Dator-relaterat Projektarbete, hjälp!

Permalänk

Dator-relaterat Projektarbete, hjälp!

Hej, går nu andra året på Teknikprogrammet och det har blivit dax att lämna in vad man vill göra som projektarbete.
Mitt stora intresse är datorer men det tar ju inte direkt 100 timmar att slänga ihop en rigg.

Det jag undrar är om sleeving, bygga custom vattenkylning, överklocka och kanske modda chassiet en smula, skulle ta halva den tiden ens?

MVH QR

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga ditt eget chassi istället? Kan vara en intressant lärdom.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

var inne på den idén också men kom fram till att det nog kommer bli väldigt dyrt beroende på vad man tillverkar det av är ingen hejjare på sådant men tack för snabbt svar!

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk

Du kan kanske göra något med mjukvara? Bygga och konfiguera upp en server till ett visst ändamål kanske? Bygga upp ett mindre nätverk med server och klienter (skolor brukar ofta ha en hög gamla datorer man kan använda)?

Jag och en polare slängde ihop ett openmosix-kluster, vilket var ganska intressant och roligt. Men dock inte särskilt användbart

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Du kan kanske göra något med mjukvara? Bygga och konfiguera upp en server till ett visst ändamål kanske? Bygga upp ett mindre nätverk med server och klienter (skolor brukar ofta ha en hög gamla datorer man kan använda)?

Jag och en polare slängde ihop ett openmosix-kluster, vilket var ganska intressant och roligt. Men dock inte särskilt användbart

Låter ju faktiskt intressant! Som du säger har skolan massa gamla skit-datorer som skulle kunna passa för detta. Men jag antar att man behöver lite förkunskaper för att detta ska gå vägen?
Börjar med programmering och lokala nät nästa termin, men tror du detta skulle ta runt 100 timmar att utföra?

MVH

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadRunner:

.. men tror du detta skulle ta runt 100 timmar att utföra?

MVH

Om du vill ha ett arbete som är minst 100 timmar så kan du försöka få windows att fungera bra med ett eller två valfria program.
Där har du en utmaning att bita i!

Permalänk
Skrivet av QuadRunner:

Låter ju faktiskt intressant! Som du säger har skolan massa gamla skit-datorer som skulle kunna passa för detta. Men jag antar att man behöver lite förkunskaper för att detta ska gå vägen?
Börjar med programmering och lokala nät nästa termin, men tror du detta skulle ta runt 100 timmar att utföra?

MVH

Har du inte mycket förkunskaper så kan det mycket väl ta hundra timmar, lite efterforskning och grejer före för att se vad det behövs för mjukvara etc. Sen är det inte bara arbetet som räknas in på dessa timmar, utan även dokumentationen som tar en hel del tid.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadRunner:

var inne på den idén också men kom fram till att det nog kommer bli väldigt dyrt beroende på vad man tillverkar det av är ingen hejjare på sådant men tack för snabbt svar!

Dyrt behöver det inte bli, du kan ju alltid bygga av trä eller varför inte glasfiber? Forma en form med fogskum eller frigolit sen gjuta av det (kortfattat).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Jag funderar på att bygga en slags emulator-dator. Skaffa ett itx-moderkort och bygga in det i ett NES och skaffa NES-kontroller som jag moddar om till usb. Det svåra för mig är att skaffa en bra programvara att köra allt på, då jag tänkte ha nån slags helskärmsapplikation där man kan se en lista på alla rom-filer man kan emulera, eftersom jag är urusel på programmering.

Permalänk

Bygga ett chassie skulle jag nog också säga. Det blir ju ändå inte så dyrt, du klarar dig nog på under 2000kr.

Permalänk
Medlem

Tror du vet att det inte är byggtiden som ska vara på 100h. Utan kursen, blir ca 3h vecka. Det är ju massa annat som ska fixas också.
Men antingen eget chassi eller som Johan sa en emulator och bygg in i något skoj.

Permalänk

Nu var det länge sedan jag läste på gymnasiet, men är inte själva rapporten det viktigaste? Så om du lägger ner en väldigt massa tid på att göra etnisk snygga detaljer på ett chassi, så finns det risk att dessa inte värderas så högt, såvida det inte i din rapport framgår hur man gör dessa och hur du tänkte.
Förutom detta så är det vanligt att underskatta tiden som något tar.

Om man vill göra något inom datorteknik så är det smart att anpassa valet efter ens kunskap, vill man skriva en teknisk rapport inom datorteknik så finns det knappast brist på områden. Likaså gäller programmering.

Annars emulator-iden är inte dum, där det knappast finns brist på saker att skriva om i rapporten.

*edit*
Så mitt tips är släng ihop ett chassi till emulatorn (alltså gör det snyggt, men lägg inte ner hela tiden på detta) Skriv sedan en utförlig rapport där du även så gott som du kan beskriver hur en emulator fungerar. Förutom hur du gick tillväga med bygget såklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag bygge om min nuvarande dator.

• alla kablar sleevade
•byggt en egen fläktkontroller med pwm
•målat fläktar
• tagit bort popnitar, blästrat och målat chassit
• fixat plexiglas till sidopanelen
•gjort en sidoöppning med en gasfjäder

Kanske glömt nåt men det tar iaf mer tid än man tror och dom där 100h kan passera rätt fort.

Iaf arbetet och en välskriven rapport+loggbok resulterade i ett MVG och läraren ville ha kvar rapporten och loggboken för att visa nästa års elever

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadRunner:

Hej, går nu andra året på Teknikprogrammet och det har blivit dax att lämna in vad man vill göra som projektarbete.
Mitt stora intresse är datorer men det tar ju inte direkt 100 timmar att slänga ihop en rigg.

Det jag undrar är om sleeving, bygga custom vattenkylning, överklocka och kanske modda chassiet en smula, skulle ta halva den tiden ens?

MVH QR

Det tar ju också timmar att slänga ihop en ordentlig planering. Mentorstid räknas väl också in i de där 100 timmarna? Sen bygger du väl inte ihop en vanlig data utan du har väl några mål du vill nå med det, att slänga ihop vanlig PC är nog inte ett projekt på gymnasienivå eller? Sen måste du väl skriva något sort av slutrapport samt lägga tid till presentation (I det här fallet dokumentation som du kanske visar upp för klassen). Tror att när allt kommer omkring så visar det sig kanske att du la mer tid på det än de där 100 timmarna

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X