Permalänk

BSOD vid överklockning 2600k, hjälp!

Jag är rätt ny på detta med överklockning, men har läst de flesta guider här osv. Det jag har problem med är att jag får BSOD. Verkar bara hända när datorn bara står och jag inte är vid den. Har suttit i AE flera timmar och den funkar bra. Men när jag inte rör den och den står nån timme får jag bsod.

Den är klockad till 4,5 ghz på 1,320v. temperaturerna är normala runt 30 grader idle, även testat 20 rundor i intel burn test och fått stabilt resultat. Har 212+ som kyler.

Har bara hänt 2 gånger och såklart har jag glömt o skriva ner felkoden. Kanske kan vara RAMen också? har inte gjort nåt med minnet dock utom att sätta på xmp.

Någon som har nån idé om vad det kan vara?

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

Gå ned på til 4.2-3

Kan vara random bsod också. Händer til alla.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Kan lika gärna vara en drivrutin i Windows då du fått den stabil i testerna. Windows har stora problem med att hantera drivrutiner på ett bra sett verkar det som

Annars kan du ladda ner MemTest och köra det i några timmar och se om du får något fel. Får du fel är det bara att testa en minnesmodul i taget.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk

Jo kan vara random men det har hänt 2 gånger och datorn är bara 2 dagar gammal, känns dom det är lite för ofta för random? Ska köra memtest, återkommer med felkod om det händer igen så kanske vi kan reda ut det. Men volten borde räcka annars?

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laymachine:

Jo kan vara random men det har hänt 2 gånger och datorn är bara 2 dagar gammal, känns dom det är lite för ofta för random? Ska köra memtest, återkommer med felkod om det händer igen så kanske vi kan reda ut det. Men volten borde räcka annars?

Jag kör 1.35. Det varierar från cpu til cpu.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Om tempen är OK i full load så höj vcore en aning testa 1.33 och kanske lite till om det behövs, temp i idle är ganska ointressant om den inte är uppåt väggarna.

Bästa är om du inte använder xmp osv på minnet i det här läget, utan se till att få CPU stabil först, så låt minnet vara på default hastighet och auto, annars vet du inte säkert om det det är minne eller CPU som orsakar blåskärm.

EDIT använd realtemp eller coretemp för tempmätning, och absolut aldrig speedfan vilket är så dåligt att hålla upp fingret i luften är mer tillförlitligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för svar!
Börjat höja multipeln 1x i taget nu, kör utan xmp också. Får väl se när den börjar ge vika så är väl det mitt max. Är ju bara bonus med oc ändå så man får väl va nöjd med det man får

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

Har inte detta problemet pratats om mycket förut? Att Intel har någon form av energisparfunktion som gör att den klarar sig jättebra när den väl är i load men så fort den går i idle så drar den ner på Vcore eller något snarlikt så lågt att den får BSOD..?

Visa signatur

mvh eller nått