Skärmen, musen, lampan vid startknappen får ingen respons

Permalänk

Skärmen, musen, lampan vid startknappen får ingen respons

Hejsan min dator har varit lite knasig på sistonde, som topic när jag ska starta den så händer inget, eller jo hårddisken går igång alla fläktar går igång men skärmen får ingen respons eller något, från början trodde jag det var fel på dem här kablarna "hdd led power led" Men räcker det bara med att power sw är inkopplat?
Men hört att det kan va fel på grafikkortet? Jag har även testat byta plats på ram-minnerna plockat ut ena och bara testat med en osv osv...

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en Dell-dator för ett tag sedan.
Något du kan testa är att plocka ur alla delar som "inte behövs" för att starta datorn. Hårddiskar och ramminnen osv. Om du har ett annat grafikkort eller ett inbyggt så borde du testa det också.
Sedan om du lyckas få igång den så får du testa att byta ut en del i taget, det vill säga om du har mer än ett ramminne eller en hårddisk.
Utan ram så brukar datorn kunna starta och skrika om att den inte har något ram, men det är iaf bättre än en helt svart skärm.

Permalänk

Denocle: Jag testade med de inbyggda grafikkortet, samma problem, kan tilläga att den här "Power led" är sönder fast vad jag hörde så ska den inte vara något problem alls. Jag testade byta plats på ram minnerna igen utan resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennart220:

Jag testade byta plats på ram minnerna igen utan resultat

Testade du att ta ur alla ramminnen? Och alla hårddiskar och CD-läsare och allt annat som man kan ta ut?
När du testade det inbyggda grafikkortet, tog du då ur ditt PCI-kort, om du har något?

I och med att fläktarna går igång så är det i alla fall strömförsörjning till datorn. Kan du höra om fläktarna går på högre nivå än vid vanlig användning?

Om inget av det fungerar så är det nog med största säkerhet fel på moderkortet. Och det brukar ofta sluta med köp av ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan faktiskt också vara nätagget.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Denocle:

Testade du att ta ur alla ramminnen? Och alla hårddiskar och CD-läsare och allt annat som man kan ta ut?
När du testade det inbyggda grafikkortet, tog du då ur ditt PCI-kort, om du har något?

I och med att fläktarna går igång så är det i alla fall strömförsörjning till datorn. Kan du höra om fläktarna går på högre nivå än vid vanlig användning?

Om inget av det fungerar så är det nog med största säkerhet fel på moderkortet. Och det brukar ofta sluta med köp av ett nytt.

Jag drog ur mit pci-kort och testade med de inbyggda, testade öven att starta datorn utan något ram minne insatt och den pipte inte eller något, skulle gissa på att det är knas med moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kan faktiskt också vara nätagget.

Jag tror det med

Permalänk
Skrivet av Lennart220:

Jag tror det med

Skulle snarare tippa på moderkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Skulle snarare tippa på moderkortet.

Var hos min Polare med datorn som kan mycket om datorerl, Han kom fram till att det var moderkortet, vi ska köpa nytt moderkort.

Btw hur viktigt är det att HDD led och power led är inkopplade? Kan datorn starta utan dem 2 ? Tack på förhand

Permalänk

Btw hur viktigt är det att HDD led och power led är inkopplade? Kan datorn starta utan dem 2 ? Tack på förhand[/QUOTE]

Svar JA!

Visa signatur

Ska det stå något här?