Permalänk
Medlem

OC Genie=döööööd

Hej!! Var inne i bios för kolla lite....Enablade OC genie Lite, efter det så tvär dog datorn
och den går inte att få liv i den... Den startar men det känns som allt går på sparlåga såsom GPU HDD och Fläktar,tangentbordet mus osv verkar dött skärmen är svart..oc dial button lyser röd på mobo..?
Trodde det var en genväg till OC men det verkar vara en annan väg jag hammnat på...
Nu är det kris HJÄLP!!!!!!!!!!!!
CPU=955BE
Mobo=Msi 870A-G54

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Hej!! Var inne i bios för kolla lite....Enablade OC genie Lite, efter det så tvär dog datorn
och den går inte att få liv i den... Den startar men det känns som allt går på sparlåga såsom GPU HDD och Fläktar,tangentbordet mus osv verkar dött skärmen är svart..oc dial button lyser röd på mobo..?
Trodde det var en genväg till OC men det verkar vara en annan väg jag hammnat på...
Nu är det kris HJÄLP!!!!!!!!!!!!
CPU=955BE
Mobo=Msi 870A-G54

Prova plocka ur batteriet och eventuellt flytta jumpern om sådan finns batteriet brukar lösa det mesta ur med ström kabel ur med batteri tryck på power knappen ett par ggr så att ström verkligen är ur systemet.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ta ur batteriet på moderkortet en stund, så rensar du cmos och kortet blir (förhoppningsvis) som nytt. Finns andra (bättre) sätt att göra det på men detta är den simplaste metoden.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Clear CMOS, antingen genom att trycka på någon knapp på I/O panelen eller rakt på moderkortet.
Om det mot all förmoda inte finns någon knapp kan du avlägsna batteriet som sitter på moderkortet, låt det vara ute någon minut innan du sätter i det igen.

Om det enda du gjorde var att pilla i bios så borde detta lösa dina problem.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Clear CMOS, antingen genom att trycka på någon knapp på I/O panelen eller rakt på moderkortet.
Om det mot all förmoda inte finns någon knapp kan du avlägsna batteriet som sitter på moderkortet, låt det vara ute någon minut innan du sätter i det igen.

Om det enda du gjorde var att pilla i bios så borde detta lösa dina problem.

Provar att rensa cmos med jumper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Provar att rensa cmos med jumper...

Funkade inte med brygga med jumper..
Däremot fick den liv efter batteri bort-på...
Har försökt ett antal gånger att klocka cpu´n men det slutar alltid med blå skärm el som nu med svart skärm..
Har en 955 BE som snurrar 3400,och det skall inte vara några problem ett få upp han i 4ghz!
Funkar inte att klocka ram till 1600 heller...
Funkar inte att ändra Volt i bios ..,shift + right el left funkar ej vad glömmer jag?
Misstänker att auto volt som den står på i bios gör så att all överklockning inte funkar...
TIPS på OC med msi mobo önskas..byter snart mobo.....

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att just din CPU inte klarar mer.
Den är väl ändå specad till 3.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det kanske är så att just din CPU inte klarar mer.
Den är väl ändå specad till 3.4.

så 955BE går inte att överklocka??
Har sett rätt många som klockar dom till 4ghz utan problem..

Permalänk
Medlem

Det var inte det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

så 955BE går inte att överklocka??
Har sett rätt många som klockar dom till 4ghz utan problem..

Hur överklockar du den då? Jag ändrade bara multiplikatorn tills den gick i 4000MHz utan att röra FSBn, men det är för att mitt moderkort inte klarar en ökning på FSBn alls.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

du verkar vara ganska ny innom överclockning så ja rekomenderar dig testa ändra multipliern från 17x till kanske 19x och sen så höjer du Vcoren till kanske 1.4 och se till att ladda ner core temp eller något så inte tempen rusar över 62grader som är rekomenderad max tempratur. Sen stress testa i Prime eller OCCT eller något. Får du error eller BSOD höj vcore eller sänk multiply sen håller du på sådär tills du hittar något stabilt läge. Sen kan du tweeka lite me FSB sen men de är överkurs. När du stress testar cpu:n bör de göras över 1 timma. GLHF
Jag får inte mina 2 phenoms till 4ghz så du kanske inte ska lyssna på mig

Citerat från en annan tråd. Bara söka lite så hittar du många trådar om överklockning av AMD. Om du inte har en bra kylare rekommenderar jag dig att INTE dra upp volten i 1.4. Och som killen nämner, aldrig över 62 grader.

Har du stängt av strömsparfunktioner och dylikt? Har aldrig ägt ett AMD system, så kan inte guida dig, tyvärr. Lycka till.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |