Permalänk
Medlem

Vad är det här med GHz och cores?

Jag fattar att det har med att göra hur snabbt datorn räknar ut saker och gör datorn snabbare...
Men vad GHz bra för? Och vad är cores bra för?
Ex, Vad e bäst?
Six(6)-Core med 2.8GHz
Eller Quad(4)-core med 3.2GHz?

Inte för avancerade svart tack

Visa signatur

Fisk :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus371:

Jag fattar att det har med att göra hur snabbt datorn räknar ut saker och gör datorn snabbare...
Men vad GHz bra för? Och vad är cores bra för?
Ex, Vad e bäst?
Six(6)-Core med 2.8GHz
Eller Quad(4)-core med 3.2GHz?

Inte för avancerade svart tack

Gigahertzen är hur snabbt den kan tänkta (rätta mig om jag har fel). medans cores (kärnorna) arbetar t.ex i 3D renderingar så kommer det alltid vara bättre med fler kärnor. dvs fler kärnor avlastar liksom proceseserna. men ska du bara spela så kör på den 4 kärniga. (detta är idiot förklarat )

Permalänk
Medlem

Ghz är som du säger hur snabbt en processor räknar, ju högr Ghz desto snabbare. Cores är hur många som räknar.

Om man jämför med en motorväg är Ghz harstigheten och cores antal filer.

Vad som är bättre beror nog mest på vad du använder för program, hur det utnyttjar alla cores.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Skulle säga Six core 2.8ghz betyder att det är sex kärnor med 2.8 Ghz. 6*2,8=16.8 Ghz
Quad core betyder att det är 4 kärnor med 3.2 Ghz 4*3.2= 12.8 Ghz

Så six core är betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Gigahertzen är hur snabbt den kan tänkta (rätta mig om jag har fel). medans cores (kärnorna) arbetar t.ex i 3D renderingar så kommer det alltid vara bättre med fler kärnor. dvs fler kärnor avlastar liksom proceseserna. men ska du bara spela så kör på den 4 kärniga. (detta är idiot förklarat )

Okej.... Tack

Visa signatur

Fisk :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus371:

Jag fattar att det har med att göra hur snabbt datorn räknar ut saker och gör datorn snabbare...
Men vad GHz bra för? Och vad är cores bra för?
Ex, Vad e bäst?
Six(6)-Core med 2.8GHz
Eller Quad(4)-core med 3.2GHz?
Inte för avancerade svart tack

Hertz (Hz) anger antal x per sekund. När man pratar om processorer handlar det om hur många på/avzöagningar varje pytteliten del av processorn klarar av. Alltså, 1 Hertz=1 på/av per sekund. Antar att du är bekant med kilo, mega, giga osv?
Core, eller kärnor anger antalet kärnor i processorn. En kärna är som en liten processor. Dessa kan seriekopplas för högre prestanda. Så, då har man lekt av sig lite med Swype:)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Hertz är ett mått på frekvens, där en Hertz är en händelse per sekund. En processorkärna som jobbar i t.ex. 3 GHz utför då 3 miljarder operationer i sekunden. Tyvärr så är det inte så enkelt att en processor med högre frekvens automatiskt är bättre än en annan processor med lägre frekvens, då de kan vara olika effektiva. En processor kanske använder en operation för att multiplicera två tal, medan en annan använder två operationer. Kolla t.ex. på detta test, där flera olika processorer med samma frekvens och samma antal kärnor jämförs.

Samma gäller antalet kärnor. Det är oftast svårt att utnyttja flera kärnor (särskilt i spel), så fler kärnor är inte automatiskt bättre. Att bara multiplicera antalet kärnor med frekvensen som Palten86 gjorde är missvisande och talar inte alls om vilken processor som faktiskt är bäst för ditt ändamål.

Det går alltså inte att säga någonting om vilken processor som är bäst utifrån den information som du givit, utan det enda praktiska sättet att jämföra två processorer är att läsa recensioner av dem. Alternativt att fråga här på forumet, men då måste du ange vilka processorer det faktiskt handlar om och vad du ska använda dem till.

Permalänk
Skrivet av Palten86:

Skulle säga Six core 2.8ghz betyder att det är sex kärnor med 2.8 Ghz. 6*2,8=16.8 Ghz
Quad core betyder att det är 4 kärnor med 3.2 Ghz 4*3.2= 12.8 Ghz

Så six core är betydligt snabbare.

Nej, det funkar inte så. Det skulle endast fungera så om programmen vore perfekt skrivna och schemaläggningen mellan kärnorna funkat optimalt.
Som verkligheten är i dagsläget, så är vi väldigt långt från scenariot du pekar på. De flesta kontorsprogram utnyttjar en, max två kärnor. Spel utnyttjar sällan mer än två-tre kärnor på något vettigt sätt (finns en handfull undantag). I de programmen ger högre klockfrekvens mer än fler kärnor.
De program som utnyttjar flera kärnor bra är de som är lätta att parallellisera, t.ex. renderingsprogram och komprimeringsprogram. I de kan en lägre klockad sexkärnig ge lika bra prestanda som, eller bättre än en högre klockad fyrkärnig.

Så i dagsläget ger en fyrkärnig med högre klockfrekvens i många fall bättre prestanda än en sexkärnig med lägre klockfrekvens (väldigt vanligt i spel).

Visa signatur

~Pelle~