Solcellsladdare till iphone, vad är det för nån?

Permalänk
Medlem

Solcellsladdare till iphone, vad är det för nån?

Hej!

Var igår förbi på kjell och köpte en solcellsladdare till min iphone (länk)

Idag fick jag höra av en kollega som haft en likadan att hans helt plötsligt la av, vilket jag inte tycker låter så lovande när jag kommer vara helt beroende av solkraft på en vandring jag snart ska göra.
Jag tänkte då att jag skulle ta och leta reda på lite information om den, men inser snart att jag inte hittar något alls. Det står ingenting på den eller på förpackningen om vad det är för märke eller modell, och det står ingenting på kjells hemsida. Det står inte ens att det är en solcellsladdare på den, det skulle lika gärna kunna vara ett batteripack, vilket skulle förklara varför min kollegas exemplar slutade fungera, batteriet kanske helt enkelt tog slut.

På förpackningen står det iofs RoHS, men det hjälper mig inte så mycket i mina googlingar.
Hmm, nu mitt i mitt skrivande ser jag också texten "goobay" på baksidan av den, men trots nya googlingar hittar jag fan ingenting.

Vad är det jag har köpt?

Lite bilder:
http://stalofilm.se/dump/bild%281%29.JPG
http://stalofilm.se/dump/bild%282%29.JPG
http://stalofilm.se/dump/bild%283%29.JPG
http://stalofilm.se/dump/bild%284%29.JPG
http://stalofilm.se/dump/bild%285%29.JPG

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte ut som en solcellsladdare. Snarare som du säger: ett batteripack. Står ju till och med "charge the charger again" och att man gör det med en usb-kabel, väggladdare eller billaddare.

EDIT: Solcellsladdare fungerar överlag jävligt dåligt enligt min erfarenhet

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

Ser verkligen inte ut som en solcellsladdare. Snarare som du säger: ett batteripack. Står ju till och med "charge the charger again" och att man gör det med en usb-kabel, väggladdare eller billaddare.

EDIT: Solcellsladdare fungerar överlag jävligt dåligt enligt min erfarenhet

Och solcellerna.
Så det Ts har köpt är ett batteri, som TS kan använda för att ladda upp sin iphone med, detta batteri får TS sedan ladda med den vanliga laddaren eller låta den ligga i ett antal dagar i direkt solljus.

Angående TS kamrat så kan batteriet ha dött av flera orsaker, smart vore ju att gå tillbaka och klaga då. Självklart ska man ha testat att ladda batteriet med iphones laddare som det står.

Angående att det inte finns någon information om produkten så är det ett varningstecken, dock så är detta inte ovanligt och jag tror inte att stor Kjell & co tar hem en bluffartikel till en sådan populär produkt. (de skulle ha fått klagomål och dragit in produkten då)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Och solcellerna.
Så det Ts har köpt är ett batteri, som TS kan använda för att ladda upp sin iphone med, detta batteri får TS sedan ladda med den vanliga laddaren eller låta den ligga i ett antal dagar i direkt solljus.

Angående TS kamrat så kan batteriet ha dött av flera orsaker, smart vore ju att gå tillbaka och klaga då. Självklart ska man ha testat att ladda batteriet med iphones laddare som det står.

Angående att det inte finns någon information om produkten så är det ett varningstecken, dock så är detta inte ovanligt och jag tror inte att stor Kjell & co tar hem en bluffartikel till en sådan populär produkt. (de skulle ha fått klagomål och dragit in produkten då)

Det är precis så jag tänker också, men enligt kjells hemsida är det här ju en solcellsladdare, och även killen i kassan sa det, och sa dessutom att den borde fungera bra för mitt ändamål, alltså att ha den i solen hela dagen och konstant inkopplad.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Det är precis så jag tänker också, men enligt kjells hemsida är det här ju en solcellsladdare, och även killen i kassan sa det, och sa dessutom att den borde fungera bra för mitt ändamål, alltså att ha den i solen hela dagen och konstant inkopplad.

Nej enligt Kjells hemsida är det en nödladdare. Där de påstår att den kan.
1: Laddas via originalladdaren eller synkkabeln till iphone.
2: Laddas upp via solcellerna, om det så tar 2 månader eller så framgår ej ur texten. Men praktisk får man nog räkna med några dagar.
3: Den går att användas som en nödladdare, alltså fylla på ström på din iphone när du akut behöver det.

Vad försäljaren påstod vet jag inte.

Sedan kan man fråga sig vad makapären klarar av, men man ska aldrig föresätta att en makapär klarar av saker som inte står i specifikationen, oavsett hur självklart det är att den borde klara av just det. (ett misstag som jag har fått ångrat flera gånger)

Att använda den som konstant laddare till iphone, så bör man först kolla upp hur iphones batteri fungerar. (det finns batterier som kan ta skada av olika saker, jag är mycket dålig insatt i just detta)
Sedan är det inte säkert att iphone godtar apparaten som laddare om den inte kan hålla spänningen, som den troligen inte klarar av med enbart solcellerna under kontinuerlig laddning.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ska ge den en ärlig chans imorgon i solen. Fungerar den inte blir jag redigt lack på Kjell och kommer att lämna tillbaka den.

Men då har jag helt plötsligt fått tillbaka ett problem jag trodde jag löst. Vet någon något om en fungerande solcellsladdare till iphone? Jag behöver hålla min telefon laddad under närmare 3 veckor i princip helt utan tillgång till eluttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hapone:

Ska ge den en ärlig chans imorgon i solen. Fungerar den inte blir jag redigt lack på Kjell och kommer att lämna tillbaka den.

Men då har jag helt plötsligt fått tillbaka ett problem jag trodde jag löst. Vet någon något om en fungerande solcellsladdare till iphone? Jag behöver hålla min telefon laddad under närmare 3 veckor i princip helt utan tillgång till eluttag.

Du kan börja med att inte köra någon datatrafik, alltså stänga av datatrafik helt. Det fick min telefon(SGS) att gå från att klara en dag till över en vecka. Men då rörde jag den knappt heller, något enstaka sms ibland.

Du kan inte tänka dig att köpa nån skräptelefon att ta med då bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Ska ge den en ärlig chans imorgon i solen. Fungerar den inte blir jag redigt lack på Kjell och kommer att lämna tillbaka den.

Men då har jag helt plötsligt fått tillbaka ett problem jag trodde jag löst. Vet någon något om en fungerande solcellsladdare till iphone? Jag behöver hålla min telefon laddad under närmare 3 veckor i princip helt utan tillgång till eluttag.

Snabb googling:
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.180994.1221831244!solce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du kan börja med att inte köra någon datatrafik, alltså stänga av datatrafik helt. Det fick min telefon(SGS) att gå från att klara en dag till över en vecka. Men då rörde jag den knappt heller, något enstaka sms ibland.

Du kan inte tänka dig att köpa nån skräptelefon att ta med då bara?

Grejen är att jag hade tänkt använda min mobil rätt flitigt, jag tänker dokumentera den vandring jag tänker göra med mobilen, och dessutom sända live-video emellanåt via bambuser.

Här kan man läsa lite mer om projektet:
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Men nu när jag la den i solen, helt urladdad, började den ladda min telefon på en gång faktiskt. Den kanske inte är så dum ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Du köpte en nödladdare med inbyggt batteri, med en kapacitet på 1900mah. Där det interna batteriet kan återuppladdas via kabel eller solcellerna.

Av min erfarenhet så klarar dom inte av att ladda upp både batteriet och mobilen samtidigt, det bör framgå i manualen. Dessutom kräver dessa ganska starkt solljus för att laddas.

Varför din kollegas nödladdare inte fungerar kan vi bara spekulera i: måndagsex, felaktig hantering, felaktig laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Du köpte en nödladdare med inbyggt batteri, med en kapacitet på 1900mah. Där det interna batteriet kan återuppladdas via kabel eller solcellerna.

Av min erfarenhet så klarar dom inte av att ladda upp både batteriet och mobilen samtidigt, det bör framgå i manualen. Dessutom kräver dessa ganska starkt solljus för att laddas.

Varför din kollegas nödladdare inte fungerar kan vi bara spekulera i: måndagsex, felaktig hantering, felaktig laddning.

Det är därför jag startade tråden från början, det finns ingen manual. Varken i förpackningen eller på kjells hemsida, och det verkar inte att över huvudtaget gå att hitta produkten på internet.

Permalänk
Medlem

Du kan inte boka in några depotstopp nånstans där du kan ladda mobilen samt ev. extrabatteri?

Skrivet av hapone:

Det är därför jag startade tråden från början, det finns ingen manual. Varken i förpackningen eller på kjells hemsida, och det verkar inte att över huvudtaget gå att hitta produkten på internet.

Du kanske kan fråga Kjell efter en manual, eventuellt vad det är för leverantör, och där igenom få tag på en.

RoHS är förövrigt en förkortning av "restriction of hazardous substances" och betyder att produkten är fri från vissa farliga ämnen så som bly och kvicksilver, m.fl.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Gissar att det är Anytone som tillverkat den, och sedan Goobay som fått den rebrandad till sitt märke.
http://www.anytone.com.cn/en/pro-show.asp?aid=384&id=1240&fla...
Dock inte mycket till info där. Om du vill kan du ju maila de, och höra efter hur lång tid i direkt solsken den behöver normalt sett för att fullt ladda upp det interna batteriet. Men jag vet inte om du kommer få vettigt svar av de. Lättare är nog att bara testa den ordentligt själv för att se hur den fungerar. Försök använda enbart den laddaren i en vecka eller så, och försök göra det med enbart solen, och se hur det går...

Permalänk
Medlem

Jag har en liten solcellsladdare från Clas Ohlson som typ klarar av att "fylla på" min 3GS med cirka 75 procentenheter. När den väl är tom tar den inte timmar utan dagar att ladda upp igen om jag låter den ligga på balkongen. Det finns ingen chans att den ska hinna ladda i samma takt som man förbrukar om man bambusar etc.

Permalänk
Medlem

Du får köpa en sån här http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

+ fett med AA batterier

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Entusiast

För att få tillräckligt med ström för att ladda en smartphone på ett effektivt sätt måste man ha rätt bra mycket större yta än det där. Räkna med ett antal kvadratdecimeter sollcellsyta för att det ska vara någon idé. Annars kommer den antagligen inte kunna ladda lika snabbt som du laddar ur den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du får inhandla ett antal av de bästa i pc-föralla recensionen, parallell koppla dem, sedan göra en fästanordning bak på ryggsäcken så du har som "vingar" ut över axlarna. Tänk satellit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Du får inhandla ett antal av de bästa i pc-föralla recensionen, parallell koppla dem, sedan göra en fästanordning bak på ryggsäcken så du har som "vingar" ut över axlarna. Tänk satellit.

Nu blev det hela än mer intressant med hans idé att logga resan. Den gående fågeln.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nu hNu har kjell uppdaterat sin information om produkten på hemsidan. Det var inte någon här som sa till va?
Hursomhur, den ska kunna laddas fullt på 20h i solsken. Om jag då köper två stycken och laddar båda samtidigt så borde ju logiskt sett det fördubbla kraften.

Om man slår av alla push och sånt tjafs, och sänker skärmens styrka och över lag använder mobilen smart så bör en iphone kunna hålla sig två dygn utan problem. Jag tror det är kommer funka!

Permalänk
Medlem

Om man gör som jag, lägsta ljusinställningar, inga push, stänger av nätverk lite då och då/stänger av den. Och köper en solcellsladare, tror ni den hade hållt i 4 dagar på en festival? (metaltown)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Om man gör som jag, lägsta ljusinställningar, inga push, stänger av nätverk lite då och då/stänger av den. Och köper en solcellsladare, tror ni den hade hållt i 4 dagar på en festival? (metaltown)

Ja om du stänger av den håller den väl väldigt länge. Om du bara slår på telefonen nån gång just när du ska ringa ett samtal borde den ändå hålla hela festivalen tycker jag. Men jag har egentligen ingen aning.

Permalänk
Skrivet av mille666:

Om man gör som jag, lägsta ljusinställningar, inga push, stänger av nätverk lite då och då/stänger av den. Och köper en solcellsladare, tror ni den hade hållt i 4 dagar på en festival? (metaltown)

Antar att du ska tälta, ta med extra batteri som kan ladda upp den som reserv (typ ett sådant skal för AA batterier som ger dig ett USB uttag), själv kommer jag att ta med laddare och ladda på hotellet när jag sover men om du ska tälta så är det ju kanske inte ett alternativ.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]