Permalänk
Medlem

Hazro Monitorer, HZ27WA?

Hej,

finns det någon på forumet som erfarenhet angående märket Hazro?

De har en på pappret synnerligen intressant skärm väldigt lik Apple Cinema 27" men för en betydligt billigare penning, ca 5500:-. http://hazro.com/HZ27WA.php

- 27"
- Glossy
- S-IPS
- 2560x1440

Skärmen har fått bra kritik från användare och på TFT-central (även om jag lite cyniskt kan misstänka visst gynnande recension med tanke på att både TFT-central och Hazro finns i England): http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hazro_hz27wa.htm

Det jag har fått fram i grova drag hittills är:

  • Skärmen i fråga finns i en "A" och en "C"-variant, där A har mer anslutningsmöjligheter och lite mer avancerade scalingmöjligheter medan C åtnjuter lite lägre input lag (även om det inte verkar vara ett stort problem på A heller).

  • Vissa användare har haft problem med damm bakom glaset, men efter att ha skummat på overclockers.co.uk's forum verkar det vara några enstaka dåliga ex. vilket i sin tur fått alla att gå över sina skärmar med lupp och några till har hittat små dammkorn. Problemet verkar överdrivet och Hazro (som för övrigt själva skriver på overclockers.co.uk's forum) säger sig ha vidtagit åtgärder.

  • För svenskar verkar det enbart gå att beställa dessa från hazro.com själva.

  • Foten verkar inte precis vara top-notch och har bara tilt upp-ner.

  • Overclockers.co.uk säljer Hazro's skärmar men levererar inte till Sverige. De har också non-glossy-varianter som de genom ett specialavtal med Hazro säljer exklusivt själva, något som verkar ha tillkommit eftersom deras användare efterfrågat dom pga smak och rädsla för damm bakom glaset.

  • Länk till overclockers forum och Hazro-tråd: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18204986

Funderingar jag har:

  • - Någon som har en sådan eller har beställt annat från Hazro, funkade det bra?

  • - Returer till Storbritannien vid ev. problem/fel, någon som har nån erfarenhet av det generellt? (Det är inte helt lätt att utläsa hur det i praktiken går till på Hazro's site...)

  • ...

  • - Vad tror ni om HZ27WA generellt???

Permalänk
Medlem

Var lite inne på att köpa en sådan, men det fick bli en Dell U2711 istället av trygghetsskäl (garantier, kvalitet etc)

Priset på Hazroskärmen är väldigt lockande, det måste finnas någon hake...

Hur som helst, att köpa sig en ordentlig skärm är den bästa uppgraderingen man kan göra!

Permalänk
Avstängd

Om man nu vill ha en billigare 2560x1440 IPS så skulle jag köpa Fujitsu Siemens P27T-6 istället. Bättre byggkvalitet, bättre ergonomi och betydligt enklare om man skulle behöva göra en reklamation. Kostar 'bara' 6300:- inkl frakt sedan Dustin sänkte priset på den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765338

Permalänk
Medlem

Ja, köptryggheten är definitivt en 'issue'. Hazro är ett okänt märke, måste beställas från dem själva i Storbrittanien & bolaget har ombildats nyligen. Det som gör det lite säkrare känner jag är deras öppna kommunikation på overclockers.co.uk forum, köparnas rapporter där och de verkar vara dedikerade och öppna (även om det knappats iofs hjälper vid retur/garantiärenden...). Skärmen "HZ27WA" som sig verkar också grym och säljs i skrivande stund för 491.99 GPB incl VAT på deras sida... Inkl transport... Mycke pengar att 'chansa på' ja...

Det som för mig lite talar emot både Dell'en och P27T-6:en är att de verkar ha en värre anti-glare coat än denna från Hazro. Detta enbart enligt rapporter lite generellt. Vad jag har förstått är att LG's "LM270WQ2-SLA1" CCFL sitter i U2711 & P27T-&6 och "LM270WQ1-SDA2" (W-LED) sitter i Hazro'n och Apple Cinema 27", varav den sistnämnda av rapporter att döma ej har samma kraftiga anti-glare-coating....? Uppskattar kommentarer på detta, osäker...

LGD H-IPS LM270WQ1-SDA2 2560x1440 5ms G2G 1000:1 380 178/178 16.7M (8-bit) 77% 77.2% 99.9% W-LED
LGD H-IPS LM270WQ2-SLA1 2560x1440 5ms G2G 1000:1 380 178/178 1.07b (8-bit+A-FRC) 102% 97.1% 100.0% 8x CCFL

Permalänk
Medlem

Jag följer upp min egen fråga här angående anti-glare coating. Jag hittade en bra sida med panel-info här:
http://lcdtech.no-ip.info/en/data/lcd.panels.in.monitors.htm

En undersökning av panel-specarna visar att en Hazro-skärm (fast egentligen både HZ27Wa och HZ27Wc) och Apple LED Cinema 27" verkar för närvarande ensamma om att ha en 27" panel från LG med en mindre aggressiv anti-glare coating (typ glossy, 2H). Alla övriga har den andra, av många kritiserade, anti-glare'en...

Panel LM270WQ2
Surface treatment: Hard coating(3H), Anti-glare treatment of Surface Treatment the front polarizer

Sitter i:
Dell UltraSharp U2711
Eizo FlexScan SX2762WF
Fujitsu P27T-6 IPS
Hazro HZ27Wb
NEC MultiSync PA271W
NEC SpectraView Reference 271

Panel LM270WQ1
Surface treament: Glare (Low Reflection treatment of the Surface Treatment front polarizer)

Sitter i:
Hazro HZ27Wa
Apple LED Cinema Display 27"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant att det över huvud taget går att ta bort coatingen...(!) ...och jäklar vilken skillnad.

Däremot verkar inte proceduren vara vare sig enkel eller helt riskfri om man läser på forumet som den killen referar till "The current success ratio (in this forum) is is 3 out of 5 tries, and its a $1000 display.": http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?p=12033438#p...

Permalänk
Avstängd

Jauger fick C för 4300 inkl frakt. Får hoppas att han skriver ett omdömme när han får den.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Relik 📜

Känns mycket spännande, ser fram emot intryck!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm idag. Jag köpte alltså en H27WC skärm. Skärmen har endast tre uttag (DVI, el och 3.5 mm analogt ljud). Intrycket är positivt, inga döda pixlar inga konstigheter. Helt sjukt mycket bättre än den 22'' skärm jag bytte upp mig från.

Har ni några specifika frågor?

Permalänk
Medlem

Har ett par frågor:
Det har nämnts att det kan vara problem med att se upplösningen för BIOS, stämmer det?
Hur är det att arbeta med OSDmenyn, är den vettigt upplagd och lättmanövrerad?

Permalänk
Medlem

Jauger: Hur är stativet/foten? Är det skakigt eller stabilt? Vilken skärm bytte du ifrån (jag gissar på att det inte var en IPS-skärm)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Har ni några specifika frågor?

Kul att höra! Några frågor:

- Hur lång tid tog leveransen?
- Fick du någon info när den blev skickad & trackingnummer?
- Dom har gratis frakt för närvarande, var det ett långsamt alternativ som var gratis eller även typ DHL/express?
- Har du hört nåt störande surrande ljud från den? (Sett rapporter om det vid vissa kontrastvärden & bilder typ denna i fullscreen: http://imageshack.us/photo/my-images/238/200006resolutionprim...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stax:

Har ett par frågor:
Det har nämnts att det kan vara problem med att se upplösningen för BIOS, stämmer det?
Hur är det att arbeta med OSDmenyn, är den vettigt upplagd och lättmanövrerad?

Mina bios fungerar helt felfritt (asus).

Skärmen har ingen OSDmeny (27WC), se nedan för utförligare svar.

"
The HZ27WC unit which was sent to us for testing has had the factory calibration applied and so these are hopefully a more representative view of what you can expect from these screens out of the box. I have taken these default measurements with the brightness control set at maximum. I am unsure which setting will be used out of the box so this could vary and there's no OSD menu to do a "factory restore". The default luminance could vary as a result so I will disregard this measurement here. The default gamma of the screen was spot on at 2.2 and colour temperature was 6293k, being only 3% out from the target which was also very good. The contrast ratio recorded was a very respectable 943:1 which is excellent for an IPS panel.
"

Skrivet av Porom:

Jauger: Hur är stativet/foten? Är det skakigt eller stabilt? Vilken skärm bytte du ifrån (jag gissar på att det inte var en IPS-skärm)?

Foten är inte superstabil men inte skakig heller. Det ska gå att justera skärmens lutning men det har jag inte lyckats med ännu.

Jag bytte från en 22'' samsung sync master, en helt annan värld :).

Skrivet av Scepticer:

Kul att höra! Några frågor:

- Hur lång tid tog leveransen?
- Fick du någon info när den blev skickad & trackingnummer?
- Dom har gratis frakt för närvarande, var det ett långsamt alternativ som var gratis eller även typ DHL/express?
- Har du hört nåt störande surrande ljud från den? (Sett rapporter om det vid vissa kontrastvärden & bilder typ denna i fullscreen: http://imageshack.us/photo/my-images/238/200006resolutionprim...)

Jag beställde skärmen 2a juni fick den idag 9 juni, 7 dagar. UPS levererade till dörren gratis.

Info angående sändning ja. UPS skickade mig en länk där jag kunde följa exakt var skärmen var från och med det att den reggats i deras system.

Gratis frakt= UPS.

Ja den surrar lite när jag tar upp den där bilden. Inte märkt av det i något annat fall dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Ja den surrar lite när jag tar upp den där bilden. Inte märkt av det i något annat fall dock.

Tackar för svaren! Min gamla Samsung surrar lite på just den bilden också men aldrig på nåt annat jag märkt av så det är väl helt normalt då säkert!

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha för svaren! Detta låter riktigt bra tycker jag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror inte dom levererar till Sverige, jag läste det på ett forum men hittar inget att referera till just nu.

Hugade spekulanter kan också vara intresserade av att de har hintat om en inom kort kommande version med displayport och HDMI. Ska ha bromsats upp medan de utreder rapporterade problem med HDCP-kompatibilitet: http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=19326340&post...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Hazro verkar helt klart vara ett bra alternativ till dagens 27tummare, får nog bli en sån till hösten.

Permalänk
Medlem

Fortfarande helt felfri skärm. Fungerar bra för spel fungerar ypperligt för video/surf/windows.

Permalänk
Relik 📜

Jag är väldigt sugen, lär nog hålla mig tills efter sommaren dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tror inte dom levererar till Sverige, jag läste det på ett forum men hittar inget att referera till just nu.

Det gör dom:

Citat:

Dear eric,

Thankyou for your webnote,

Yes we do ship to sweden

Regards,

Michael Ohara

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av WIRN:

Det gör dom:

Fint att höra! Tror det de flesta noterat är raden "Only available to customers in the United Kingdom" som finns på just de skärmarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fint att höra! Tror det de flesta noterat är raden "Only available to customers in the United Kingdom" som finns på just de skärmarna.

Det tror inte jag

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av WIRN:

Det tror inte jag

Okej, då tror vi olika!
Känns annars som att ett sådant uttalande kan betyda att just den aktuella produkten inte skeppas utanför UK, men svaret på ditt mail säger ju något helt annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, då tror vi olika!
Känns annars som att ett sådant uttalande kan betyda att just den aktuella produkten inte skeppas utanför UK, men svaret på ditt mail säger ju något helt annat.

Jag frågade bara om det skickar utanför UK generellt, inte just den skärmen så nej, den lär inte gå att beställa därifrån (men jag tycker knappast det var tydligt eftersom det var inbakat bland all annan text som man sällan läser).

Permalänk

Har varit riktigt sugen på en sådan här skärm ett tag nu (ev först en och sen två till om jag är nöjd), dock saknar jag DP, hade den haft DP så hade jag nog beställt utan tvekan.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Har varit riktigt sugen på en sådan här skärm ett tag nu (ev först en och sen två till om jag är nöjd), dock saknar jag DP, hade den haft DP så hade jag nog beställt utan tvekan.

Varför är dp så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har sett denna skärmen också och är riktigt sugen, behöver verkligen ny skärm då jag idag sitter på en gammal 19" 1440x900 Acer-skärm. Men till hösten är det troligt att det inhandlas en sån här.

Skrivet av WIRN:

Varför är dp så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen ämnar han att köra Eyefinity och då måste minst en skärm vara inkopplad på DP och om man bara har skärmar med DVI/HDMI behövs en extra aktiv DP-adapter att koppla in i grafikkortet som kostar ett par hundra och uppåt och det är väl inte helt strulfritt vad jag fattat. Också är det ju snyggare utan adaptrar.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Varför är dp så viktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry för segt svar, har varit på Metaltown och kom precis hem. I alla fall till baka till ämnet, DP är viktigt för mig utav två anledningar, ett för att jag vill ha/har 4 skärmar och för att det ska funka på HD6870 måste minst två vara med DP och en aktiv dual link dvi-> DP adapter kostar som ett extra kort i stort sätt och för de andra så
har jag en MBP som också använder DP; ibland vill jag koppla den till mainskärmen och även där behöver jag då den svindyra DL DVI->DP adaptern så jag kommer inte ifrån den om skärmen inte har DP. På 1080p är det inte så farligt för där är adaptrarna inte så dyra.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]