Permalänk
Medlem

Asus P8 P67 Pro + i5 2500K Överklocka?

Har då äntligen fått alla delar och satt ihop datorn (med lite problem)..en av fläktarna surrar som fasen, så hoppas att man kan få en ny från intel.

Vill ju prova på att klocka det här paketet nu och undrar helt enkelt hur man ska göra. Har en länk här, den borde gälla för mig också hoppas jag?
Tipsa gärna om det finns bättre guider eller om den här är missvisande, har inte gjort klockning själv innan, så kommer isf lita blint på allt som står i guiden och följa den punkt till pricka.
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Mina saker..(tror dessa räcker att nämna?)
Asus P8P67 Pro moderkort
Intel core i5 2500K processor
G.Skill Ripjaws Gaming 8gb 1600MHz minnen
GTX 580 grafikkort
Noctua NH D-214 kylare
4st chassifläktar, så har bra flöde i burken.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Den guiden var väldigt detaljerad, jag hade föredragit Intel burn test eller OCCT över superPI då det belastar lite hårdare.

Annars kan du bara gå in i ditt bios/EFI å välja auto, jag råkade göra det av misstag å den klockade till 4.4 med låg spänning, rätt lagom!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Den guiden var väldigt detaljerad, jag hade föredragit Intel burn test eller OCCT över superPI då det belastar lite hårdare.

Annars kan du bara gå in i ditt bios/EFI å välja auto, jag råkade göra det av misstag å den klockade till 4.4 med låg spänning, rätt lagom!

Ah, en till morgonpigg

Grejen är att jag tror jag klockat den, för gjorde en autosak i bios så den startade om sig massor med gånger, verkade som att den försökte hitta en bra inställning. Dock vet jag inte hur jag ska se hur mycket den har klockats? Är det med cpu-z samtidigt som jag stressar med ett annat program, ex prime?

Den här guiden var ju inne lite på att ställa in ram-minnet:
CAS Latency - 8
RAS to CAS Delay - 9
RAS Pre Time - 8
RAS ACT Time - 24
DRAM Command Mode - 1T
Sen ville guiden man skulle dra igång
Load-Line Calibration - Enabled High or Auto

Men det bör vara okay att testa guiden här, är bara sugen på max 4.7Ghz så kommer inte pressa den mer än så.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Ah, en till morgonpigg
Dock vet jag inte hur jag ska se hur mycket den har klockats? Är det med cpu-z samtidigt som jag stressar med ett annat program, ex prime?

Jepp precis

Citat:

Den här guiden var ju inne lite på att ställa in ram-minnet:
CAS Latency - 8
RAS to CAS Delay - 9
RAS Pre Time - 8
RAS ACT Time - 24
DRAM Command Mode - 1T

Minneslatencies spelar väldigt liten roll, men visst vill man klämma ur de sista halva procenten, men spara det till sist. Klocka färdigt processorn och få den helt stabil först.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Minneslatencies spelar väldigt liten roll, men visst vill man klämma ur de sista halva procenten, men spara det till sist. Klocka färdigt processorn och få den helt stabil först.

Tack för det, dock fick jag för mig att man ändrade dessa och de påverkade cpun med, för den kom såpass högt upp i guiden det här steget? Jag har ju btw 1600Mhz minnen, skall jag bara ställa in det sen istället för auto där det går att välja?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Enligt den här länken som också är en guide (de säger lite annorlunda saker att göra, vet inte vilket som är bäst)
http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110

"VRM frequency to 350 – Requires setting to manual adjustment and entering the specified value."

Enligt den andra guiden så skall det här inte göras?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Har då äntligen fått alla delar och satt ihop datorn (med lite problem)..en av fläktarna surrar som fasen, så hoppas att man kan få en ny från intel.

Vill ju prova på att klocka det här paketet nu och undrar helt enkelt hur man ska göra. Har en länk här, den borde gälla för mig också hoppas jag?
Tipsa gärna om det finns bättre guider eller om den här är missvisande, har inte gjort klockning själv innan, så kommer isf lita blint på allt som står i guiden och följa den punkt till pricka.
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Mina saker..(tror dessa räcker att nämna?)
Asus P8P67 Pro moderkort
Intel core i5 2500K processor
G.Skill Ripjaws Gaming 8gb 1600MHz minnen
GTX 580 grafikkort
Noctua NH D-214 kylare
4st chassifläktar, så har bra flöde i burken.

Du utelämnade det viktigaste när det gäller överklockning: Vilket nätaggregat har du?
Jag hoppas att du har ett som ligger på 600+w, annars kan det bli problematiskt. Man ska inte belasta ett nätaggregat mer än cirka 80% om man vill att de skall leva länge. Är det dessutom ett budgetaggregat så kan dessutom följderna när agget ger upp vara mycket tråkiga.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Har ett bra nätagg: Corsair AX 850W PSU (ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Har ett bra nätagg: Corsair AX 850W PSU (ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA)

Dåså, bara att klocka på då

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Dåså, bara att klocka på då

Och enligt den första guiden bör det inte vara några problem att komma upp i 4.7 om jag följer den?
Kan det skilja mycket på CPU Manual Voltage t.ex. om någon kör på 1.25 med 4.6, behöver inte betyda att det fungerar för den andre? Utan det är personligt utifrån varje enskild konfigurering eller?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Skulle kolla lite till bara, för skall byta operativsystemet först här tänkte jag, är det fördel att göra bytet nu innan, se till att alla drivisar är rätt och uppdaterade och sen klocka datorn? Eller sak samma att göra det nu innan jag formaterar och installerar om allt?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Lite frågor om överklockning med P8P67Pro och sandy bridge.

Kör med:
* Asus P8P67Pro
* i5 2500K
* 8gb 1600Mhz- G.kill Ripjaws
* GTX 580
* Corsair 850W-nätagg

Har fått upp den till 4.5 stabilt med 1.32VCore (CPU Voltage)
Övriga Inställningar i BIOS
* LLC - high
* C1, C2, C3 - Enabled (var disabled innan)
* BCLK - 100mhz
* Multi x 45
* Dram Timings enligt korten
* Memory Frequency - Auto (ska testa dem på 1600 när cpun går smidigt)
* Phase Control - Standard
* Duty Control - T.Probe

Använder mig av prime, cpu-z och realtemp för att stressa datorn och kolla värden.
Tempen ligger på ca, 55-65 på samtliga fläktar då jag kör den i 4.5 och nu även i 4.6.

Funderingar då, för jag vill helst inte överstiga en VCore på 1.35.
* Testade 4.7 med 1.35v - resulterade i blåskärm direkt vid start av prime.
* Kan jag ändra något för att behålla min VCore med få det att funka i 1.35v?

* Ex på ändringar:
- Ändra LLC till extreme?
- Ändra på Phase control till Extreme?
- Ändra och pilla med offset?
- Sänka/Höja PLL?

Eller är det bara att acceptera att jag inte kommer att kunna få upp den i 4.7 utan att höja VCore?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Lånar tråden lite. Jag ska köpa ny burk och undrar om ASUS P8P67-M pro (microatx) REV3 och i5 2500K är överklockningsvänligt tillsammans? Vill bara få upp den till 4.3ghz, och har läst att man får det om man kör auto överklockningen på P67 moderkort med EFI bioset. Så gäller detta för detta moderkortet med?

Permalänk
Medlem

det ska nog funka bra, att få upp den till 4.3 är inga som helst problem så länge du har ok kylning. Det är först nu efter 4.5 som det blir lite svårare. Så verkar det vara för många andra med. Så det kommer säkerligen fungera fint!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Skönt! Men skulle jag kunna ta vilket moderkort som helst typ och få upp den till lika mycket?

Permalänk
Medlem

Nej, är ju inte alla moderkort som är klockvänliga!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Ok, tror det lutar åt http://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3 då det såg bättre ut Och det är överklockningsvänligt med.