Nvidia 3D Vision Wired ger lägre pris för stereoskopisk 3D

Permalänk
Melding Plague

Nvidia 3D Vision Wired ger lägre pris för stereoskopisk 3D

För den som inte nöjer sig med två dimensioner släpper Nvidia ett nytt paket glasögon där den trådlösa anslutningen ersätts med sladd för att hålla priset nere.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta bör väl innebära lägre latens från glasögonen till skärmen också..

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med att ha så stor USB kontakt att den blockerar ytterligare 3 usb kontakter? Fruktansvärt genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vad är meningen med att ha så stor USB kontakt att den blockerar ytterligare 3 usb kontakter? Fruktansvärt genomtänkt.

koppla en förlängnings sladd?

Permalänk
Medlem

500 kr och jag köper den.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Har dragit mig för priset så nu borde priset kunna krypa ner till runt 5-600 hos vissa handlare, mycket kul

Permalänk
Medlem

Några hundra mindre för att behöva sitta i soffan med en sladd.. hmm nej tack

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

För ett antal år sedan skickade Asus med sladdanslutna shutterglasögon till nVidiakorten praktiskt taget gratis..

Bättre vore om nVidia samarbetade med skärmbranschen för ett bredare 3D-stöd istället för att köra sitt eget race men det går emot JHHs filosofi att kunderna ska låsas in om det är möjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bättre vore om nVidia samarbetade med skärmbranschen för ett bredare 3D-stöd istället för att köra sitt eget race men det går emot JHHs filosofi att kunderna ska låsas in om det är möjligt.

Sålänge inte resten av skärm och TV branchen kan enas om någon gemensam standard för 3D glasögon gör det knappast något.

Den dag det finns en standard och alla tv glasögon fungerar med alla skärmar och tv apparater... Då måste Nvidia självklart anpassa sig också.

Som det ser ut idag finns det inte enhetlig "skärmbransch" att sammarbeta med... alla där kör också sitt eget race.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Nvidia! Sitter man framför datorn borde inte sladd störa mycket, den stör ju inte när man har hörlurar.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Bra gjort av Nvidia! Sitter man framför datorn borde inte sladd störa mycket, den stör ju inte när man har hörlurar.

Nej precis, detta är nog inte så dumt trots allt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

200kr så kan jag ta en tiitt på brillorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Bra gjort av Nvidia! Sitter man framför datorn borde inte sladd störa mycket, den stör ju inte när man har hörlurar.

Kombinerat Hörlurar och 3d-glasögon borde vara optimalt, ett litet HeadGear3D.

Permalänk
Avstängd

Citat ifrån nyheten/artikeln; "Syftet är att pressa priserna och göra 3D Vision tillgängligt för en bredare målgrupp."

Om dem nu vill göra det tillgängligt för en bredare målgrupp så borde dem åtminstone tillåta skräddarsydda 3D-glasögon där kunden själv får välja styrka på dem, dem skulle låta optiker ta hand om dessa 3D-glasögon istället, för min del, utan glasögon, när jag testar så ser man iaf inte piss, dessutom verkar tekniken inte för övrigt särskilt lockande, då det kommit 3D-filmer på 60-talet, 90 och 20-talet, någon med mera skinn på näsan får gärna fylla i mera decennier som dem försökte men misslyckades brutalt med 3D på, denna teknik kommer aldrig att hitta in i mitt hem iaf, så länge dem inte erbjuder samma kvalité som glasögonen hos optikern med metallbågar, och där konsumenten får välja styrkan på dem, och där man inte måste ha dem ovanpå sina ordinarie glasögon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Citat ifrån nyheten/artikeln; "Syftet är att pressa priserna och göra 3D Vision tillgängligt för en bredare målgrupp."

Om dem nu vill göra det tillgängligt för en bredare målgrupp så borde dem åtminstone tillåta skräddarsydda 3D-glasögon där kunden själv får välja styrka på dem, dem skulle låta optiker ta hand om dessa 3D-glasögon istället, för min del, utan glasögon, när jag testar så ser man iaf inte piss, dessutom verkar tekniken inte för övrigt särskilt lockande, då det kommit 3D-filmer på 60-talet, 90 och 20-talet, någon med mera skinn på näsan får gärna fylla i mera decennier som dem försökte men misslyckades brutalt med 3D på, denna teknik kommer aldrig att hitta in i mitt hem iaf, så länge dem inte erbjuder samma kvalité som glasögonen hos optikern med metallbågar, och där konsumenten får välja styrkan på dem, och där man inte måste ha dem ovanpå sina ordinarie glasögon.

Skaffa linser då...

Permalänk
Medlem

Fan att man inte har ett grafikkort från Nvidia då, för det där var ju inte alls särskilt farligt!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vad är meningen med att ha så stor USB kontakt att den blockerar ytterligare 3 usb kontakter? Fruktansvärt genomtänkt.

Därför använder man en sådan här panel http://www.kjell.com/?item=38733&path=97000000,119000000,1495...

Själv tycker jag att jag redan får så bra spelupplevelse med mina glasögon att 3D blir överflödigt. Dessutom tappar man en del fps med 3D vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Kombinerat Hörlurar och 3d-glasögon borde vara optimalt, ett litet HeadGear3D.

Så kan man bygga in hörlurarna i en hjälm så man ser ut som en pilot! Eller nej.. men det hade varit awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Citat ifrån nyheten/artikeln; "Syftet är att pressa priserna och göra 3D Vision tillgängligt för en bredare målgrupp."

Om dem nu vill göra det tillgängligt för en bredare målgrupp så borde dem åtminstone tillåta skräddarsydda 3D-glasögon där kunden själv får välja styrka på dem, dem skulle låta optiker ta hand om dessa 3D-glasögon istället, för min del, utan glasögon, när jag testar så ser man iaf inte piss, dessutom verkar tekniken inte för övrigt särskilt lockande, då det kommit 3D-filmer på 60-talet, 90 och 20-talet, någon med mera skinn på näsan får gärna fylla i mera decennier som dem försökte men misslyckades brutalt med 3D på, denna teknik kommer aldrig att hitta in i mitt hem iaf, så länge dem inte erbjuder samma kvalité som glasögonen hos optikern med metallbågar, och där konsumenten får välja styrkan på dem, och där man inte måste ha dem ovanpå sina ordinarie glasögon.

Jag har vanliga glasögon och det stör inte mer än vanligt att ha 3D Vision brillorna ovanpå dom. Det är ju inte som att 3D brillorna väger särskilt mycket.

Kvalitén på 3D Vision glasögonen är helt ok förövrigt, känns som dom kommer hålla hur långe som helst förutsatt att man behandlar dom som man gör med andra glasögon/solbrillor.

Du kan inte alls jämföra hur 3D var en gång i tiden med hur det är idag. Förr i tiden har 3D alltid betytt att man blivit av med något för att få 3Dn. Anaglyph glasögon (blå/röda) totalt fördärvade färgen till exempel och tidigare generationers "shutter glasses" behövde CRT skärmar med väldigt hög uppdateringsfrekvens för att fungera (ändå upplevdes det som att det flimrade).

Dagens 3D glasögon har inget märkbart flimmer och återger i princip full färg. Filmerna som görs för 3D spelas in med högupplösta 3D kameror (de som görs på rätt sätt iaf)... går inte riktigt att jämföra med hur det varit tidigare generationer av 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vad är meningen med att ha så stor USB kontakt att den blockerar ytterligare 3 usb kontakter? Fruktansvärt genomtänkt.

Vad skulle du sagt om AMD gjorde samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Vad skulle du sagt om AMD gjorde samma sak?

Skrivet av xyllian:

Vad är meningen med att ha så stor USB kontakt att den blockerar ytterligare 3 usb kontakter? Fruktansvärt genomtänkt.

Det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cimlite:

Jag har vanliga glasögon och det stör inte mer än vanligt att ha 3D Vision brillorna ovanpå dom. Det är ju inte som att 3D brillorna väger särskilt mycket.

Kvalitén på 3D Vision glasögonen är helt ok förövrigt, känns som dom kommer hålla hur långe som helst förutsatt att man behandlar dom som man gör med andra glasögon/solbrillor.

Du kan inte alls jämföra hur 3D var en gång i tiden med hur det är idag. Förr i tiden har 3D alltid betytt att man blivit av med något för att få 3Dn. Anaglyph glasögon (blå/röda) totalt fördärvade färgen till exempel och tidigare generationers "shutter glasses" behövde CRT skärmar med väldigt hög uppdateringsfrekvens för att fungera (ändå upplevdes det som att det flimrade).

Dagens 3D glasögon har inget märkbart flimmer och återger i princip full färg. Filmerna som görs för 3D spelas in med högupplösta 3D kameror (de som görs på rätt sätt iaf)... går inte riktigt att jämföra med hur det varit tidigare generationer av 3D.

Okejski, det låter bra iaf att dem inte väger för mycket, dock så tror jag att jag står över tills det åtminstone finns en variant som man hakar på glasögonen som man kan fälla upp (i stil med solskydden som finns att köpa) då jag hoppas att dem snart når ut med sånna då jag anar att slutarna med mera inte tar alltför stor plats

det är väl fortfarande 120 hertz på CRT skärmarna du nämner? då det är samma teknik man fortfarande leker runt med.

Skrivet av Zened:

Skaffa linser då...

Det skulle bli för dyrt, däremot funderar jag seriöst på en ögonlaser-operation då jag skulle slippa allt vad gäller "tillbehör" till mina glasögon och vidare kostnader =P

F ö så är denna teknik inget som intresserar mig så mycket då jag i varje fall fått höra ifrån mina vänner som gått på 3D-biografer att glasögonen där var så tunga så dem var tvungna och ta av sig dem efter en halvtimme in i filmen, och sedan gnällde dem på att texten kunde upplevas suddig vissa gånger, så jag ser hellre filmer filmade i 3 dimensioner i 2D (menat som en ordvits) =P

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

gillar inte 3D

fick sjukt ont i huvudet och ögonen när jag kollade 3Dfilm på bio senast

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Är det ens praktiskt att köra med 3D i skjutspel t.ex?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

gillar inte 3D

fick sjukt ont i huvudet och ögonen när jag kollade 3Dfilm på bio senast

Ja men 3D passar inte alla och sen finns det 2 olika: Aktiv (nVidia 3D kit, 3D TV) Passiv (på Bio).

Skrivet av KKay:

Är det ens praktiskt att köra med 3D i skjutspel t.ex?

Ja, jag kör det. 100% på alla SP men mindre på MP

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Därför använder man en sådan här panel http://www.kjell.com/?item=38733&path=97000000,119000000,1495...

Själv tycker jag att jag redan får så bra spelupplevelse med mina glasögon att 3D blir överflödigt. Dessutom tappar man en del fps med 3D vision.

Det tar en stund innan man vänjer sig och lär sig uppskatta det. Nuförtiden spelar jag knappt spel som inte stödjer 3D.

Så fruktansvärt fult och platt i 2D

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vad är meningen med att ha så stor USB kontakt att den blockerar ytterligare 3 usb kontakter? Fruktansvärt genomtänkt.

Själv sitter jag på ett chassi med 2st USB på framsidan med gott mellanrum dessutom, no problems här inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Det tar en stund innan man vänjer sig och lär sig uppskatta det. Nuförtiden spelar jag knappt spel som inte stödjer 3D.

Så fruktansvärt fult och platt i 2D

Jo det finns väll en risk att uppgradera sig till det bättre i alla fall. Skälv har man tänkt vänta ett tag med 3D och framförallt för att inte bli ledsen när man sätter sig framför datorn på jobbet där skärmen och datorn redan är lagom uråldriga

Visa signatur
Permalänk

tycker de skulle släppa en version av brillorna för 60hz skärmar för oss som nöjer oss med 30fps.

till halva priset ofc

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker de skulle släppa en version av brillorna för 60hz skärmar för oss som nöjer oss med 30fps.

till halva priset ofc

Fungerar inte på det sättet.

60hz blir 30 per öga, vilket har använts innan och är ett klockrent recept för en flimrande blid och därmed huvudvärk. Ingen hade varit nöjd med 60hz glasögon idag... det enda som hade hänt var att folk fick en dålig 3D upplevelse.