Permalänk
Medlem

Överklockning av Intel E2140

Jag har slängt ihop en htpc av gamla delar som jag har haft liggande. Den klarar att visa vissa 1080p material men inte alla. Så jag tänkte att jag skulle se om det hjälper att skrämma upp processorn lite. Så jag goglade lite för att se vad folk har lyckats få upp dem i. Och vad jag har sett så är det runt 370-400 MHz *8 som det ska kunna gå att få upp den i. Några har lyckats få upp dem lite högre men jag tycker i alla fall att runt 350*8 borde i alla fall inte vara en omöjlighet.

Men jag lyckas inte få upp den i mer än 220*8. Sätter jag den på 225*8 så startar den inte ens bios.

Så vad jag undrar är: vad kan jag göra för att få upp den högre?

Det här är vad GPU-Z säger:

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

220x10?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt ändra minnesdividern?

Kolla även in överklockningsguiden i forumet.

Permalänk
Vila i frid

Normalt för E21* serien är en FSB på runt 350 MHz. Endast ett fåtal kan nå högre.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inget som heter minnesdividern. Men kan det vara MPS revision? Det är i alla fall det ända jag kan hitta som går att ändra till 1:1, 1:4 är standard.

Men nu har det hänt något. Ändrade MPS revision till 1:1 och FSB till 230*8 och då kommer bilden upp där man kan välja att starta datorn i felsäkert läge. Oavsett vad jag väljer där så startar datorn om. Det blir samma sak även fast jag nollställde bios. Det blir ju som en loop som bara står och går.

Vad kan det vara? Har jag förstört något eller är det bara Windows som fått frispelet så jag måste installera om den eller något?

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du får kolla i din manual för moderkortet för vilka funktioner som finns. När du höjer fsb så kommer dina minnen haka på den ökade frekvensen om du inte ändrar eller låser deras hastighet. Läs guiden

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Jag har ingen manual till moderkortet, och jag vet inte vad de tär för moderkort. I alla fall inte mer än vad CPU-Z säger. Och tydligen så är det en av 4 kort och jag vet inte vilken av dom det är.

Jag har gått igenom den där guiden flera gånger nu och jag lyckas bara inte. Vad jag än provar så kan jag inte få upp den till mer än 220*8. Antar att det är för att man inte kan sänka minnena till mer än 400MHz?

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Vila i frid

VIA-chipset suger att klocka med. I ditt fall är det förmodligen PCI-E du inte kan låsa till 100 MHz.