Högljudd fläkt kopplad till molex, snabb lösning?

Permalänk
Medlem

Högljudd fläkt kopplad till molex, snabb lösning?

Okej situationen ser ut såhär; fläkten bak är dragen över kylaren fram till hdburen där den går in i en 3pinsfläkt-adapter till molex. Efter veckor av ljudtortyr drog jag till slut ur den och det är helt bekräftat att den är källan till oljudet. I övrigt är systemet knäpptyst.

Hur löser jag det här enklast? Jag vill helst inte hålla på med sånt här egentligen, och jag har inte fundamental kunskap, så helst med det som redan är inkopplat. Funkar det med ett Zalmanmotstånd på 7v? Fläkten är en Slipstream (1400rpm) PWM.

Planerar att reda upp den underliggande härvan bättre senare.

tillägg: För övrigt sitter jag nu i ett ganska varmt rum med chassit öppet och allt uppvisar normala temperaturer. Övrig kylning är en Mugen 2 rev. b med två fläktar och två lågvarvade fläktar i fronten.

Kan jag rent av prova att låta den vara ur och checka av temperaturer vid spel eller efter längre användning?
Chassit är fullt av kablar, nätagget är ett Coolermaster som har restriktiv fläktkontroll och är monterat i toppen - det går på 800 RPM även vid högre temperaturer och på bekostnad av dom - när jag har spelat nugenerationsspel som Brink (med GTX460) känner jag att chassit blir varmt (inte så att det bränns men kanske uppåt 40 grader) över nätagget och det luktar varm luft och så vidare. Chassit är ett Solo som inte är välventilerat till att börja med. Och som jag förstår det är bakutblåset viktigt.
Det skulle bara vara så skönt.

Permalänk
Medlem

Du har ett antal val. Det absolut billigaste och enklaste du kan göra är att köpa ett motstånd på 5-7V. Känner du dig lite mer mogen med Molex-kontakter så är det enkelt att modda en kontakt så du kan köra fläkten på 5V vilket är helt säkert. Gör en Google-sökning om hur du ska göra.

Har du testat att ansluta fläkten direkt till moderkortet? Även om det inte är någon favorit för min del så kan det vara vad du är ute efter.

Sist, men inte minst, är att skaffa en fläktkontroller. Det tar upp en 5,25" plats, men det kan det vara värt då du kan reglera fläkten manuellt och tom stänga av den när du inte behöver den.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag! Ja alltså poängen från början var att få in alla fläktar på moderkortet genom en PWM Akasa-adapter, men pga diverse tjabbel föll den bort och den här lösningen tillämpades istället. Men det går bra att trycka in ett motstånd mellan fläktpin:en och molexadaptern? Det är såna enkla ting jag inte kan bedöma bekvämt (som är svårsökta på google). Jag tänkte på den där 5v-lösningen (jag kan inte ett skit som sagt men har googlat och bläddrat sönder spcr) men tvinna om kablar och sånt vågar jag nog inte
Det vore nog det bästa annars. Värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

Tack för alla förslag! Ja alltså poängen från början var att få in alla fläktar på moderkortet genom en PWM Akasa-adapter, men pga diverse tjabbel föll den bort och den här lösningen tillämpades istället. Men det går bra att trycka in ett motstånd mellan fläktpin:en och molexadaptern? Det är såna enkla ting jag inte kan bedöma bekvämt (som är svårsökta på google). Jag tänkte på den där 5v-lösningen (jag kan inte ett skit som sagt men har googlat och bläddrat sönder spcr) men tvinna om kablar och sånt vågar jag nog inte
Det vore nog det bästa annars. Värt att tänka på.

Ursäkta för det sena svaret, jag är på resande fot.

5V-lösningen är riktigt enkel och det krävs inte att du tvinnar några kablar. Du måste ta ut och flytta på en sladd från kontakten, de är alltid försedda med en pinne som du snappar ut från kontakten. Här är ett fint exempel på hur det ser ut: http://forums.hexus.net/hexus-hardware/173458-more-silent-pc-...

I slutändan blir det samma funktion som en sk multi connector fast du enbart använder 5v-linan och jord: http://www.inet.se/artikel/6308155/zalman-multi-connector-1

Permalänk
Medlem

En sak som är värd att tänka på om du byter till 5volt på fläkten är att det finns ett antal fläkttyper som inte startar med så låg spänning, istället brinner motorn och du får lov att köpa ny fläkt. 7 volt är ett säkrare kort. Då använder du gul som plus (+12V) och röd som minus (+5V). Då kommer du ha 7 volt över fläkten, och jag har aldrig stött på en fläkt som inte startar med 7 volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

En sak som är värd att tänka på om du byter till 5volt på fläkten är att det finns ett antal fläkttyper som inte startar med så låg spänning, istället brinner motorn och du får lov att köpa ny fläkt. 7 volt är ett säkrare kort. Då använder du gul som plus (+12V) och röd som minus (+5V). Då kommer du ha 7 volt över fläkten, och jag har aldrig stött på en fläkt som inte startar med 7 volt.

7V-modden är aningen farligare beroende på nätagg. Iom att jorden går igenom 5V så kan det gå illa.

Nu vet jag personligen inte om motorn brinner upp om fläkten inte klarar av att starta, men mitt antagande är att det tar ett ganska bra tag. Jag har kört med Noctua-fläktar till processorn som inte klarar av att starta vid låg spänning (dvs vid låg belastning). De har klarat sig bra så länge jag har använt dem.

Permalänk
Medlem

Attans, jag hann inte svara igår, men jag hade en föraning om det eller hade läst något om det tidigare men pwmfläktar kräver mer ström och den jag har rullar i 500 RPM redan vid 8v(!) (jag hann alltså inte prova men den är speccad på spcr). Det hade varit smidigt annars.

Så jag har redan beställt en Slipstream på 800 RPM för minimalt krångel. Håller tummarna för att jag får ett bra exemplar, mycket lägre än så är det nog meningslöst att ha en uttagsfläkt.

Tack hur somhelst än en gång för hjälpen!