Permalänk

Elbilar, framtidens bilar?

Jag säger då det, elbilar är framtiden, vid rödljus sticker man i från och lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln om klimatet tillåter

Faaan, va untz det är i den lilla motorn, bottenvridet är helt stört Fast den toppar bara 132 km/h.

Snabbrecension av Mitsubishi i-MIEV.

Synd dock att den är så förbannat ful.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag säger då det, elbilar är framtiden, vid rödljus sticker man i från och lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln om klimatet tillåter

Faaan, va untz det är i den lilla motorn, bottenvridet är helt stört Fast den toppar bara 132 km/h.

Snabbrecension av Mitsubishi i-MIEV.

Synd dock att den är så förbannat ful.

Sen är priset så förbaskat högt att elbilar kommer dö ut. För ingen kommer har råd att köpa dom

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Sen är priset så förbaskat högt att elbilar kommer dö ut. För ingen kommer har råd att köpa dom

Äh, 380k är väl inget. Den dyraste bil jag någonsin kört

Men seriöst förstår jag inte hur du tänker, det är miljövändligt och tyst och behagligt, både för föraren och de omkring, både bullermässigt och luftkvalité-mässigt.
Det är klart elbilar är framtiden, tekniken för batterier går inget annat än framåt och det är de som kostar, när tekniken blir bättre blir den billigare.
Att tro att det går att fortsätta att köra med förbränningsmotorer är bara naivt. Liksom, hur dumt låter det inte att bara elda upp 70% av bränslet till ingen nytta?
Batterier och bränsleceller is the way to go! Vätgas går dessutom snabbt att tanka om det nu slår igenom.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Äh, 380k är väl inget. Den dyraste bil jag någonsin kört

Men seriöst förstår jag inte hur du tänker, det är miljövändligt och tyst och behagligt, både för föraren och de omkring både bullermässigt och luftkvalité-mässigt.
Det är klar elbilar är framtiden, tekniken för batterier går inget annat än framåt och det är de som kostar.
Att tro att det går att fortsätta att köra med förbränningsmotorer är bara naivt. Liksom, hur dumt låter det inte att bara elda upp 70% av bränslet till ingen nytta?
Batterier och bränsleceller is the way to go! Vätgas går dessutom snabbt att tanka om det nu slår igenom.

380k är lika mycket som den nya 9-5:an Folk har väll råd men vem vill vänta 8 timmar på en tankning som räcker 30mil? Elbilar kommer inte slå igenom dom närmaste åren. Men kanske om 15 år. Fast dom måste se till att det går att tank en el bil på 2 minuter

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Jag säger då det, elbilar är framtiden, vid rödljus sticker man i från och lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln om klimatet tillåter

Faaan, va untz det är i den lilla motorn, bottenvridet är helt stört Fast den toppar bara 132 km/h.

Snabbrecension av Mitsubishi i-MIEV.

Synd dock att den är så förbannat ful.

Bah, långt ifrån framtiden, varför köra nåt som batterierna håller högst 50 km för att sedan laddas 24 timmar?
Hondas FCX Clarity är framtiden däremot, vätgasdrivna bilar är betydligt miljövänligare än nåt eldrivet skräp, eftersom allt utsläpp är vatten.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Bah, långt ifrån framtiden, varför köra nåt som batterierna håller högst 50 km för att sedan laddas 24 timmar?
Hondas FCX Clarity är framtiden däremot, vätgasdrivna bilar är betydligt miljövänligare än nåt eldrivet skräp, eftersom allt utsläpp är vatten.

Fyi, den laddar bara i 7 tim och då kan man köra 16mil. Med snabbladdstationerna (Som ännu bara finns i Japan) kan man ladda upp 80% på 30 min.

Du vet att de vätgasdriva bilarna är elbilar med vanliga bränsleceller? Du dissar och hissar alltså elbilar samtidigt

Skrivet av 24mbit:

380k är lika mycket som den nya 9-5:an Folk har väll råd men vem vill vänta 8 timmar på en tankning som räcker 30mil? Elbilar kommer inte slå igenom dom närmaste åren. Men kanske om 15 år. Fast dom måste se till att det går att tank en el bil på 2 minuter

Elbilar kommer slå igenom snart, jag har inte tid att vänta längre
Jag tvivlar starkt på att det skulle ta 15år, tekniken för batterier går ju framåt med raketfart nu. Det som sätter stopp för laddtiderna är faktiskt inte bilarna själva utan det är våra elnät som inte riktigt klarar av att ge 400V/600A

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Fyi, den laddar bara i 7 tim och då kan man köra 16mil. Med snabbladdstationerna (Som ännu bara finns i Japan) kan man ladda upp 80% på 30 min.

Du vet att de vätgasdriva bilarna är elbilar med vanliga bränsleceller? Du dissar och hissar alltså elbilar samtidigt

Jag vet, men vätgasdrivna bilar behöver man bara tanka som en vanlig bil, inte vänta i 7 timmar på att kunna köra.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Fyi, den laddar bara i 7 tim och då kan man köra 16mil. Med snabbladdstationerna (Som ännu bara finns i Japan) kan man ladda upp 80% på 30 min.

Du vet att de vätgasdriva bilarna är elbilar med vanliga bränsleceller? Du dissar och hissar alltså elbilar samtidigt

Elbilar kommer slå igenom snart, jag har inte tid att vänta längre
Jag tvivlar starkt på att det skulle ta 15år, tekniken för batterier går ju framåt med raketfart nu. Det som sätter stopp för laddtiderna är faktiskt inte bilarna själva utan det är våra elnät som inte riktigt klarar av att ge 400V/600A

Jag håller mig till bensin bilar tills oljan tar slut:P Jag gillar själv att trimma bilarna. Så jag kommer sakna motorljudet den dagen en jävla el bil står utan min fula dörr.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttade inläggen lite*:P

Jag tycker den här debatten är värd att fortsätta diskutera.

Skrivet av SpammerN^:

Bah, långt ifrån framtiden, varför köra nåt som batterierna håller högst 50 km för att sedan laddas 24 timmar?
Hondas FCX Clarity är framtiden däremot, vätgasdrivna bilar är betydligt miljövänligare än nåt eldrivet skräp, eftersom allt utsläpp är vatten.

Hur framställer man vätgasen då? Dessutom så släpper ju elbilarna ju inte ut något alls. Det är ju bara hur man "tillverkar" elen som är miljövänligt (eller inte).

24mbit: Sakna motorljudet kommer man bara göra på de bilarna som har något att komma med. De flesta 4- och 5cylindriga bilarna låter ju bara klent. V8'or däremot spelar som en symfoniorkester.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

*Flyttade inläggen lite*:P

Jag tycker den här debatten är värd att fortsätta diskutera.

Hur framställer man vätgasen då? Dessutom så släpper ju elbilarna ju inte ut något alls. Det är ju bara hur man "tillverkar" elen som är miljövänligt (eller inte).

24mbit: Sakna motorljudet kommer man bara göra på de bilarna som har något att komma med. De flesta 4- och 5cylindriga bilarna låter ju bara klent. V8'or däremot spelar som en symfoniorkester.

Det är flytande väte som används, och att framställa det ska tydligen inte vara svårare än att borra fram olja.
Varför jag föredrar vätgasbilar är just för att de framställer elen själva och släpper bara ut vatten, istället för elen till en elbil som ingen vet hur miljö(o)vänligt den har producerats.

Edit: På tal om motorljud, ljudet från 5an i 850in är ganska gött att höra faktiskt.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Man man ska kolla efter motorer som är originala. Så slår inget en V8:a Men om man ska blanda in lite annat så kan vilken som helst bil låta riktigt gött

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Bilar låter förfan inte gött? Fattar inte var folk fått det ifrån.
Motorcyklar låter otroligt gött.

Sen tror jag elbilen (och elmotorcyklen) har långt kvar innan en majoritet av befolkningen har en.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Det är flytande väte som används, och att framställa det ska tydligen inte vara svårare än att borra fram olja.
Varför jag föredrar vätgasbilar är just för att de framställer elen själva och släpper bara ut vatten, istället för elen till en elbil som ingen vet hur miljö(o)vänligt den har producerats.

Edit: På tal om motorljud, ljudet från 5an i 850in är ganska gött att höra faktiskt.

Du har fel. Vätgasframställning är oerhört energikrävande.

Dagens drivmedel kommer inte ersättas med ett nytt alternativ, utan flera olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag säger då det, elbilar är framtiden, vid rödljus sticker man i från och lämnar bensinbilarna med ett litet surr och ett dammoln om klimatet tillåter

Faaan, va untz det är i den lilla motorn, bottenvridet är helt stört Fast den toppar bara 132 km/h.

Snabbrecension av Mitsubishi i-MIEV.

Synd dock att den är så förbannat ful.

en elmotor ger ju konstant kraft hela tiden medan bensin motorn endast ger kraft vid explosionen. elmotorer är bättre än bensinare på alla områden förutom priset och att dagens batterier inte är så optimala.

jag tror att en hybrid mellan elmotor bil och något annat är framtiden eller att man har 2 olika typer av kraft källor(eller fler) som kan omvandlas till el och givetvis "tankas" på olika sätt.

ska man tex sätta sig på ett fik ett par timmar så laddar man det interna batteriet, ska man bara snabbtanka vid nån mack så fyller man bränslecellen. får man slut på båda dom så får man vänta några timmar men få tillräckligt el från bilens solceller på taket för att ta sig till närmsta mack(om det är dag).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Dock så känns det meningslöst med el, om man laddar den med kolkraft från tyskland eller polen. För att det ska fungera så måste hela kedjan vara sluten, annars så flyttar man bara utsläppen från en punkt till en annan....

En gasbil med elmotorer är framtiden, gas vid längre sträckor och el i staden. Mazda har väll en rx8'a som klarar bensin & gas. Där har vi godis... Mazda RX-8 Hydrogen RE

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Säger som Jay Leno och James May. Låt elbilarna komma asap. För då kommer vi fram som vi ska utan att bygga om infrastrukturen och vi kan på helgerna köra våra sportbilar som går på bensin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpammerN^:

Det är flytande väte som används, och att framställa det ska tydligen inte vara svårare än att borra fram olja.
Varför jag föredrar vätgasbilar är just för att de framställer elen själva och släpper bara ut vatten, istället för elen till en elbil som ingen vet hur miljö(o)vänligt den har producerats.

Edit: På tal om motorljud, ljudet från 5an i 850in är ganska gött att höra faktiskt.

Precis som Olegh skriver så krävs det mycket energi (el) för att framställa vätgas, om man ska göra det genom elektrolys. Så att först skapa el och sedan sönderdela vattnet och ta fram vätgasen med hjälp av el för att till sist skapa el av den igen. Nja ganska bra om det går att lösa på ett bra sätt. Det finns ju andra sätt att ta fram vätgas men de är inte lika miljövänliga som elektrolysen.

Så ja, vätgasbilar bidrar inte till någon miljöförstöring vid drift. Men å andra sidan så har det ju förekommit (läs kanske) utsläpp innan om man inte valt förnyelsebara källor. Batterier är ju inte helt miljövänliga heller.

Något som faktiskt talar för bensinen är att den har en energitäthet på (kommer inte riktigt ihåg) men ca 60ggr högre än normala batterier. Så för att få ut samma energimängd ur ett batteri som från 1kg bensin skulle man behöva ett batteri på 60kg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Bilar låter förfan inte gött? Fattar inte var folk fått det ifrån.
Motorcyklar låter otroligt gött.

Sen tror jag elbilen (och elmotorcyklen) har långt kvar innan en majoritet av befolkningen har en.

Har man ett viss bilintresse. Så brukar dom flesta tycka att ett viss motorljud låter rätt gött

MulleEng: Det är väll ändå 1 L bensin

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har man ett viss bilintresse. Så brukar dom flesta tycka att ett viss motorljud låter rätt gött

MulleEng: Det är väll ändå 1 L bensin

Nej, tror inte det faktiskt. Har dock ingen tes varför just för tillfället.

Permalänk
Medlem

Elbilen är för ung och förbränningsmotorn är inte pensionerad än, hybrider är bra för att få ner utsläppen på kort sikt sen kommer det säkert fler dieselhybrider.
Största fiaskot var den där förbannade Etanolen som miljöaktivisterna dillat om och kostat bra mycket skattepengar så köper folk etanolbil för att slippa skatta men kör på bensin istället.

I framtiden kommer vägarna vara byggda på ett annorlunda sätt som är självgående på vind och solkraft och bilarna får kräm direkt från vägen, asfalt kräver olja för att framställas så man måste se över alternativ där med. En annan fördel är att vägen inte behöver sandas eller saltas under vintermånaderna om man kan få den att hålla bra tempratur, inga plogbilar osv som bidrar till att hjälpa miljön.

En sak jag gått och klurat på är hur pass mycket av det fossila bränslet som gått upp i rök bara i krig, flyg, markfordon, båtar etc bara lägga ner och ta fram pil och båge som på den gamla goda tiden så folk kan åka till jobbet med en hederlig bensinbil några årtionden till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Nej, tror inte det faktiskt. Har dock ingen tes varför just för tillfället.

Det är självklart att dom som tittar/kör streetrace gillar motorljud.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Det är självklart att dom som tittar/kör streetrace gillar motorljud.

Sorry, att det otydligt, menade liter vs kilogram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MulleEng:

Precis som Olegh skriver så krävs det mycket energi (el) för att framställa vätgas, om man ska göra det genom elektrolys. Så att först skapa el och sedan sönderdela vattnet och ta fram vätgasen med hjälp av el för att till sist skapa el av den igen. Nja ganska bra om det går att lösa på ett bra sätt. Det finns ju andra sätt att ta fram vätgas men de är inte lika miljövänliga som elektrolysen.

Så ja, vätgasbilar bidrar inte till någon miljöförstöring vid drift. Men å andra sidan så har det ju förekommit (läs kanske) utsläpp innan om man inte valt förnyelsebara källor. Batterier är ju inte helt miljövänliga heller.

Något som faktiskt talar för bensinen är att den har en energitäthet på (kommer inte riktigt ihåg) men ca 60ggr högre än normala batterier. Så för att få ut samma energimängd ur ett batteri som från 1kg bensin skulle man behöva ett batteri på 60kg.

Finns fler nackdelar med vätgas och det är problematiken med att förvara och distribuera det. Vätgas har ju den tråkiga egenskapen att det diffunderar genom många metaller. Dessutom krävs det väldigt höga tryck för att få någon användbar energitäthet. Annars är vätgas ett trevligt bränsle eftersom det innehåller så mycket energi.

Jag tror inte på batteribilar i något större utsträckning helt enkelt för att det är så dyrt och tungt och det tar så lång tid att ladda. Vätgas är inte heller ett rimligt alternativ på grund av dess nackdelar. Vi kommer fortfarande behöva flytande bränslen. Jag tror på bränsleceller med flytande bränslen som etanol eller metanol alternativt en laddhybrid med en liten biobränsledriven motor som är direkt kopplad till en generator plus ett mindre batteri som kan laddas på nätter. På så sätt kan man klara sig helt utan förbränningsmotor för kortare resor men har inga problem att klara längre resor. Man kan dessutom sparka upp verkningsgraden en hel del om man låter motorn gå på optimalt varvtal vilket är lätt om den bara ska driva en generator.

Framförallt behöver vi ändra vårt sätt att resa. Få människor i och runt storstäder behöver ens äga bil. Med en ordentlig kollektivtrafik klarar man det mesta helt utan bil och för de där få gångerna man faktiskt behöver köra kommer det finnas bilpooler. Eller ja, det finns redan bilpooler men jag tror de kommer bli fler. Det syns såna trender i andra storstäder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Precis som Olegh skriver så krävs det mycket energi (el) för att framställa vätgas, om man ska göra det genom elektrolys. Så att först skapa el och sedan sönderdela vattnet och ta fram vätgasen med hjälp av el för att till sist skapa el av den igen. Nja ganska bra om det går att lösa på ett bra sätt. Det finns ju andra sätt att ta fram vätgas men de är inte lika miljövänliga som elektrolysen.

Så ja, vätgasbilar bidrar inte till någon miljöförstöring vid drift. Men å andra sidan så har det ju förekommit (läs kanske) utsläpp innan om man inte valt förnyelsebara källor. Batterier är ju inte helt miljövänliga heller.

Något som faktiskt talar för bensinen är att den har en energitäthet på (kommer inte riktigt ihåg) men ca 60ggr högre än normala batterier. Så för att få ut samma energimängd ur ett batteri som från 1kg bensin skulle man behöva ett batteri på 60kg.

Då ska man kunna ta tillvara på all energi i bensinen också. 70% blir ju bara värme, medans i kraftöverföringen med elektricitet kanske 10-20% försvinner.
i-MIEV'en har ingen aktiv kylning alls förutom vid laddning av batterierna och drift av ac'n.

Kul med egen tråd förresten

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har man ett viss bilintresse. Så brukar dom flesta tycka att ett viss motorljud låter rätt gött

MulleEng: Det är väll ändå 1 L bensin

Nej lättare såhär eftersom en liter bensin är ju ungefär 0.7kg och hade ju fått räkna om eftersom jag hade siffrorna i kg.

Skrivet av Zotamedu:

Finns fler nackdelar med vätgas och det är problematiken med att förvara och distribuera det. Vätgas har ju den tråkiga egenskapen att det diffunderar genom många metaller. Dessutom krävs det väldigt höga tryck för att få någon användbar energitäthet. Annars är vätgas ett trevligt bränsle eftersom det innehåller så mycket energi.

Jag tror inte på batteribilar i något större utsträckning helt enkelt för att det är så dyrt och tungt och det tar så lång tid att ladda. Vätgas är inte heller ett rimligt alternativ på grund av dess nackdelar. Vi kommer fortfarande behöva flytande bränslen. Jag tror på bränsleceller med flytande bränslen som etanol eller metanol alternativt en laddhybrid med en liten biobränsledriven motor som är direkt kopplad till en generator plus ett mindre batteri som kan laddas på nätter. På så sätt kan man klara sig helt utan förbränningsmotor för kortare resor men har inga problem att klara längre resor. Man kan dessutom sparka upp verkningsgraden en hel del om man låter motorn gå på optimalt varvtal vilket är lätt om den bara ska driva en generator.

Framförallt behöver vi ändra vårt sätt att resa. Få människor i och runt storstäder behöver ens äga bil. Med en ordentlig kollektivtrafik klarar man det mesta helt utan bil och för de där få gångerna man faktiskt behöver köra kommer det finnas bilpooler. Eller ja, det finns redan bilpooler men jag tror de kommer bli fler. Det syns såna trender i andra storstäder.

Precis, orkade bara inte skriva ner alla nackdelar. Väldigt många resor man gör är ju under 3 kilometer. Då skulle de flesta kunna cykla eller ta bussen.

Jag hittade en liten trevlig artikel när jag skulle ha fram siffror om energitäthet. Om de kan fixa fram massproduktion på det som står i artikeln så lär ju elbilarna bli populärare http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article306...

Edit:

Skrivet av anton_mjor:

Då ska man kunna ta tillvara på all energi i bensinen också. 70% blir ju bara värme, medans i kraftöverföringen med elektricitet kanske 10-20% försvinner.
i-MIEV'en har ingen aktiv kylning alls förutom vid laddning av batterierna och drift av ac'n.

Kul med egen tråd förresten

Hur skulle man kunna ta vara på all energi i bensinen? Förbränningsmotorer är ju väldigt ineffektiva.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Hur skulle man kunna ta vara på all energi i bensinen? Förbränningsmotorer är ju väldigt ineffektiva.

Jo, men det var det jag menade. Det går ju liksom inte.
Jag läste lite om bränslecellsbilar nyss.
Kör man med vätgas i vätskeform är det endast 17% av den ursprungliga energin från kraftverket som går ner till hjulen. Det är förbannat lite rent ut sagt.
Jag tror på snabbladdningsbara batterier. Men då måste vi ha ett elnät som heter duga. Som jag nämnde tidigare går elbilar att snabbladda, siffrorna jag skrivit måste jag ha hittat på dock Men det finns i alla fall en standardiserad kontakt som kan ge 500V/125A likström så att man kan snabbladda batterierna.'

http://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Entusiast

Det finns fler nackdelar med batterier och med bränsleceller som folk inte riktigt tänker på och det är tillgång på råmaterial. Vi kan inte ersätta hela dagens bilflotta med bränsleceller för det finns för lite platina att tillgå. Samma sak gäller batterier, det blir svårt att skaka fram tillräckligt mycket litium för att lösa det. Sen kommer som sagt bränsleceller i bilar aldrig drivas av ren vätgas utan av kemiskt bundet väte. Troligtvis i form av etanol eller metanol. Det senare kan man få betydligt högre utbyte från om man utgår från spillmaterial från skogsbruket.

Så vad är lösningen då? Jo det är enkelt. Alla kan helt enkelt inte äga en egen bil. Det kanske låter drastiskt men det är väldigt många som hade klarat sig utan egen bil idag. Många hade garanterat sparat rätt mycket pengar på det också. Jag bor hemma hos mina föräldrar ca 2 mil söder om Göteborg och vår bil står nästan alltid still. Den används i stort sätt enbart för att handla och köra något ärende någon gång ibland. En bilpool hade lätt löst det problemet och vi hade sluppit allt krångel som det innebär att äga bil.

Viss transport går dock inte att få bort och vi kommer alltid ha behovet av bilar och framförallt lastbilar. Batterier är i stort sett bara ett alternativ i och runt städer men vi kommer aldrig se tyngre och längre transporter gå på batteri. Där är det bränsleceller eller hybrid som gäller för annars kommer lastbilarna inte kunna transportera något mer än bara sina egna batterier. Samma sak gäller sjöfart som i dagsläget är riktigt smutsigt. Där kan man göra mycket med utsläpp. Bränsleeffektiviteten jobbas det dock fruktansvärt mycket med eftersom det finns så mycket pengar att spara. Stora båtar tuggar ju i sig många ton olja i timmen vilket motsvarar hundratusentals kronor i timmen. De riktigt stora containerfartygen kan kosta upp mot miljonen i timmen bara i bränsle så en procent eller två i bränsleförbrukning blir snabbt väldigt stora pengar där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns fler nackdelar med batterier och med bränsleceller som folk inte riktigt tänker på och det är tillgång på råmaterial. Vi kan inte ersätta hela dagens bilflotta med bränsleceller för det finns för lite platina att tillgå. Samma sak gäller batterier, det blir svårt att skaka fram tillräckligt mycket litium för att lösa det. Sen kommer som sagt bränsleceller i bilar aldrig drivas av ren vätgas utan av kemiskt bundet väte. Troligtvis i form av etanol eller metanol. Det senare kan man få betydligt högre utbyte från om man utgår från spillmaterial från skogsbruket.

Så vad är lösningen då? Jo det är enkelt. Alla kan helt enkelt inte äga en egen bil. Det kanske låter drastiskt men det är väldigt många som hade klarat sig utan egen bil idag. Många hade garanterat sparat rätt mycket pengar på det också. Jag bor hemma hos mina föräldrar ca 2 mil söder om Göteborg och vår bil står nästan alltid still. Den används i stort sätt enbart för att handla och köra något ärende någon gång ibland. En bilpool hade lätt löst det problemet och vi hade sluppit allt krångel som det innebär att äga bil.

Viss transport går dock inte att få bort och vi kommer alltid ha behovet av bilar och framförallt lastbilar. Batterier är i stort sett bara ett alternativ i och runt städer men vi kommer aldrig se tyngre och längre transporter gå på batteri. Där är det bränsleceller eller hybrid som gäller för annars kommer lastbilarna inte kunna transportera något mer än bara sina egna batterier. Samma sak gäller sjöfart som i dagsläget är riktigt smutsigt. Där kan man göra mycket med utsläpp. Bränsleeffektiviteten jobbas det dock fruktansvärt mycket med eftersom det finns så mycket pengar att spara. Stora båtar tuggar ju i sig många ton olja i timmen vilket motsvarar hundratusentals kronor i timmen. De riktigt stora containerfartygen kan kosta upp mot miljonen i timmen bara i bränsle så en procent eller två i bränsleförbrukning blir snabbt väldigt stora pengar där.

Nej med bra utbyggda kollektivtrafik så finns det inte många anledningar till att ha bil. Men om man ska vara lite personlig så behöver jag i alla fall bil. Närmaste busshållplats är ca 2.5 kilometer bort (jag bor på landet). Nej jag cyklar inte p.g.a. att det är inte bra för mitt knä. Det är ju dessutom väldigt bekvämt att ha egen bil och kunna åka vart man vill och inte vara beroende av andra tider. Bilpool tycker jag verkar vara riktigt krångligt :S

Om forskarna hade kommit på något revolutionerande inom batterierna så hade det ju varit trevligt. (Man kan ju alltid drömma).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anton_mjor:

Då ska man kunna ta tillvara på all energi i bensinen också. 70% blir ju bara värme, medans i kraftöverföringen med elektricitet kanske 10-20% försvinner.
i-MIEV'en har ingen aktiv kylning alls förutom vid laddning av batterierna och drift av ac'n.

Kul med egen tråd förresten

Skrivet av MulleEng:

Nej med bra utbyggda kollektivtrafik så finns det inte många anledningar till att ha bil. Men om man ska vara lite personlig så behöver jag i alla fall bil. Närmaste busshållplats är ca 2.5 kilometer bort (jag bor på landet). Nej jag cyklar inte p.g.a. att det är inte bra för mitt knä. Det är ju dessutom väldigt bekvämt att ha egen bil och kunna åka vart man vill och inte vara beroende av andra tider. Bilpool tycker jag verkar vara riktigt krångligt :S

Om forskarna hade kommit på något revolutionerande inom batterierna så hade det ju varit trevligt. (Man kan ju alltid drömma).

Behöver inte vara krångligt med bilpool. Tänk dig i och runt storstäder där varje bostadsområde och lägenhetskomplex har en egen bilpool. Går det att samsas om tvättmaskiner ska det ju gå att samsas om ett antal bilar. Åker de flesta kollektivt till jobbet så är det mest storhandling och liknande som man behöver bil till och det löser man lätt på samma sätt som man bokar tvättstugan. Nu för tiden har ju alla hyreshus en hemsida som man bokar sånt på och sen öppnar man med en rfid-bricka. Det administrativa går att göra väldigt enkelt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Behöver inte vara krångligt med bilpool. Tänk dig i och runt storstäder där varje bostadsområde och lägenhetskomplex har en egen bilpool. Går det att samsas om tvättmaskiner ska det ju gå att samsas om ett antal bilar. Åker de flesta kollektivt till jobbet så är det mest storhandling och liknande som man behöver bil till och det löser man lätt på samma sätt som man bokar tvättstugan. Nu för tiden har ju alla hyreshus en hemsida som man bokar sånt på och sen öppnar man med en rfid-bricka. Det administrativa går att göra väldigt enkelt.

Fast det där haltar ju lite. Alla som har bott i hyresrätt med gemensam tvättstuga vet att det kan funka rätt knackigt. Desto fler som delar, desto mindre bryr sig folk om att hålla rent och respektera tider. Ibland kanske det händer att man måste "paniktvätta" något och då är givetvis alla tvättmaskiner upptagna.
Bokningssystemet du pratar om har jag då aldrig varken sett eller hört talas om, men absolut, det är en grundläggande del med ett välfungerande system. Dock är det mycket lättare att se till att folk håller sina tvättider i en tvättstuga som är stationär, till skillnad från en bil som är raka motsatsen.

Mycket hänger ju givetvis på hur dessa bilpooler implementeras och sköts, men desto mer styrd och välordnad, desto högre kostnad. I slutändan blir det kanske mer som biluthyrning, var vid det snabbt börjar bli ointressant jämfört med att ha en egen bil för den absoluta merparten.