

Permalänk
Medlem

Japp, båda är ddr2

Permalänk
Permalänk
Medlem

tror du kan ha gett en esd skada, sett liknande besvär

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Konstigt! när jag sätter in 2 stickor 512 så funkar det och om jag sätter in en till 1 sticka me 2gb så funkar de, MEN om jag sätter i alla 4 stickor så får jag blue screen?