Antec Kühler H2O 920 + ASUS P8P67 Deluxe B3 hjälp!

Permalänk
Medlem

Antec Kühler H2O 920 + ASUS P8P67 Deluxe B3 hjälp!

Tjena alla!

Jag köpte Kühler 920 och pluggade in den idag tillsammans med mina ny-köpta delar:

ASUS P8P67 Deluxe B3, i7 2600K, 8GB Corsair Vengeance osv.

Var lite meckigt innan jag greppade hur den skulle sitta på.

Startade upp datorn för första gången precis och det första där står är: CPU FAN-error. Annars verkar allt fungera.
Gick in i EFI BIOS och tittade. Tempen i BIOS startade på 45C... Är detta normalt? Har hört att Moderkortet kan visa helt fel temp.

Men iaf, det med CPU FAN error. Jag satte "ström-kabeln" i en "PWR-FAN" port på m/k:et. Är detta rätt? Man brukar ju plugga in CPU fläktar i "CPU-FAN". Men kabeln från Antec-kylaren har bara 3 pins. En vanlig CPU-fläkt har väl 4 pins? El ska jag sätta kabeln i "CPU-FAN" porten ist?

Vore grymt tacksam för snabba svar, om ni kännner er manade.

Ni får oxå gärna förklara EXAKT vart ni pluggade in era kablar från Antec kylaren....

Jag är mest rädd för att kylaren ej funkar som det skall göra.. Hur vet jag att pump o skit fungerar?

Som sagt, tempen i BIOS har stigit från kall-start: 45C - 51 på ca 15min.

Permalänk
Medlem

Vet inte just med den här kylaren
men i normala fall ska kylarens pump kopplas till pwr_fan och bakre fläkten till cpu_fan uttag
eftersom då får pumpen oftast full ström och fläkten som är vid radiatorn styrs av cpu_fan så om cpun blir varm så ökar cpu_fan på volten och fläkten går fortare för att kyla ner vattnet

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Pumpen ska sitta direkt i nätagget så den alltid går på 12v.
Fläktarna, dom må vara 3 pin men går bra att sättas i 4 pin cpu uttaget, det du förlorar är PWM kontroll om jag minns rätt, någon kan säkert det bättre än vad jag kan.

Menmen, sätt en fläkt i CPU_FAN headern och pumpen ska gå från molex som kommer ifrån nätagget.

Permalänk

Nu är detta förmodligen lite Off topic, men när jag installerade min H20 620 kylare så kopplade man pumpen på 3 pins uttag på mobo och sedan seriekopplade man fläkten till pumpen, så jag kör just nu pump+fläkt på en 3 pins fläkt uttag.

Läs manualen igen och kolla ifall du kan se nån liknelse med 620 kylaren.

Kan vara så att pumpen är lite tyngre på 920 kylaren och kräver mer kraft.

Jag är som sagt inte 100% säker på detta eftersom jag inte äger en själv.

Edit:
Har jag kopplat fel må tro? den fungerar fin fint och den kyler processorn väl just nu iaf.

Permalänk
Medlem

Koppla in din 3-pin kontakt i CPU-FAN. Gå in i BIOS och se till så att moderkortet inte reglerar strömmen, utan alltid ger max. Kan du inte hitta inställningen så koppla in strömmen direkt till PSUn istället via en adapter.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Well, fläktarna verkar snurra på iaf... Satte slutliga 3-pin kontakten i CPU_FAN ist. Så att jag slapp "FAN-ERROR" vid uppstart.

Installerade Antec-mjukvaran, men inga drivrutiner kunde installeras för USB kontrollern. Har pluggat i USB-kontakten från kylaren exakt som i manualen. I en av USB-kontakterna på moderkortet. Startar jag programmet (ChillControl V.exe) så står det: "Check USB connection on device!"

Nån annan som haft detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Well, fläktarna verkar snurra på iaf... Satte slutliga 3-pin kontakten i CPU_FAN ist. Så att jag slapp "FAN-ERROR" vid uppstart.

Installerade Antec-mjukvaran, men inga drivrutiner kunde installeras för USB kontrollern. Har pluggat i USB-kontakten från kylaren exakt som i manualen. I en av USB-kontakterna på moderkortet. Startar jag programmet (ChillControl V.exe) så står det: "Check USB connection on device!"

Nån annan som haft detta problem?

Den svarta kabeln i usb-kontakten ska vara i det ensamma stiftet på moderkortet. Är den det så har du kopplat rätt och då borde du inte ha några problem med installationen.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jo, nu funkar det klockrent med kylaren. Programmet är fint oxå! Kanon köp helt enkelt! Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Jo, nu funkar det klockrent med kylaren. Programmet är fint oxå! Kanon köp helt enkelt! Tackar för hjälpen.

Håller på i skrivande stund att koppla in en exakt likadan kylare på mitt ASUS P8P67 Pro moderkort.
Vart också lite fundersam över pumpens 3 pins och moderkortet har 4 pins på CPU_FAN.
Men jag får väl testa jag också...

Bygger datorn ifrån scratch så det ska bli intressant och se om det fungerar

edit: btw, vilket håll satt du kylblocket åt? slangarna uppåt eller neråt dvs? Har sett att folk har olika nämligen.

Permalänk
Medlem

Går inte koppla pumpen direkt på nätagget ju.
Satte min 3 pins på CPU_FAN och dom andra 2 till dom medföljdes fläktarna givetvis. Gick in i bios och min CPU låg på 45 grader. Jag får också CPU fan error

Permalänk
Medlem

http://www.antec.com/download/Kuhler%20920%20Manual.pdf

Antar att man ska sätta pumpen på cpu_fan för att den ska tro att det finns en cpu fan

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffo:

http://www.antec.com/download/Kuhler%20920%20Manual.pdf

Antar att man ska sätta pumpen på cpu_fan för att den ska tro att det finns en cpu fan

Jo precis, endå får man CPU Fan error

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Jo precis, endå får man CPU Fan error

http://www.overclock.net/water-cooling/990111-antec-k-hler-h2...

kanske funkar

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

Får testadet

Permalänk
Medlem

Fick bort CPU fan-error. Kör med programmet som skickade med och hoppas det gör jobbet.
Man ser ju inte CPU tempen i det men kylvätskans temp visas.
Installerade även Real Temp och den visar 36-38 grader ungefär, vid spel (crysis 2 med allt på max) så gick den upp i 45-47.

Öppnade även upp datorn för att sätta in en till hårddisk och passade på att känna på pumpen samt slangarna, de kändes ju som att de var mer än 36-38 grader iaf.

Men men jag kanske är nojig i onödan.
Byggde ju ihop datorn igår så man är ju lite rädd eftersom den är helt ny

Permalänk
Medlem

vet ej om denna tråd fortfarande är aktiv men jag fick precis samma fel "CPU fan-error" löste detta genom att ställa om parmetrarna i bios vilket varvtal den skulle larma på.

låg som standar att den skulle larma under 600rpm och den pumpar inte så snabbt.