Permalänk
Medlem

Tänkt överklocka!

Tjena!

Har ett Msi 770-c45 moderkort och AMD X2 250 processor (2.9GHz)

Har tänkt överklocka för att få ut mer prestanda, frågan är bara hur jag skall göra det!

Har läst på Msi's hemida om moderkortet och där står det "Unlock CPU Core" och "Easy OC Switch"

Easy OC switchen kan man göra på själva moderkortet, men hur Låser jag upp kärnor på processorn?

Har förövrigt originalkylare till processorn, men bara tänkt överklocka en liten bit, ungefär 3.2GHz och se om det blir någon skillnad!

Tips på hur jag skall göra uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kärnorna låser du upp i bios. Jag tipsar dig om att läsa 3-5 guider om överklockning om just din cpu. Finns även guiden här på sweclockers.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

kolla filmer på youtube, sök t.ex msi 770-c45 overklock

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kärnorna låser du upp i bios. Jag tipsar dig om att läsa 3-5 guider om överklockning om just din cpu. Finns även guiden här på sweclockers.

SKulle du kunna länka den? tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickz:

SKulle du kunna länka den? tack!

Snälla nån. Vet du vad sök funktionen är till för?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Snälla nån. Vet du vad sök funktionen är till för?

Har redan sökt, hittade inget om just min processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickz:

Har redan sökt, hittade inget om just min processor

Det är en generell guide för alla processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är en generell guide för alla processorer.

Läst igenom och skall testa nu

Permalänk
Medlem

Skulle testa, gick in i BIOS och där stod allt på auto, kunde inte ändra någonting över huvud taget?

Då tog jag "Auto Overclock Technology till [MAXFSB] står i moderkortsmanualen - Setting this item to [MAXFSB] Allows the system to detect the maximum FSB clock and to overclock automatically. If overclocking fails to run, you can try the lower FSB clok for overclocking successfully.

Valde även Multistep OC booter till Mode 2 = This item is used to avoid the BIOS might crash with overclocking och mode 2 innebär - Load the OS and apply the settings.

Sparar och rsar datorn, då möts jag av 2 bluescreens och efter det en röd text där det står något liknande; the previous overclocking had failed and system will restore its default setting.
Press any key to continue

VAD gjorde jag fel??

Permalänk
Medlem

Hjälp tack!

Permalänk

Du höjde nog FSB lite för mycket kanske, din processor behöver med ström om den ska kunna prestera mer Mhz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redbullen:

Du höjde nog FSB lite för mycket kanske, din processor behöver med ström om den ska kunna prestera mer Mhz..

Hur gör jag det ens?

Vart ändrar jag fsb och allting stod ju på Auto och kunde inte ändra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickz:

Hur gör jag det ens?

Vart ändrar jag fsb och allting stod ju på Auto och kunde inte ändra något?

Snälla, läs guiden här på Swec!

Kolla om du har något "oc-lås" eller liknande

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Snälla, läs guiden här på Swec!

Kolla om du har något "oc-lås" eller liknande

Har läst igenom den flera gånger nu, står inte hur man "enablar" så man kan ändra själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Datorn har frysit fast flera gånger nu, det enda jag gjorde var att ändra OC switchen till 1 = 3450MHz

Vad kan det bero på?? Temperaturen låg på ca 54 i prime 95 efter 40min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickz:

Datorn har frysit fast flera gånger nu, det enda jag gjorde var att ändra OC switchen till 1 = 3450MHz

Vad kan det bero på?? Temperaturen låg på ca 54 i prime 95 efter 40min

Vad får du för felkod?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad får du för felkod?

Ingen felkod, hela datorn fryser, efter någon minut så funkar allting igen.

Kan det bero på att jag inte ändrat Core Voltage? Den är på samma som innan jag valde OC Switch till 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickz:

Tjena!

Har ett Msi 770-c45 moderkort och AMD X2 250 processor (2.9GHz)

Har tänkt överklocka för att få ut mer prestanda, frågan är bara hur jag skall göra det!

Har läst på Msi's hemida om moderkortet och där står det "Unlock CPU Core" och "Easy OC Switch"

Easy OC switchen kan man göra på själva moderkortet, men hur Låser jag upp kärnor på processorn?

Har förövrigt originalkylare till processorn, men bara tänkt överklocka en liten bit, ungefär 3.2GHz och se om det blir någon skillnad!

Tips på hur jag skall göra uppskattas!

jag har en likadan CPU och du kan klocka den till högst 3.6Ghz, sen bluescreenar datorn, stänger av sig vid random tillfällen. "Unlock CPU Core" - det finns inga låsta kärnor på en X2 250.
Den ligger på 3.0Ghz originalt och att klocka den till 200-300Mhz är inte lönt, det är en budget processor som är värdelös så köp en ny CPU och CPU-kylning innan du ska klocka.
Vet att jag har kvar min X2 250 men blir snart en Phenom X4 950 3.2Ghz

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort. Men med den kommer inte långt med OC. Har en Athlon 64 630 2.8 GHz och kan max få upp den till 3.1 stabilt...

Visa signatur

C>++