Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk

det är få saker som kan göra mig så upprörd som personer med dammiga datorer inuti en handdammsugare fixar jobbet.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk

Många klagar på dammsugare, men ni skriver aldrig om ni suger med den eller om ni har den på utblås? Jag vet inte om det finns på alla dammsugare men på den jag har så kan man sätta den på utblås. Det har alltid fungerar bra för mig och man behöver inte komma speciellt nära komponenterna. Bara ställa datorn utomhus och köra igång, tar typ 1 minut och sen är datorn som ny - dammtussarna flyger iväg någon annanstans

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Något fel på en lövblås? pewpew

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av kluringen:

Jag bygger och rengör många datorer åt vänner och bekanta (oftas deras bekanta). Så sluta va så orolig över dammsugare tryckluft. Sug upp det värsta dammet använd sen tryckluft för få bort de som sitter mellan kylflänsarna. Sannolikheten att det ska bli några problem är minimala se bara till att du inte stöter i några kondigar eller liknande med dammsugarmunstycket och glöm för böveln inte sätta en träpinne eller liknande mellan fläktbladen när du blåser rent.

Några tipps: Det vore pedagogiskt självmord att säga att man inte ska ha antistat skydd när man mekar med datorn, men om ni håller till i köket och sätter på panna te vatten och låter den koka en stund så bildas ingen statisk elektricitet (prova gnida kattskin på en ebbonitstav får ni se hur lyckat det är.

PS. använd inte din eller grannens katt går bra med en plastpåse

Alltså en skitig dator och den tempförhöjning det medför är det är det verkliga problemet så lite sunt förnuft när ni rengör är allt ni behöver.

Kluringen, ett klimat med kokande vatten lär ju inte direkt kopparytorna från att oxidera.
Men sant, se upp för att inte skada några kondensatorer, framförallt de ytmonterade är mest känsliga.

Permalänk
Medlem

Kolla in min tråd då jag sökte hjälp om just detta. Köpt ca 20 luft-på-burk innan jag köpte mig en kompressor utan tank. Den har funkat kanon och har ca +1 bar mer än vanlig luft-på-burk. Jag rekommenderar denna starkt!

Kostar ca 600kr inkl slang, munstycke och hörselskydd.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/956517-tr...

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv Shift 2 Air (mesh), Corsair SF600 V2 600W, Intel Core i5-12600KF, Big Shuriken 3, Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 32GB, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING, ROG Strix GeForce® RTX 2070 SUPER, Samsung 970 EVO PLUS 2TB M.2 NVMe, Samsung 970 PRO 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

vilket är minst riskfullt, hårtork eller damsugare. kan munstycket nudda chassit utan att statisk elektricitet kan ledas till komponenterna. bra chassin är väll inte ström ledande? (ett fractalr3 i detta fallet)

Permalänk
Medlem

Vilken kompressor är ESD-säker ??

Hej
Läste någonstans i forumet angående kompressor
"jag har ingen lust att betala flera tusen för en ESD-säker kompressor"

Vilken kompressor är ESD-säker

Själv funderar jag på en sådan här, lite dyr, men man slipper störa grannarna om man vill blåsa mitt u natten

http://www.jula.se/luftkompressor-6-l-200065

eller en sån här, men den väsnas ju mer

http://www.jula.se/luftkompressor-vento-ol-195-6-l-200039

eller en sån här

http://www.jula.se/portabel-luftkompressor-nd200-8-6-6-l-200057

Visa signatur

Hawk

Permalänk

85db är inte speciellt tyst, och ESD-säker? Låter som marknadsföringstjafs.
Du måste själv vara jordad i och med att du håller i delarna, lämna strömsladden i om du har jordat uttag, funkar bäst.

Tryckluft på burk är för lågt tryck, kompressor är i stort sett enda alternativet..

De flesta har nog en kompis med en kompis som har en kompressor i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdasd123123:

85db är inte speciellt tyst,

Hej
85 Db är OTROLIGT mycket tystare än 97 Db

85 Db Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd. Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador. ...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Vet iinte om du var allvarlig med detta inlägget. Koppla in nätagget i chassit det första du gör, och strömsladden till ett jordat uttag. Koppla sedan ESD-armband till datorns chassi eller i nätagget på ett ställe som inte är eloxerat. När du sedan hanterar dina nya komponenter genom att först hålla i ESD-påsen en stund, så jämnass eventuell potentialskillnad ut. ESD-påsarna leder ström men väldigt dåligt. Så även om du skulle vara väldigt uppladdad när du tar i själva ESD-påsen så är innehållet skyddat eftersom motståndet i påsen är så högt (om jag har föstått det hela rätt). Man skall naturligtvis alltid vara jordad när man tar ut elektroniken ur påsen.

Eloxerat? Ska man avnända ESD-påsen som några slags skyddshanskar? Förstår inte riktigt vad du försöker säga här. Och varför skulle han koppla in agget och strömsladden? Ta bort alla sladdar och dra ut sladden. Låter ju helt obefängt och hålla på med komponenterna så länge nätagget är på och inkopplat.

Permalänk
Medlem

Jag har då alltid kört med dammsugare, plastmunstycke för att ta bort det värsta. Sedan en dammtrasa och sist mellan fläktbladen (grafikkortet och cpu) använder jag topps och pillar, kanske tar lite tid men det blir fräscht ;>

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Datorerna står uppe på en byrå och jag har filter framför insugsfläktarna. Varje gång jag stänger av och öppnar en dator så ställer jag den på balkongen och gör rent inuti datorn med tryckluft på burk. Ibland torkar jag även med bomullspinnar på kylflänsarna.

Permalänk

Vanlig kompressor bäst

En vanlig verkstadskompressor - en sådan som väl alla har i garaget? - gör din dator kliniskt ren. Se bara till att du har en vatten/oljeavskiljare installerad så funkar det perfekt. Var försiktig så att du inte blåser upp processor/grafikfläktarna i infernalisk fart med luftströmmen -visserligen kul, men säkert inte nyttigt för lager o annat inne i dom. Ett tips är att dra ut slangen och blåsa utomhus - damm molnet som skapas är inte hälsosamt (innehåller virus o kvalster o annat patogent)

Visa signatur

Codehacker

Permalänk
Medlem

Får inte damm nästan alls, ser till att ha positivt tryck med fläktar inne i burken så löser det säg självt! Resten som blir efter något år blåser jag ut med tryckluft på burk som farsan tar med sig gratis från oljeplatformer han jobbar på - dammfritt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*