AMD demonstrerar Bulldozer på E3

Permalänk
Medlem

stämmer det att den här varianten ska fasas ut redan i vinter så kommer då inte jag köpa den, luktar defekt produkt lång väg om det...

om man fattat allt hittils rätt så ska den här cpu'n ha höga frekvenser för att prestera lite då känns allt under 4ghz lågt, kanske går att klocka bra?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fy vilken fjortismentalitet det var här idag då. Intel VS AMD... Folk hoppas att AMD går under och så vidare... Jaha? OK... AMD äger rättigheterna till den 64-bitars teknik som Intel idag använder... Om AMD går under kan ju Intel sitta där med 32-bitars processorer sedan... Hur kul vore det?

Är det för mycket begärt att folk tänker lite INNAN de skriver?

Eh? Läser vi samma tråd? Det har väl snarare varit ovanligt lite AMD vs Intel, tills ditt inlägg.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

OM inte båda företagen hade funnits så hade inte tekniken varit där den är idag, vi hade suttit med 130 nanometers P4 hela bunten...

Om nu bulldozer blir så kickass som de säger så kan jag tänka mig att köpa...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av KNI-861:

Desto lägre klockfrekvenser man kan ha för att uppnå en given prestanda, desto bättre. Så jo, det spelar visst roll.

en låg klockad processor kan vara bättre än en hög klockad men har det en betydelse på prestandan men det var inte riktigt så jag menade.
Jag skriv lite konstigt i min förra kommentar

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Kul att AMD fått igång riktig "MHz on demand". Förhoppningvis leder detta till mycket förbättrade energisiffror på deras processorer.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Den kommer att spöa VIAS senaste... Bulldozer blir AMD sista försök att konkurrera i prestanda x86. Det kommer att misslyckas.

Vi har hittils sett LÄGRE frekvenser än tidigare arkitektur, samt 8 kärnor. Vi vet inte om de kan ha samma maxfrekvens samtidigt ens. Nu var AMD angelägna om att visa NÅGOT... de skulle fan låtit bli. Intel visade tri-gate... det är riktiga grejer, innovation..

Jag har haft mycket roligt med AMD, så klart jag gnäller när det går dåligt.

Sen när blev frekvensen återigen det som avgjorde hur bra cpun var ? Nu tror jag inte bulldozer inte gör det jag vill men men fortfarande kan de mycket väl bra mycket effektivare per clock än phenom II och därför inte behöver högre frekvens heller. Dessutom innovation visst det är det men vilket företag var de som sa "vi behöver inte mer än fsb idag och behöver inte inbyggd minneskontroller" (bra utvecklings tänk?) när AMD drev den utvecklingen och släppte AMD64 under 2003? Kan inte direkt kalla det för mer framåt än AMD. Jag är ingen Intel hatare även om jag föredrar AMD mer pga bla det som nämns ovan, kör ju intel atm. Men man behöver ju inte älska ett företag så jävla mycket som folk gör med intel så att de utan att blinka säger att Intel är bäst på allt..
Du är inte en av dom men endå..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Fan va CPU-belastningen hoppar i ett symmetriskt mönster. Verkar som att modulerna har bra samarbetsförmåga. Kanske någon slags intern CPU-RAID där man läser/skriver hälften av datan på varje modulenhet.

Tror Bulldozer kommer bli rätt "burstig" CPU som kan spotta ut extremt mycket på kort tid, vilket är bra för t.ex SuperPI liknande program eller andra väldigt logiska, repetativa program.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Bulldozer-släppet

har flyttats fram så många gånger att man började undra om CPU:n helt enkelt inte var vapourware, men nu tycks dimman ha lättats - åtminstone delvis ! Hoppas att några exemplar av denna efterlängtade underprocessor snart finner vägen till testlabben - bl a till det eminenta SweClockers-gänget - så att vi kan få veta om den långa väntan varit värt det !...

Henri

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha vissa kärnor på lägre frekvens egentligen då?

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Skrivet av Xaluku:

Varför vill man ha vissa kärnor på lägre frekvens egentligen då?

Spara elkostnader?