Min gamla AMD X2 4000+ kör jävligt varmt!

Permalänk
Medlem

Min gamla AMD X2 4000+ kör jävligt varmt!

Hallå alla glada läsare,

Det är så att jag undrar vad det kan vara för fel när min burk kör så jävla varmt!

Uploaded with ImageShack.us

Det är lite skumt iaf att det är 50 grader i idle och 68 i load när jag bara spelar wow.

Min tanke är att kylpastan har slutat verka då den inte har bytts sen datorns inköp januari 2006.

Några tips?

EDIT: Ligger när den är helt idle på 40grader/45grader på respektive kärna.

Permalänk
Medlem

Tips 1 är att byta kylpasta.

Om den är densamma från januari 2006 så är den rejält torr vid det här laget.

Dessutom så kolla så inte kylaren är täppt av damm eller så.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

du överdriver, det där är inte alls varmt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av korvmannen:

du överdriver, det där är inte alls varmt.

För en AMD processor, jo det är varmt. Speciellt på en gammal athlon processor.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

du överdriver, det där är inte alls varmt.

68 Grader för en AMD prolle är väl för varmt? Vet inte hur det är med deras äldre modeller men Phenom II ska väll helst ligga under 62 Grader om jag förstår rätt. (Rätta mig gärna om jag har fel)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

du överdriver, det där är inte alls varmt.

Kollade upp på AMD's hemsida och det står 63-72 grader som maxtemp. Ligger jag på 68 när jag lirar wow så märker jag hur den börjar throttla. Det blir allt möjligt konstigt lag.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... där har ni en varm processor.
Temperaturer under 70 är inte farliga. Det är bara att tuta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... där har ni en varm processor.
Temperaturer under 70 är inte farliga. Det är bara att tuta på.

Processorn throttlar ju så blir jävligt jobbigt att spela när det laggar sönder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shiftypants:

Processorn throttlar ju så blir jävligt jobbigt att spela när det laggar sönder.

Blås ur damm ur burken, ta lös kylaren och byt ut pastan mot ny så ska du se att tempsen kommer bli mycket bättre.

EDIT: Kan även tillägga att en Vcore på 1.73 är väldigt mycket. Ladda ner ''CPU-Z'' och se till så att det inte stämmer. Står det samma där så kolla i bios om det står så där också, isåfall vet du vart skon klämmer.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

ja 1.73 vcore är brutalt högt

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Nu till det roliga då. Att jag har en gammal hp dator också. (Har bytt ut minnen, psu och grafikkort) så att typ allt i bios är låst.

Uploaded with ImageShack.us

Verkar som jag är upp till knäna i skit med andra ord då.

Så dags att satsa på uppgraderingspaket då med andra ord. :S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shiftypants:

Nu till det roliga då. Att jag har en gammal hp dator också. (Har bytt ut minnen, psu och grafikkort) så att typ allt i bios är låst.

http://img59.imageshack.us/img59/8694/intebra.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Verkar som jag är upp till knäna i skit med andra ord då.

Så dags att satsa på uppgraderingspaket då med andra ord. :S

Kolla om du kan sänka volten @ bios, eller om det är någon spärr på det också. Annars är det bara inhandla nya prylar.. Kan också säga, om det står i bios att Vcoren är lägre än vad det står i windows så är det bios du ska rätta dig efter. Mjukvara kan vara fel men bios är det som är mest vatten-tätt.

EDIT: tycker du att det nuvarande systemet är tillräckligt för dig så kan du lika gärna bara inhandla ett nytt moderkort (Begagnat) Med sockel Am2 / am2+. Dvs om det nu är bios som inte låter dig sjystera volten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har funderat på att uppgradera systemet men vill helst köra på det tills sandy bridge e kommer för det skulle var kul att införskaffa sig, och har man inte råd med det så har ju säkert det andra sjunkit i pris tills dess också. Får la kolla runt efter ett AM2 moderkort men först och främst ska jag låna polarens kylpasta han har och har nu även dammat ur systemet så får se hur det blir efter dom 2 sakerna. Failar det så får jag helt enkelt köpa nytt moderkort/byta upp mig när jag får mer pengar.