Permalänk

Hjälp mig köpa ny kylare

Tjenare

Eftersom jag är helt grön på den här biten tänkte jag be om hjälp att köpa en ny kylare till min i5 2500. Med stock kylaren idlar CPU'n runt 45 grader, och går upp i 60-65 grader vid load. Dessa temperaturer i sig är väl inte så bra i det långa loppet, men mitt största problem med kylaren är ändå ljudnivån. Fläkten väsnas ALLDELES för mycket vid påfrestning.

överklockning är inget som står på agendan, utan jag vill helt enkelt ha en kylare som håller hyffsad temperatur och gärna går tystare. Därför antar jag att jag kan komma undan med en relativt billig sådan? Moderkortet är ett ASRock P67 EXTREME6 https://www.inet.se/artikel/1901997/asrock-p67-extreme6 (vill inte råka köpa en kylare som täcker platser för RAM minnet som jag hört vissa råka ut för)

Så, vad ska man köpa för kylare?

Permalänk
Medlem

Till att börja med så är 60-65 absolut ingenting du behöver oroa dig för.

Vad har du för budget? Noctuas är jag lite förtjust i själv..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Tjenare

Eftersom jag är helt grön på den här biten tänkte jag be om hjälp att köpa en ny kylare till min i5 2500. Med stock kylaren idlar CPU'n runt 45 grader, och går upp i 60-65 grader vid load. Dessa temperaturer i sig är väl inte så bra i det långa loppet, men mitt största problem med kylaren är ändå ljudnivån. Fläkten väsnas ALLDELES för mycket vid påfrestning.

överklockning är inget som står på agendan, utan jag vill helt enkelt ha en kylare som håller hyffsad temperatur och gärna går tystare. Därför antar jag att jag kan komma undan med en relativt billig sådan? Moderkortet är ett ASRock P67 EXTREME6 https://www.inet.se/artikel/1901997/asrock-p67-extreme6 (vill inte råka köpa en kylare som täcker platser för RAM minnet som jag hört vissa råka ut för)

Så, vad ska man köpa för kylare?

Du önskar billigt, bra och tyst.

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Eftersom du ej ska klocka, vill ha lite bättre temps och framförallt lägre ljudnivå så rekommenderar jag:
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jättebra kylare, men originalfläkten är allt annat än tyst.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Har själv denna:

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Billig men låter ganska mycket, bytte dock ut den medföljande fläkten mot en annan. Alternativt kan man sänka hastigheten på den medföljande fläkten.

http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jättebra kylare, men originalfläkten är allt annat än tyst.

Om du kör Prime95 kanske.

Vet fan vad ni pratar om. Orginal fläkt kör 600 rpm i idle, och min 2600K håller 28-29 grader. I load så går fläkten upp til 1500 rpm, men då hörs den inte pga grafik kylaren.

Enda gången jag hör cpu kylaren är när jag kör i gång prime95. Som belastar bare CPU. Och jag har precis varit på hälsoundersökning och testad hörsel

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Problemet är att köper du en lite billigare kylare som tex CM 212, så visst den kyler mycket bättre, och är lite tystare. Men är inte jättetyst, så du kanske vill byta till tystare fläktar senare.

Jag hade hellre sett dig köpa en Noctua. Lite dyrare, men du får med riktigt tysta fläktar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Om du kör Prime95 kanske.

Vet fan vad ni pratar om. Orginal fläkt kör 600 rpm i idle, och min 2600K håller 28-29 grader. I load så går fläkten upp til 1500 rpm, men då hörs den inte pga grafik kylaren.

Enda gången jag hör cpu kylaren är när jag kör i gång prime95. Som belastar bare CPU. Och jag har precis varit på hälsoundersökning och testad hörsel

Jag har också varit på hörselundersökning och har nedsatt hörsel + tinnitus och jag tycker den låter för mycket! Alla är vi olika när det gäller ljudnivåer.

Två Noctua fläktar på så går det finnemang! (Dock hade man lika gärna kunnat köpa en Noctua kylare från början eftersom fläktarna kostade 400:-)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Tack för alla förslag får fundera lite på vilken man ska köra på. Noctua NH-U9B SE2 (473:- på Inet) verkar ha fått bra omdömen och låter som något jag letar efter, även om jag hade önskat något lite billigare ändå eftersom jag inte kommer överklocka något. Fast samtidigt ska man väl inte vara dumsnål heller antar jag. Är värt slantarna att bara slippa maxa volymen på stereon för att överrösta fläktjäveln i datorn

Permalänk
Medlem

En Hyper 212+ med en Scythe GT 1150rpm kyler tillräckligt bra och låter tillräckligt lite.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Tack för alla förslag får fundera lite på vilken man ska köra på. Noctua NH-U9B SE2 (473:- på Inet) verkar ha fått bra omdömen och låter som något jag letar efter, även om jag hade önskat något lite billigare ändå eftersom jag inte kommer överklocka något. Fast samtidigt ska man väl inte vara dumsnål heller antar jag. Är värt slantarna att bara slippa maxa volymen på stereon för att överrösta fläktjäveln i datorn

Helt rätt att köpa en Noctua från början. Min 212 har gått på totalt 600:- med två Noctua fläktar i push n pull så varför inte köra Noctua direkt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

Varför lägga så mycket pengar på dyra och inte alls prisvärda fläktar (noctua)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Varför lägga så mycket pengar på dyra och inte alls prisvärda fläktar (noctua)?

Vad sägs om att bidra med något konstruktivt till tråden istället.
Ok, Noctua är inte prisvärd, så vad ska TS då köpa?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad sägs om att bidra med något konstruktivt till tråden istället.
Ok, Noctua är inte prisvärd, så vad ska TS då köpa?!

http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

T.ex. ja. Ett alternativ som tyst chassifläkt (vanligen för ca 50kr) är ju Nexus Real Silent 120mm. Finns ganska många trådar om fläktar och jag föreslår de som är intresserade att använda sökfunktionen.

Permalänk
Medlem

Om en skal köpa en hyper 212+ och så byta fläkt så kan man gärna köpa noctua d14.

Köpte själv en hyper212+ och hade en scythe slipstream 800rpm liggande som jag kör som pull fläkt. Push är orginal.

Så om du önskar en tyst billig kylare, köp en 212+, om du skal vara en primadonna och börja byta til dyra fläkt, så kan du satsa på en d14 med en gång.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Eftersom du ej ska klocka, vill ha lite bättre temps och framförallt lägre ljudnivå så rekommenderar jag:
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

en fråga

får man bättre kylning om man böjer kylflänsarna?? som en scythe grand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Tack för alla förslag får fundera lite på vilken man ska köra på. Noctua NH-U9B SE2 (473:- på Inet) verkar ha fått bra omdömen och låter som något jag letar efter, även om jag hade önskat något lite billigare ändå eftersom jag inte kommer överklocka något. Fast samtidigt ska man väl inte vara dumsnål heller antar jag. Är värt slantarna att bara slippa maxa volymen på stereon för att överrösta fläktjäveln i datorn

vrf inte köpa en scythe grand den är billigare och har 2 heatpipar mer än den du har tänkt köpa

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en hyper 212+ och en billig tyst fläkt? Han skulle ju ändå inte överklocka och en hyper 212+ med vilken fläkt som helt kyler ju mycket bättre än orginalkylaren.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

en fråga

får man bättre kylning om man böjer kylflänsarna?? som en scythe grand

Eftersom värmeavstrålningsytan är densamma så nej, inte i teorin iallafall.
Däremot får det ju plats mer luft mellan flänsarna för att transportera bort den varma luften, men jag vete tusan om det gör någon egentlig skillnad.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag använder Corsair H50 med 2st (Schythe Gentle Typhoon). Min i7 @ 4Ghz ligger runt 34grader idle. Kan bara prata varmt om den kylaren. Kostar dock lite mer än dom billigare luftkylarna + att fläktarna kostar lite extra om man inte vill använda orginalfläktarna som följer med H50

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Avstängd

Ska byta upp mig från cm 212+ och har ni några bra förslag på bra luft kylare? Tycker cm 212 kyler för lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gulbanan:

en fråga

får man bättre kylning om man böjer kylflänsarna?? som en scythe grand

Skrivet av Bebben:

Eftersom värmeavstrålningsytan är densamma så nej, inte i teorin iallafall.
Däremot får det ju plats mer luft mellan flänsarna för att transportera bort den varma luften, men jag vete tusan om det gör någon egentlig skillnad.

Detta är väldigt svårt att svara på endast med logik. Med ojämna flänsar kan man skapa ett turbulent flöde vilket för att större andel av den passerande svala luften slår i metallytan. Å andra sidan kan ojämna flänsar göra att det bildas luftfickor vilket gör att den passerande luften endast träffar en mindre del av flänsytan även om denna luftström är turbulent.

Oavsett så är det Bebben säger viktigt att tänka på. Du får inte större yta på dina kylflänsar bara för att de blir bockade.

Aerodynamik är en ganska klurig grej att pyssla med så skall du ta reda på om bockade flänsar är prestationshöjande endast med logik så får du vara ordentligt insatt i aerodynamik. Annars är det enda sättet helt enkelt att prova själv och mäta efteråt. Men det finns som jag nämnde ovan även nackdelar med bockade flänsar så jag vet inte om det kommer lyckas...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled