Permalänk

GPU kall, kort varmt. Humm?

Har nyligen satt på en Accelero Xtreme Plus kylare på tjejens GTX 570 och den kyler på fint. Maxar runt ca 45 grader. Dock känns det tydligt att själva kortet är väldigt varmt. Antar att detta är normalt, men man blir lite fundersam. Hur kommer detta sig?

Permalänk
Medlem

om en sak är varm eller inte helt och hållet att göra med temperaturen, det har att göra med hur mycket värme-energi som objektet har lagrat.

Det finns en term kallad värmekapacitet, den säger hur mycket energi ett material kan absorbera innan det blir 1C varmare. Vatten har hög värmekapacitet vilket gör att vatten kan lagra mycket energi innan det blir 1C varmare.

En hårddisk är ganska massiv, 55 grader brukar inte brännas så värst men håller jag i en hdd som enligt mjukvaror ligger på 55c så bränns det.
Om man lagar något i ugnen på en plåt och har aluminium folie över det så kommer folien inte kännas varm då den är så tunn (lite material = lite lagrad energi) medans plåten kommer bränna ens fingrar i flera minuter efter att man tagit ut den, poängen är den att plåten och folien har samma temperatur när de tas ut ur ugnen och trots det så bränner man sig på plåten men inte folien.

Antingen så är det den effekten du märker av när du, vad jag tolkar det som, känner på kortet. Men det kan även vara andra komponenter på grafikkortet som utvecklar mycket värme som din mjukvara inte läser av så som VRM etc.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Väldigt intressant att läsa. Det kan vara som du säger att det är andra komponenter som går varmt. De små kylflänsarna känns rätt varma. Funderar på hur bra den där kylgeggan verkligen är! Men så som jag förstår så kan en kylfläns vara varmare än själva komponenten, stämmer detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaoskadosk:

Väldigt intressant att läsa. Det kan vara som du säger att det är andra komponenter som går varmt. De små kylflänsarna känns rätt varma. Funderar på hur bra den där kylgeggan verkligen är! Men så som jag förstår så kan en kylfläns vara varmare än själva komponenten, stämmer detta?

Njaä värme källan torde alltid vara varmare än kylflänsen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Njaä värme källan torde alltid vara varmare än kylflänsen

Jo precis, det är ju det som känns logiskt. Men när GPUn ligger på 40-45 grader och kortet är betydligt varmare blir man lite fundersam.

Permalänk
Medlem

Arctic Coolings kyllösningar kyler egentligen endast GPU:n. VRM och minne kan bli ganska varma. De små puttiga kylflänsarna är inte speciellt bra jämfört med den rejäla plattan som följer med referenskylaren.

Permalänk

Jo, det är nog det. Får nog peta in en fläkt i närheten så resten kyls fint. Har ändå ett 600T white så det finns gott om fläktplatser.

Permalänk

Måste säga att det känns på något sätt ganska puckat att utveckla än kylare där alla andra komponenter än GPU:n blir skitvarma. Kortet verkligen spottar ut värme och värmer upp hela chassit pga det. Har en AirPenetrator monterad där den över hårddiskburen annars sitter och gör inte så stor skillnad, även en fläkt vid 5.25" platserna fastbuntad. Ska se om jag kan lösa problemet med 4 st fläktar på sidopanelen, men blir lite irriterad av detta för att vara ärlig. Visst, den är tyst och GPUn ligger fint på 40c, men resten.. jaa du.