Permalänk

i7 blir varm

Tja, jag kör en i7 950 med stock klockning och en Coolit ALC Eco. Min idle temp ligger på 37-38C och när jag renderar 3D bilder så ligger den på 68-70C, detta kan ju inte vara bra för processorn? Visst blir processorn varm när man renderar grejer, men så höga temps borde det inte bli med ett slutet vattenkylningssystem tycker man. Jag har monterat om kylningen 3 gånger och bytt ut kylpastan. Vad ska jag göra? Jag känner att min processor blir seg när jag spelar ibland också. Jag använder Core Temp.
Min polare kör Frio kylare på sin i7 950 som ligger på 4Ghz, hans idle temp ligger på om 30-32C och en annan jag känner som kör nån AMD Phenom X4 processor med Coolit ALC Eco kylaren ligger på 27C på idle. Går det att byta ut kylaren? Min dator är inte så gammal, köpte den i januari från inet.se

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem

Din idle temperatur låter helt normal. Normalt är att man ligger ca. 10-15 grader över rumstemperatur vid idle om du har en vettig kylning. Sedan är i7 9xx-serien känd för att bli varm under belastning. Så din temperatur på ca. 70 grader vid full belastning under rendering är inte onormalt. Håller den sig runt 70 grader skulle jag inte vara direkt orolig då de tål mer, men jag skulle försöka få ner temperaturen.

Du har bytt kylpasta säger du, så jag utgår från att det är korrekt. Hur har du monterat din fläkt till vattenkylningen, ut eller inblås? Push, eller pull? Vart har du placerat radiatorn? Hur är det med extra chassifläktar?