Philips lanserar 27"-skärm för datorspelare

Permalänk
Medlem

2560X1600 i den storleken annars sitter man och fokuserar på pixlarna och irriterar sig... Vaddå gamers, gamers är inte så kräsna men man vill ju inte sitta och stirra sig blind på pixlar och dessutom är responstiden mellan gråtoner inte färger... det står inget om vilket färgspektrum den stödjer och inte har den hdmi ens... dvi och vga är lite oldschool nu om man har en skärm som har bara det och den är bra så OK men det är ju inte det man helst köper numere, man går efter hdmi displayport och dvi för det är vad både moderkorten och grafikkort stödjer för det mesta... Det är ett bra tag sen jag såg någon använda vga faktiskt... Sedan är det väl så at gamers för det mesta vill ha nära the high end prylar till bra priser, detta är varken high end eller bra pris, för 3000 kan man se sig om efter snäppet mindre skärmar med mycket bättre kvaliteer och gamers föredrar nog en 24 på 1920X1080/1200 med allt lull lull denna fattas för 3000 kr bara för at allt blir snyggare och ser ut at flyta bättre när man slipper titta på pixelpusslet...

Permalänk
Medlem

"Monitorn har en upplösning på 1920x1080 pixlar" och där försvann intresset Tycker som dom flesta andra, varför envisas med 1920x1080?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

VARFÖR? varför envisas de alltid med 1080p på 27" skärmar, det är ju totalt onödigt o ha en sån skärm då, kan lika gärna köpa en 22# eller 24"...

Jadu, pris/tillverkningskostnader kanske har nått med det att göra.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635505

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632178

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=612842

http://www.inet.se/artikel/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i...

http://www.inet.se/artikel/1970051/apple-27-led-cinema-wide-h... (riktigt bra köp btw, fniss)

Lite roliga kommentarer från folk här med tanke på att 1080 är standard för 27" under 6000 spänn. Antar att AA och AF är totalt meningslöst, jag menar, vad ska man ha det till när upplösning är det enda sättet att få en bra bild...eller?

Sen känner jag till många som kör lägre upplösning än så för att se bättre i vissa spel (ju högre upplösning desto mindre detaljer/gubbar etc. ) + 27" + 1 ms responstid för 3000 kr = givet köp för många som tar spelandet 10% mer seriöst än du eller jag. (Och då menar jag inte att det ska vara enbart "vackert" att titta på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Sen känner jag till många som kör lägre upplösning än så för att se bättre i vissa spel (ju högre upplösning desto mindre detaljer/gubbar etc. ) + 27" + 1 ms responstid för 3000 kr = givet köp för många som tar spelandet 10% mer seriöst än du eller jag. (Och då menar jag inte att det ska vara enbart "vackert" att titta på)

Fast nu är ju responstiden totalt intetsägande, och att den faktiskt skulle vara 1ms tror jag inte ett jota på.

Så nej, för de som tar spelandet seriöst köper man inte den här skärmen, inte idag utan tillräckligt med info om input lag och after images.

Permalänk
Medlem

Säkert en bra skärm, i klass med samsungs 27 tummarna som jag är helt nöjd med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

VARFÖR? varför envisas de alltid med 1080p på 27" skärmar, det är ju totalt onödigt o ha en sån skärm då, kan lika gärna köpa en 22# eller 24"...

För att man kan köra med billiga paneler som även används i TV apparater, och majoriteten av alla användare kollar 27", led, hög "hitta på" kontrast och gaming, jag köper den.

Suck.

Den här TV-seringen av dator prylar börjar bli tröttsam med konsol portningar 16:9 format och hd-hpplösning

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

27" 1080p är askön att spela på oavsett om det är bf2, sc2 eller css. Låg responstid är ett plus, alla vill inte sitta med 10K kr IPS skärmar... Priset är avgörande.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Har en LG 27" (1920*1080). Jämför den med en HP 22"(1680*1050). Ser ingen större skillnad i pixelstorlek eller pixelpussel

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

1920x1080 .. Snälla rara jävla utvecklare, lägg ner 1080P skiten och move on.

Precis. Kunde de inte åtminstone ha 1920x1200 när de nu säger att de ska vända sig till datorspelare.
Dock skulle även det kännas lite snålt. 2560x1600 skulle vara mycket mer attraktivt.
Nu när det är prat om att kommande surfplattor ska komma med den upplösningen så borde det väl inte vara för mycket begärt att de också börjar köra mer med denna upplösning på datorskärmarna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Detta VAR en kandidat tills ni börja gnälla om hur dålig den var :S Vad ska man satsa på om man spelar fps-spel o vill ha 27''?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Detta VAR en kandidat tills ni börja gnälla om hur dålig den var :S Vad ska man satsa på om man spelar fps-spel o vill ha 27''?

Dell U2711H är ett alternativ.

Och det är nog svårt att gnälla på att skärmen är dålig, för det vet vi inte. Det man kan kritisera och ifrågasätta är specifikationerna.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Dell U2711H är ett alternativ.

Och det är nog svårt att gnälla på att skärmen är dålig, för det vet vi inte. Det man kan kritisera och ifrågasätta är specifikationerna.

"Monitorn har en upplösning på 1920x1080 pixlar" och där försvann intresset"

"VARFÖR? varför envisas de alltid med 1080p på 27" skärmar, det är ju totalt onödigt"

''1080p på en 27"? Kom igen''

"zzzzzzzzzzzzzzzz 1080p? på 27tum är fail."

Tänkte mest på dessa o liknande kommentarer.

Dellen var ganska intressant men ska man verkligen behöva betala 7tusen för en duglig 27tummare?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

med hdmi och hurlurar utgång så duger den hur mycket som bra för xbox

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd

Varför ens skriva om en 27" TN skärm, finns ju redan sådana skitskärmar.
Mög i vilket fall som.

Permalänk
Medlem

Finns ingen vettig som spelar i 2560x1600, särskilt inte i multiplayer.

Skärmen är säkert kanonbra, det är ju inte fotobehandling skärmen skall användas till.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Är väl inte så svårt att såga den.

1. 1ms GTG - Mmm, på samma sätt som Samsung har 800hz va? Teoretiskt mumbo jumbo.
2. Spelskärm? För att man ska kunna klassa en skärm idag som spelskärm känns 120hz som ett måste, annars går den rätt fort in i kategorin "normal skärm".
3. LED, jaja, intetsägande.
4. Philips....

Jag har nog inte hängt med i skärmutvecklingen om det är det som sågas.
Trodde hastighetsmätningen GtG var en 'utveckling' av vitt-svart-vitt för att verka ännu snabbare medan den dynamiska kontrasten var att slänga i sjön. Men det måste väl få finnas spelskärmar och spelskärmar? Alla kan inte vara bäst? Utan att egentligen veta så måste det väl finnas andra skärmar som kostar både mer och presterar bättre. LG/Philips, tillsammans med Hitachi, är väl dessutom fortfarande en av världens få tillverkare av paneler så att såga något för att det är Philips köper jag inte. Nej jag tror fortfarande, utan att ha sett skärmen, att det kan vara ett alternativ för många på en budget eller barnfamiljer med ungdomar som inte betalar för sina datorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det inte är värt att lägga 2-3X pengarna på en "hypad" IPS skärm för vanligt datoranvändande. Majoriteten brukar vara nöjd med vanliga TN-paneler.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Detta VAR en kandidat tills ni börja gnälla om hur dålig den var :S Vad ska man satsa på om man spelar fps-spel o vill ha 27''?

Denna kör jag med: http://www.inet.se/artikel/2203587/lg-27-tft-w2753vc-pf

Fungerar alldeles utmärkt till spel och film. Det är ju trots allt inte en fotoredigeringsskärm där färgerna behöver vara perfekta.
Jag spelar bc2, cs, cod(mw2,mw1,blackops).
Hade (har) en Hp w2228h innan och många säger ju att man ser pixlarna på 27" men detta upplever inte jag. Jag sitter ca 50-60 cm från skärmen när jag spelar.

Åk och kolla på skärmen om du ska köpa en

Jag är i alla fall nöjd med mitt köp (fick den för 1990 hos inet <3 )

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag har nog inte hängt med i skärmutvecklingen om det är det som sågas.
Trodde hastighetsmätningen GtG var en 'utveckling' av vitt-svart-vitt för att verka ännu snabbare medan den dynamiska kontrasten var att slänga i sjön. Men det måste väl få finnas spelskärmar och spelskärmar? Alla kan inte vara bäst? Utan att egentligen veta så måste det väl finnas andra skärmar som kostar både mer och presterar bättre. LG/Philips, tillsammans med Hitachi, är väl dessutom fortfarande en av världens få tillverkare av paneler så att såga något för att det är Philips köper jag inte. Nej jag tror fortfarande, utan att ha sett skärmen, att det kan vara ett alternativ för många på en budget eller barnfamiljer med ungdomar som inte betalar för sina datorer.

Ja och nej, GTG kan mätas lite olika, och hur Philips kommit fram till att 1ms gtg är en bra och rimlig responstid vet jag inte, troligen är det försäljningsbullshit.

Ja, det finns spelskärmar och spelskärmar. Det finns bra spelskärmar med 6ms och det finns bra spelskärmar med 2-3ms angivet. Det finns lite dyrare, lite billigare

Permalänk
Medlem

Stor och läcker

OKEJ jag har en gammal Philips skärm idag och jag gillar Philips men skulle vilja ha en nu större. Denna så ju först ut att var ett alternativ. Men varför denna TV upplösning. Det borde minst varit 1920x1200. Högre uppdateringsfrekvens hade ju inte heller varit helt fel. 60 Hz räcker inte till. Vissa snabba rörelser blir ju konstiga. Hjul som snurrar bakåt och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

"Monitorn har en upplösning på 1920x1080 pixlar" och där försvann intresset"

"VARFÖR? varför envisas de alltid med 1080p på 27" skärmar, det är ju totalt onödigt"

''1080p på en 27"? Kom igen''

"zzzzzzzzzzzzzzzz 1080p? på 27tum är fail."

Tänkte mest på dessa o liknande kommentarer.

Dellen var ganska intressant men ska man verkligen behöva betala 7tusen för en duglig 27tummare?

Tänkte också på dessa kommentarer. Har de som uttalat sig testat en ny 27"?
Jag hade en 226BW (kritikerrosad och populär bland gamers) innan den 27" ni ser i sign. Tycker denna vinner tio gånger om i allt vad jag har för intresse att göra (spela spel, se film, se serier, redigera lite foto)

Känner mig ganska sugen på att se ett test liknande det som gjordes för ett par år sen där (tror det var tyska) "skärmtestare" eller teknikskribenter fick göra ett blindtest mellan CRT-skärmar och dåtidens plattskärmar (dolda ramar) för att säga vad som var vad. Det var skrämmande dåligt resultat och jag tror samma resultat skulle kunna ses om ett test togs fram mellan TN- och IPS-paneler. Även i de större storlekarna.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Skulle väl kunna funka att spela på.
MEN!
Till allt annat är det för lågupplöst i den storleken imo.

PS. Alla ni som gnäller på IPS skärmarna. Jämför med en "vanlig" brevid, bricks are gonna get shat säger jag bara.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Instämmer med andra... duger väl helt bra till spel, men i den storleken för arbetsbruk skulle man nog gärna ha högre upplösning också.

Permalänk
Medlem

Att de inte kör på 16:10 är väl för att de ska slippa ha olika produktion till själva panelerna för skärmar och TV antar jag.
Men en högre 16:9-upplösning vore ju trevligt när det börjar bli så stora skärmar ja, så länge grafikkorten hänger med.(Kommer ihåg när jag satt med mitt gamla 1MB Picasso II på Amiga 4000 och inte kunde köra mer än 800x600 om jag ville ha 16-bit och inte 256-färgers, hehe)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd