Permalänk
Inaktiv

aktivera internt grafikkort

det interna grafikkortet på moderkortet verkar vara inaktiverat.

så min fråga är då, hur aktiverar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

det interna grafikkortet på moderkortet verkar vara inaktiverat.

så min fråga är då, hur aktiverar jag det?

Vad har du för moderkort?

Edit: Man brukar väl aldrig behöva 'aktivera' ett intrigerat grafikkort? Låter konstigt, kan kolla upp det om du vet vilket modell du har

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

intel i955x (d955xbk)

edit: ehm, jag är nog lite dum.. det moderkortet har väl inte internt grafikkort?
jag kollade snabbt bakom och såg en blå kontakt och antog att det var grafikkortet, men det är väl en COM-port? :E konstigt dock att det är ett grafikkort installerat som är inaktiverat..

jaja, är väl bara till att beställa ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

intel i955x (d955xbk)

edit: ehm, jag är nog lite dum.. det moderkortet har väl inte internt grafikkort?
jag kollade snabbt bakom och såg en blå kontakt och antog att det var grafikkortet, men det är väl en COM-port? :E konstigt dock att det är ett grafikkort installerat som är inaktiverat..

jaja, är väl bara till att beställa ett grafikkort.

Ahh, läste lite om andra som haft problemet. Vad har du för Processor?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

intel pentium 4 650 3,4ghz (socket 775 lga) (codename: prescott)

har tagit infon från programmet cpu-z.

Permalänk
Medlem

du har väl inget "externt" gpukort i va? Eller du kanske har haft men tagit bort? Hur får du bild på skärmen då, eftersom du kunnat köra gpu-z?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

intel pentium 4 650 3,4ghz (socket 775 lga) (codename: prescott)

har tagit infon från programmet cpu-z.

Mhm, någon som nämde att om detta moderkort inte stödjer processorn så får man ingen skärm, han hade samma problem. Dock så stödjer ditt moderkort processorn så har ingen aning. :S

Såg ett antal trådar men ingen hade hittat en lösning på det. Pröva med ett riktigt grafikkort Funkar inte det är de väll bara att byta moderkortet.

Många moderkort har intrigerat grafikkort som funkar asbra sålänge man inte ska spela då eller göra andra grafiskt krävande stuff. Lycka till!

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

jag har haft ett pci-e kort i, men tagit ut det då det är trasigt.
men om jag tar ut det så verkar inte datorn vilja boota upp alls..

jag kör med remote desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

du har väl inget "externt" gpukort i va? Eller du kanske har haft men tagit bort? Hur får du bild på skärmen då, eftersom du kunnat köra gpu-z?

Bra fråga xD. Han försöker köra på det inbyggda grafikkortet i moderkortet, som inte går o ta bort...
Men, hur kör du egentligen gpu-z?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

citerar mitt föregående inlägg då

Skrivet av anon170706:

jag kör med remote desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

jag har haft ett pci-e kort i, men tagit ut det då det är trasigt.
men om jag tar ut det så verkar inte datorn vilja boota upp alls..

jag kör med remote desktop

Okej, så du måste ha i det trasiga pci-e kortet för att datorn ska kunna boota upp (fast utan skärm) så du kan köra remote desktop?

Isf har väl inte moderkortet något intrigerat grafikkort ändå. Moderkortet vägrar väl boota utan internt/externt moderkort?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

rättar dig med -moderkort +grafikkort i sista meningen.
men kan nog vara så då ja..

får köpa ett nytt grafikkort. kostar ju ändå bara ca 3-400kr (skall bara vara till en server så behöver inte vara något galet kraftigt grafikkort)

Permalänk
Inaktiv

tack för att du tog dig tid till att kolla upp och hjälpa mig med detta iaf.

Permalänk
Medlem

Inga problem Eftersom det var en rad andra som hade samma problem utan att få det att funka, blir det nog lättast att köpa ett billigt grafikkort trotts allt.

Lycka till!

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

japp, blev ett sådant här: http://www.dustinhome.se/pd_5010587139.aspx
( det billigaste de hade typ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

citerar mitt föregående inlägg då

aha, ja det förklarar ju en hel del Jo, verkar som att det kanske är bäst att köpa ett nytt kort & stoppa i

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Inaktiv

konstigt dock att det funkar vid "inloggningskärmen" och sen när jag får upp "detta windows är inte aktiverat bla bla bla" (oh no a pirate, yarr)

men sen så fort den laddar upp menyerna, ikoner och programmen i systray osv så ballar det ur.. blir ränder och färger åt alla möjliga håll och kanter.
provat att installera om och byta drivrutiner osv, men inget hjälper. tyckte dock det var ett lite konstigt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

japp, blev ett sådant här: http://www.dustinhome.se/pd_5010587139.aspx
( det billigaste de hade typ )

Skrivet av anon170706:

konstigt dock att det funkar vid "inloggningskärmen" och sen när jag får upp "detta windows är inte aktiverat bla bla bla" (oh no a pirate, yarr)

men sen så fort den laddar upp menyerna, ikoner och programmen i systray osv så ballar det ur.. blir ränder och färger åt alla möjliga håll och kanter.
provat att installera om och byta drivrutiner osv, men inget hjälper. tyckte dock det var ett lite konstigt fel

Weird :S, även fast det är yaarrrrharrrr pirratat så borde ju inte drivrutinerna ba dö, eller vad som nu händer. Restarta datorn, tryck F8, F2, DEL eller vare nu är. Boota datorn i safemode så for du se om det är drivrutinerna som sabbar.

Om det funkar utan, vilket det borde göra. Såå försök hitta nya drivrutiner o installera, eve ominstallera den versionen du har.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Inaktiv

tar jag bort drivrutinerna så funkar det ja, men så fort jag startar om datorn så installerar den ju genom windows update nya drivrutiner och då blir det strul igen (även med nvidias drivrutiner strular det)

så det verkar egentligen som det funkar så länge upplösningen inte är för hög..(?) för när inga drivrutiner är installerade så är det ju låg upplösning typ 640xbla bla eller så.. men när drivrutiner installeras så blir det ju automatiskt högre upplösning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

tar jag bort drivrutinerna så funkar det ja, men så fort jag startar om datorn så installerar den ju genom windows update nya drivrutiner och då blir det strul igen (även med nvidias drivrutiner strular det)

så det verkar egentligen som det funkar så länge upplösningen inte är för hög..(?) för när inga drivrutiner är installerade så är det ju låg upplösning typ 640xbla bla eller så.. men när drivrutiner installeras så blir det ju automatiskt högre upplösning..

skulle tro att det är drivrutinerna i sig som kronglar, inte pga upplösningen. Du kan ju ändra inställningarna i windows så den inte uppdaterar automatiskt.. men man kan ju inte köra utan drivrutiner heller som du säger, sämsta upplösningen..

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |