Permalänk
Medlem

Processorfläkt på högvarv!

Hej!

Jag har tittat igenom era trådar angående högljudda processorfläktar, men jag har inte riktigt fått svar på just MIN fråga.

Så här är det
Jag har en dator som är 1 år gammal, till en början lät den inte alls mycket. Nu på senare dagar har det blivit ett betydligt högre ljud ifrån min processorfläkt. Jag har nu bytt ut den processorfläkten mot en SPRILLANS ny men ljudet kvarstår. Det var ett tystare ljud i bara några dagar men nu har det alltså återgått till det höga ljudet. Jag vet inte vad som kan vara fel och jag undrar om någon har varit med om något liknande innan?

Jag har haft datorn i olika rumstemperaturer, om det nu skulle ha gjort någon skillnad vet jag inte.
Jag har som sagt provat både gammal och ny fläkt men ingen förbättring.
Datorn funkar annars precis som den ska men ljudet börjar driva mig vansinnig.

Och ja, jag är säker på att det är processorfläkten i och med att jag fick bort ljudet i några dagar med den nya processorfläkten.

Hjälp?!

Tack

Permalänk
Medlem

vad bytte du till för fläkt? stock?

inställningar i bios? quietfan tjofräs grejerna?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Jag är inte superhajj på dom här grejerna så jag kan tyvärr inte svara på din fråga, sorry.

ska kolla dom tips jag har fått, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har sänkt min fläkt nu och den är väldigt tyst, ville bara säga tack till er som hjälpt mig.
Jag har bara en fråga dock, i och med att jag har sänkt farten på fläkten, finns det ingen risk nu att saker blir för varma? Jag menar, fläkten gick väl på så högt varv av en anledning??

Tack!!

Permalänk
Medlem

kolla tempen med Core Temp tex så ser du.. Själv kör jag med H50 och vid spel låg cpun på 60++ vet inte om de är mycke men läste nånstans att amd kan muppa sig över 60 grader.. så jag plockade nyss ner radiatorn å fläkten å där imellan va de ett TJOCKT lager damm =( rengjorde å montera ihop igen. Har ej testat me nåt spel än för å se tempen.. men back to topic.. ladda ner tex Core temp och kolla din temp där.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"