Asus Crosshair V Formula, Gigabyte 990FXA-UD7 och MSI 990FXA-GD80

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Är i ångesttillstånd. Behöver verkligen en ny dator, 2600K är väldigt lockande. Orkar man vänta på bulldozer? Så många val... *slita hår*

Edit. Yay, video!

Du kan lungt ta en 2600K

Gigabyte kortet är en klar favorit!

Konstigt att PCI lever kvar (och hur den är placerad)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

suck . alla har pci ...

Jag har ett fint PCI ljudkort och dessutom är PCI att föredra till ljudkort...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

som jag har väntat på ett moderkort som crosshair V
nu blir det en uppdatering på datorn

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av Gipsyboy:

AMD vad ? vem kommer köpa denna som en high end plattform när sandy bridge z68 piskar skiten ur den til samma pris.. och så kommer intels 2011 plattform och Ivy bridge strax... köper man denna föråldrade tekniken är det bara av sentimentala orsaker... AMD borde regera där dom kanske klarar det ett tag på grafiksidan och fortsätta utveckla plattformarna för sina styrkretsar och sina cpu MYCKET längre och effektivare innan de släpper något sånt igen... Detta kommer de garanterat förlora på....

... Jag förstår aldrig den här typen av människor. Hur kan man blint såga en produkt som man vet absolut ingenting om?

AMD bulldozer har inte släppts, det finns inga trovärdiga prestandagrafer ute. Allt vi vet är att prestanda mässigt så sätter AMD bulldoozer emot den kommande Ivy Bridge.

Att du förväntar dig att sandy bridge kommer "piska skiten ur den" är ju totalt orimligt.
Det är som att du skulle förvänta dig att 460 skulle piska skiten ur 6990.

Ny produkt vs Äldre produkt, Entustiast Vs Medelklass.

Ska jag vara helt ärlig så finns du ju knappt någon logik över huvudtaget, Bulldoozer är ju ett helt nytt innovativt koncept att göra CPU'er på, 2 kärnor som delar på samma resurser. Att du beskriver tekniken som "uråldrig" är ju helt skrattretande.

Sen fortsätter du med att du tycker att AMD skall vänta med releasen av BD, rent företagsekonomiskt är det ett totalt självmord. AMD's mål är att Bulldozer skall ta en så stor marknadsandel som möjlig innan Ivy Bridge släpps, så att deras vinster maximeras och konkurrenternas vinster minimeras.

Att vänta tills Ivy Bridge släpps är något AMD inte har råd med.

Logik>>Fanboyism.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Är i ångesttillstånd. Behöver verkligen en ny dator, 2600K är väldigt lockande. Orkar man vänta på bulldozer? Så många val... *slita hår*

Edit. Yay, video!

Vänta o se, med 100% säkerthet som kommer iaf priserna att sjunka på 2600k. (såvida BD inte floppar totalt).
Det känns också som att mjukvaran mer och mer anpassas för flera trådar.. vilket antas vara BD's starka kort.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Är i ångesttillstånd. Behöver verkligen en ny dator, 2600K är väldigt lockande. Orkar man vänta på bulldozer? Så många val... *slita hår*

Sitter med precis samma problem! >.<

Men Asus ROGen ser förjävligt snyggt ut som vanligt!
Asus4life

Permalänk
Medlem

ASUS moderkortet ser ju klart bäst ut av dom 3

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det är lite kul att det är ett sådant krig... AMD har aldrig sagt att phenom II är något prestandamonster, och då är det dumt att jämföra sandy bridge-processorer med Phenom II-processorer. Det de däremot HAR sagt är att Bulldozer är en prestandaplattform, så det skall bli riktigt intressant att se hur det ligger till. Personligen kommer jag köpa en AMD-processor oavsett, av etiska skäl.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
AMD blir ju inte sämre än tvåa i processorspelet iallafall

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har ett fint PCI ljudkort och dessutom är PCI att föredra till ljudkort...

Jag läste att åtmindstone Creative hade något problem med knastrande, vilket berodde på PCI. Detta problemet försvann tydligen också med korten till PCI-E x1.

Dock måste jag säga, att PCI är inte legacy ännu.. Finns massvis med saker som fortfarande är användbara i PCI (ljudkort t.ex.)

Permalänk
Medlem

Det ser ut som det blir en "Back-to-school" lansering i bästa fall av Zambezi.

Video @ 4:15

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Är i ångesttillstånd. Behöver verkligen en ny dator, 2600K är väldigt lockande. Orkar man vänta på bulldozer? Så många val... *slita hår*

Fördelen med AMD är att du slipper köpa nya moderkort stup i kvarten (något överdrivet) samt hårdvaran är billigare.
Skall själv uppgradera 3 datorer, alla har snabba pheonom's och jag kan börja med att byta moderkort.

Intel är nästan dubbelt så dyrt om man ändrar en del i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Jag läste att åtmindstone Creative hade något problem med knastrande, vilket berodde på PCI. Detta problemet försvann tydligen också med korten till PCI-E x1.

Dock måste jag säga, att PCI är inte legacy ännu.. Finns massvis med saker som fortfarande är användbara i PCI (ljudkort t.ex.)

Inte om PCI soundblaster får en dedikerad IRQ så är det inga problem med något knaster eller att datorn hänger sig. Vanligt att just soundblaster korten gärna vill ha en egen IRQ precis som vissa dyrare server nätverskort med egen processor osv. Är ju bara kolla upp vilken PCI slot som är ok. Nu finns det ju bara en på nyare moderkort.
Ja just det sedan har vi det klassiska memory hole som bör var aktiverat i BIOS inställningen om man andvänder några soundblaster ljudkort, på gamla moderkkort hette det Memory hole 15-16MB och nyare moderkkort så tror jag det heter memory hole remaping på samtliga.

Brukar vara floppy, IDE, PCI, ISA som delar på bandbredden på nyare moderkort.

Nu verkar det mesta försvunnit med nya 990FX korten vi snackar om här. ISA - seriell port, floppy, IDE
Bara bra, vill man ha dessa går det ju att köpa kontrollerkort.

Men att de slänger dit sådana skit nätverskort för moderkkort som de vill ta ca. 2000:- är ju skamligt.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Sweclockers testar om IOMMU (AMD-Vi) funkar på dessa kort då det ser ut som en mardröm med 890FX (extremt få moderkort med relativt buggfritt stöd i BIOS).

Experiment pågår med Linux + Xen för att köra Windows i en virtuell maskin med direkt åtkomst till grafikkortet. Resultatet just nu är oftast oaccelererad grafik men genom grafikkortet och lite tveksam integrering av tangentbord & mus (VNC, Synergy, extra uppsättning, osv).

Om IOMMU nu funkar ordentligt i framtiden kan man alltså kanske helt slippa dubbla installationer och enbart köra Linux direkt på hårdvaran utan att vänta på stöd i WINE för alla spel.

Video:

Observera att man behöver Xen 4.0.0 för grundläggande support.
För mer information se http://wiki.xensource.com/xenwiki/XenVGAPassthrough

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång av moderkorten... "inga konstigheter"

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det med dagens sexkärniga amd-processorer klarar av 4st gtx 580? med gigabyte ud7 t ex?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Nån som vet om det med dagens sexkärniga amd-processorer klarar av 4st gtx 580? med gigabyte ud7 t ex?

Inte än nvidia har inre fått tummen ur än med drivisar till sli på 990FX kretsarna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...