Permalänk
Medlem

Kinaresa

Hej Sweclockers, mina mor ska åka till Kina i sommar och har bett mig att göra en lista över saker som hon ska köpa med till mig. Förutom kläder, glasögon och andra liknande saker så har jag snöat in mig lite på elektronik. Det jag nu undrar är om det är värt att köpa med elektronik ifrån Kina och i så fall vad?

Permalänk
Medlem

Tjaaa, vad är du intresserad av?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Allt möjligt, mobiltelefoner, PSP, Skärmar, musikspelare, spelkonsoller.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag har hört att man ska kunna köpa billiga golfprylar där och lätt sälja de här hemma i Sverige med en bra vinst:)

Men är teknik verkligen så mycket billigare i Kina jämfört med Sverige? Jag kan tänka mig att storstäderna inte är helt billiga..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Elektronik skulle jag akta mig för. Otroligt mycket är dåliga kopior och utgår jag från min egen mammas teknikkunnande så skulle jag inte be henne köpa elektronikprylar till mig i Kina. Risken för kopior är överhängande. Vill minnas att äkta grejer inte var mycket billigare än i Sverige när man väl hittade det.

Säg åt henne att pruta, pruta och pruta. När jag var på de två stora marknaderna i Beijing (Silk Market och Pearl Market) är det bara att ställa in sig på ett maxpris och sedan börjar kampen. Köpte till exempel en Peak sommarjacka till min bror. Den ville dom ha 1200kr för först. Jag betalade 150kr efter en kort stunds prutande. Gäller bara att inte ge sig och vill dom inte gå med på priset så går man därifrån bara. Antingen så sänker dom sitt pris då eller så går man helt enkelt bara till någon annan. Fick lära mig att vi svenskar är väldigt blåögda när vi är i Kina och betalar överpriser för det mesta. Många tycker säkert att 500kr är billigt för en Peakjacka och känner sig jättenöjda när de halverat priset. Men det går att komma undan mycket billigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja dåså, då står det klart vad din morsa ska köpa

Ja fast jag undrade ju mer över vad som faktiskt är värt att köpa inom elektronik.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Guestah:

Ja fast jag undrade ju mer över vad som faktiskt är värt att köpa inom elektronik.

Allt du kantänka dig, köp lite extra därborta och sälj här till lite mer än inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Allt du kantänka dig, köp lite extra därborta och sälj här till lite mer än inköpspris.

Du har verkligen svårt att förstå va? Det jag frågade efter var om någon hade erfarenhet på förhand om det var något speciellt inom elektronik som verkligen var värt att köpa på grund av lägre pris eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Du har verkligen svårt att förstå va? Det jag frågade efter var om någon hade erfarenhet på förhand om det var något speciellt inom elektronik som verkligen var värt att köpa på grund av lägre pris eller liknande.

Jag var i Kina 06 eller 07 kommer inte ihåg riktigt, men det jag tittade på i teknikväg var inte värt att köpa. Jag letade också efter t.ex ipod, bärbar dator och lite annat men allt jag hittade var i princip lika "dyrt" som här hemma i Sverige. Det enda som är billigt i så fall är på dessa marknader som "Pearl market" och "silk market"

http://www.shoppinginbeijing.com/sv/HongQiao

http://www.shoppinginbeijing.com/sv/Silk_market

är fake ipods och andra mp3-spelare som man inte vill ha. Det jag råder dig att göra i så fall är att be din morsa köpa kläder, som är sjukt billigt och samma kvalitet som här i Sverige eftersom de redan görs i Kina och sen skeppas hit och säljs här egentligen.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Jag har hört att man ska kunna köpa billiga golfprylar där och lätt sälja de här hemma i Sverige med en bra vinst:)

Men är teknik verkligen så mycket billigare i Kina jämfört med Sverige? Jag kan tänka mig att storstäderna inte är helt billiga..

Det är ju bara sniket, köpa fake golfutrustning och sen sälja i stort sett kass utrustning som inte gör det den ska till överpris till någon som inte har någon bättre koll. För allt som inte köps i en affär som endast har en sak är i stort sett fake. Hoppas att folk som gör detta säljer till folk som har bra koll på vad som är fake och inte så att de blir ertappade...

sry för 2 svar i rad vet att man kan citera flera, blev som det blev i guess

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Guestah:

Du har verkligen svårt att förstå va? Det jag frågade efter var om någon hade erfarenhet på förhand om det var något speciellt inom elektronik som verkligen var värt att köpa på grund av lägre pris eller liknande.

Nej jag har inte svårt att förstå:)

Jag vet precis vad du menar, jag var i Taiwan 2009 och där ställde jag mig precis samma fråga som dig.
Dock hade jag inte mycket pengar så blev inte att köpa mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Det är ju bara sniket, köpa fake golfutrustning och sen sälja i stort sett kass utrustning som inte gör det den ska till överpris till någon som inte har någon bättre koll. För allt som inte köps i en affär som endast har en sak är i stort sett fake. Hoppas att folk som gör detta säljer till folk som har bra koll på vad som är fake och inte så att de blir ertappade...

sry för 2 svar i rad vet att man kan citera flera, blev som det blev i guess

Nu var ju den biten av kommentaren speciellt seriös, därav smilyn.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.