Årsinkomst när man söker lägenhet som student

Permalänk

Årsinkomst när man söker lägenhet som student

Jag kommer förmodligen börja studera på universitet nästa år och har suttit uppe på lägenhetskö ganska länge men tänker uppdatera min "sök-profil" lite och såg årsinkomst. Vad ska man skriva där om man studerar och inte har något fast jobb men brukar ha extra jobb?

I första hand kan man ju skriva in studiemedel men det är ju egentligen inte så jätte mycket och jag brukar ha extra jobb samt sommarjobb men jag har inget fast arbete utan arbetar åt ca 5 olika företag just nu, det blir ju ändå en del pengar. Hur mycket kollar de på årsinkomst när man söker och är det bättre att köra safe och bara skriva studiemedel eller ska man chansa på studiemedel+årsinkomst förra året eller något?

Det är ju ändå en ungefär dubblering mot endast studiemedel och utöver det så har jag redan ca 100k i besparingar som jag jobbat ihop tidigare.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Enklast är att kolla din senaste deklaration. Där står det din senaste årsinkomst. Den är offentlig och går att kolla upp på ratsit och liknande om du tappat bort den. Det är också din deklarerade årsinkomst som hyresvärdarna kan komma att kolla upp så se till att inte krydda för mycket.

Bidrag och lån från CSN/militärtjänstgöring, svartjobb, fickpengar från föräldrar osv räknas givetvis inte som inkomst.
Dock så är aktieutdelningar inkomster.

Obs deklarerade du inte förra året så är din årsinkomst 0:- trots att du kan ha fått in upp till 17 000 från sommarjobb osv, men dessa är isf skattebefriade.
Lycka till med lägenhetssökandet!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

Tar och lånar tråden med en liknande fråga. Jag tänkte söka bostadsbidrag och är lite fundersam över årsinkomsten där. Hur är det man ska räkna sitt CSN då, jag fann informationen på försäkringskassans hemsida lite förvirrande. Är det en procent av lånedelen man ska skriva då?

Permalänk
Skrivet av flukke:

Enklast är att kolla din senaste deklaration. Där står det din senaste årsinkomst. Den är offentlig och går att kolla upp på ratsit och liknande om du tappat bort den. Det är också din deklarerade årsinkomst som hyresvärdarna kan komma att kolla upp så se till att inte krydda för mycket.

Bidrag och lån från CSN/militärtjänstgöring, svartjobb, fickpengar från föräldrar osv räknas givetvis inte som inkomst.
Dock så är aktieutdelningar inkomster.

Obs deklarerade du inte förra året så är din årsinkomst 0:- trots att du kan ha fått in upp till 17 000 från sommarjobb osv, men dessa är isf skattebefriade.
Lycka till med lägenhetssökandet!

Hmm när jag ansöker så står studiemedel som ett alternativ på hur man får sin årsinkomst, även om det inte räknas in skattemässigt så måste väll de räkna in det?

På min deklaration är det bara med de 5 veckorna jag jobbade i somras och inte det jag jobbat från julas till nu så den är bara på lite över 27000kr.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Enklast är att kolla din senaste deklaration. Där står det din senaste årsinkomst. Den är offentlig och går att kolla upp på ratsit och liknande om du tappat bort den. Det är också din deklarerade årsinkomst som hyresvärdarna kan komma att kolla upp så se till att inte krydda för mycket.

Bidrag och lån från CSN/militärtjänstgöring, svartjobb, fickpengar från föräldrar osv räknas givetvis inte som inkomst.
Dock så är aktieutdelningar inkomster.

Obs deklarerade du inte förra året så är din årsinkomst 0:- trots att du kan ha fått in upp till 17 000 från sommarjobb osv, men dessa är isf skattebefriade.
Lycka till med lägenhetssökandet!

Bidragsdelen från CSN räknas väl ändå som inkomst då den är pensionsgrundande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Bidragsdelen från CSN räknas väl ändå som inkomst då den är pensionsgrundande.

Jepp, det har du rätt i!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tar och lånar tråden med en liknande fråga. Jag tänkte söka bostadsbidrag och är lite fundersam över årsinkomsten där. Hur är det man ska räkna sitt CSN då, jag fann informationen på försäkringskassans hemsida lite förvirrande. Är det en procent av lånedelen man ska skriva då?

"Studiemedel i form av studiebidrag
Som bidragsgrundande inkomst räknas 80 pro¤cent av bidragsdelen i studiemedlet, utom den del som är tilläggsbidrag"

Tycker det verkar rätt klart! Mer finns att läsa här http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av björk:

"Studiemedel i form av studiebidrag
Som bidragsgrundande inkomst räknas 80 pro¤cent av bidragsdelen i studiemedlet, utom den del som är tilläggsbidrag"

Tycker det verkar rätt klart! Mer finns att läsa här http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...

Det är alltså inte alls lånet jag ska kolla på utan bara bidraget? Jag testade deras kalkylator förut och det är ganska stor skillnad beroende på vad jag räknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är alltså inte alls lånet jag ska kolla på utan bara bidraget? Jag testade deras kalkylator förut och det är ganska stor skillnad beroende på vad jag räknar.

Du ska räkna på 80% av bidragsdelen.

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...
Står i anvisningarna på sista sidan.

Visa signatur

Ungos